Gå til innhold

Anbefaling av CPU til Asus P4PE/GL

erikstein

Anbefalte innlegg

Vurderer dette hovedkortet, da grantie bay ikke var noe bedre :)

Vil gjerne kjøre ddr400 (bruke corsair xms3500 eller twinmos ddr400).

Men hvilken CPU burde jeg da kjøpe, slik at dette går smertefritt?

Har Asus hk'et AGP/PCI lock?

Eventuelt andre hk som noen anbefaler istede?

Amd/Intel.

Hvis AMD, hvilken cpu kjøler burde jeg DA velge? Blir vel da en XP2400 som jeg setter fsb til 166 istede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har abit be7 og en P4 1800, med boxed kjøler klarer den 18x164 (ikke stabil, men booter inn i windows) eller 18x150=2700 mhz helt stabilt på 1,5 v. kjører noname pc2700 minne på 200 mhz på cl2,5 3-3-7 og 2,7v (verdt å merke seg at hovedkortet kan kjøre 3:4 ratio, så med 150 mhz fsb kan du kjøre ram'n på 200 mhz), alt sammen kjøpt fra komplett

Lenke til kommentar

Anbefaler P4 2,53GHz 533. Asus PE-kortet vil da f.eks kjøre PC3200 minnet på 355MHz.

Det er AGP/PCI lock på kortet.

Ved å kjøre på 150 FSB vil minnet kjøre 400MHz og CPU på 2,85 GHz. Har selv Asus PE samt TwinMos PC3200 og det kjører helt stabilt på 150 FSB

Yoda

Lenke til kommentar

hei, har testet 3 stk, en gikk helt fint på 2,5 ghz (3-4 mnd siden) en anne gikk helt fint på 2,4 ghz (2-3 mnd siden) og den jeg har nå går altså på 2,7 ghz, kjøpt inn for en uke siden. det jeg så var at de to forrige antageligvis ikke fikk bra nok kjøling, ble 60 grader under load, hvis jeg har lukket kabinett uten ekstra vifte ble denne også ca 60 grader og da klarte den ikke mer enn 2450, med åpent kabinett holdt den ca 53 grader på 2,7 ghz og 1,5v tipper alle hadde klart den hastigheten hvis de ble holdt på ca 55 grader :) skal seff få tak i en kabinettvifte så jeg får lukket kabinettet ;)

Lenke til kommentar

det er jo unektelig mye cpukraft for penga (1000,- forskjell fra 2,6ghz modellen til 1,8 ).

Et annet spm (noen som vet kanskje?)

Hvilken av Ati R9700 produsentene lager best kort? Eller er de jevngode alle sammen?

Gigabyte sitt ser jo ganske pent ut med all kjølinga si kontra sapphire sin modell..

Lenke til kommentar
Bruker du boxed kjøler?

hvilken temp har du full load + volt?

Eventuelt en haug av vifter?

Satt sammen en maskin med 2,66Ghz P4 PC533 og twinmos pc3200 + asus hk.

Er kanskje ikke den som er mest overklokkbar?

Har det hk'et AGP/PCI Lock eller ei?

jeg bruker boxed kjøler og har 53 grader under 10 min med full load med åpent kabinett

P4 2,66 er C1 stepping etter hva jeg vet og er god for ca 3,2 ghz med bra luftkjøling (sjekk www.slapps.com, msi i845pe hovedkort reviewet)

abit be7 har agp/pci lock

eneste dårlige med abit be7 er at det øker volt'n med 5,10 el 15%, som resulterte i: 1,5v og 1,6v og 1,79v... (nå holdt jo 1,5v til alt opp til og med 2,7 ghz da, 1,79 volt måtte til for 2,95 ghz, men det ble så varmt at det kræsjet etter å ha kommet inn i windows..)

Lenke til kommentar

Må bare advare litt mot Asus P4PE hk'et.. Dette gjelder ikke bare meg, men du kan kanskje få en liten overraskelse når du prøver å skru på maskinen. Den kan nekte å boote fra kaldstart (etter at maskinen er blitt fysisk kald) og dette hk'et er ikke alltid så veldig overklokkbart (mitt kjører bare stabilt på 137 mhz bus...:grumpy:

Kortet viser feil temperatur og når du f.eks. setter vcore'en manuelt til 1,55 volt, vil den sannsynligvis vise 1,625 eller lignende i Asus Probe eller MBM.

Asus har i tillegg dårlig support. De pøser ut med masse beta bioser til hovedkortet, men gidder ikke engang skrive hva som har blitt endret siden forrige versjon.

Styr unna dette kortet er mitt råd!

Det finnes andre kort fra Asus som har litt mer kvalitet hvis du absolutt vil kjøre dette merket..

Hilsen

Trond Jacobsen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...