ATWindsor Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 muligheten til å brenne en plate. Så med loven på min side kan eg altså låne et par tusen cd'er av mine venner/kjente og kopiere som fann.Nei det er eg redd for du ikke kan nei, står jo copyright på cd'ene jo, vanskelig å forstå dette gitt? De kan skrive hva f-aen (hvorfor blir f-aen til skitt, det er jo nesten for dumt, hvorfor er f-aen værre en skitt?) de vil, norsk lov går over. Mange har en tendens til å glemme dette, feks har jeg måtte sloss med butikkansatte mange ganger for å få brukt kjøpsloven, alltid herlig med argumenter av typen "kjøpsloven gjelder ikke for finelektronikk" . AtW Lenke til kommentar
LeD Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Er det noe jeg går glipp av her? Kan overhodet ikke forstå hvordan loven det linkes til gir tillatelse til kopiering annet enn til eget bruk... Privat bruk betyr ikke eget bruk. Sjekk de andre linkene mine også, eller les en av de 250 andre trådene i forumet om samme emne. LeD Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Ja det har eg og trudd i alle åra eg har hatt muligheten til å brenne en plate. Så med loven på min side kan eg altså låne et par tusen cd'er av mine venner/kjente og kopiere som fann. Nei det er eg redd for du ikke kan nei, står jo copyright på cd'ene jo, vanskelig å forstå dette gitt? Copyright? hva så? copyright er ikke det samme som eiendomsrett. Og dessuten teller ikke det som står på album o.l. i en rettsak. EULA'n til MS ville aldri holdt som bevis i en rettsak f.eks. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Kjetil Lura: Når skal du forstå at ingen kan skrive noe på et cover eller omslag som overgår norsk lov? Det er rett og slett ikke holdbart. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Privat bruk betyr ikke eget bruk. Sjekk de andre linkene mine også, eller les en av de 250 andre trådene i forumet om samme emne. Greit nok kjøper den med at privat bruk i jurdisk forstand kan bety noe annet. Men når det også står: Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å B) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram, Forstår jeg fremdeles ikke helt hvordan det kan være tillatt å kopiere programvare til venner og familier. Slik jeg (som lekmann) leser dette betyr det faktisk at selv "sikkerhetskopier" til eget bruk er forbudt(?) Kommentarer? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Nei, du har ikke lov å kopiere programvare, nei. Ikke engang sikkerthetskopi. Det er kun tillat hvis det er nødvendig for at du skal kunne kjøre programmet. De tidligere nevnte rettighetene dine gjelder musikk og film. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Forstår jeg fremdeles ikke helt hvordan det kan være tillatt å kopiere programvare til venner og familier. Slik jeg (som lekmann) leser dette betyr det faktisk at selv "sikkerhetskopier" til eget bruk er forbudt(?) Jeg har aldri påstått at det er tillatt å kopiere programvare. Har du behov for en sikkerhetskopi, har du rett til å lage en slik etter åvl § 39h. LeD Lenke til kommentar
chil Skrevet 21. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2003 Musikk Film er tilatt og kopiere og gi til familie og venner(ikke selge) programvare er jeg ikke sikker på om er tilatt, men musikk og film er jeg 101% sikker på er tilatt og kopiere i norge vell å merke! Norge (hvis man ser bort fra staten og tempraturen) Lenke til kommentar
chil Skrevet 21. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2003 Musikk Film er tilatt og kopiere og gi til familie og venner(ikke selge) programvare er jeg ikke sikker på om er tilatt, men musikk og film er jeg 101% sikker på er tilatt og kopiere i norge vell å merke! Norge (hvis man ser bort fra staten og tempraturen) Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Nei, du har ikke lov å kopiere programvare, nei. Ikke engang sikkerthetskopi. Det er kun tillat hvis det er nødvendig for at du skal kunne kjøre programmet. De tidligere nevnte rettighetene dine gjelder musikk og film. OK! Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Jeg har aldri påstått at det er tillatt å kopiere programvare. Greit, greit. :oops: Skummet (som vanlig) bare igjennom og siden dette vel er ett dataforum regnet jeg det som om det var programvare det dreide seg om. My bad! (som det vel heter på nynorsk). Lenke til kommentar
HeLLfire Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Uansett hva som er lovlig eller ikke, så ble det sagt fra onkel Politi sitt holdt for et par år tilbake, at de hverken har ressurser eller interesse i å gå etter privatpersoner. Så lenge de ikke ikke tjener penger på piratkopiering og bruker det til eget bruk. Om dette vil endre seg framover derimot er en annen sak. Men jeg satser på at Norge er liberal og "smarte" nok til ikke å endre praksisen. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 § 39h. Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille eksemplar av, endre og bearbeide programmet i den utstrekning det er nødvendig for å bruke programmet i samsvar med dets formål, herunder også for å rette feil i programmet. Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille sikkerhetseksemplar i den utstrekning det er nødvendig for utnyttelsen av programmet. Den som har rett til å bruke et eksemplar av et datamaskinprogram kan, i forbindelse med slik lesning, fremvisning på skjerm, kjøring, overføring eller lagring av programmet som brukeren er berettiget til å utføre, iaktta, undersøke eller prøve ut hvordan programmet virker for å fastslå idéene og prinsippene som ligger til grunn for de enkelte deler av programmet. Den som har rett til å bruke en database, kan foreta slike handlinger som er nødvendig for tilgang til databasens innhold og normal utnyttelse av denne. Bestemmelsene i andre, tredje og fjerde ledd kan ikke fravikes ved avtale. Det med at det er viktig for utnyttelsen av programmet gjør at jeg tviler på at det er fullt lovlig å ta backup av hva som helst, så lenge du har kjøpt det... Led? :-) Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Så, kan man teknisk sett kopiere en DVD til SVCD og selge den til noen for 100,- hvis man tar betalt kun for brenne-CDene? I England tar prostituerte betalt for kondomene, men sexen er gratis... Lenke til kommentar
LeD Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Det med at det er viktig for utnyttelsen av programmet gjør at jeg tviler på at det er fullt lovlig å ta backup av hva som helst, så lenge du har kjøpt det... Det er riktig at det ikke står: "Du har alltid krav på å få ta backup av dataprogrammer." Hva som må til for at backup skal være nødvendig er ikke godt å si. Det er kanskje forskjell på en kritisk applikasjon i en stor bedrift og ett dataspill? Men jeg tror aldri at noen vil få problemer fordi de har tatt sikkerhetskopier av programvare. For mange programmer står det også i lisensavtalen at du kan ta sikkerhetskopier. (En sikkerhetskopi er altså en kopi som du oppbevarer på et trygt sted hvis originalen blir ødelagt. - Fjortisser som kaller piratkopiene sine for "backup" mens de ler, har selvsagt ingenting med hverken lover eller intelligente menensker å gjøre.) LeD Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 - Fjortisser som kaller piratkopiene sine for "backup" mens de ler, har selvsagt ingenting med hverken lover eller intelligente menensker å gjøre.LeD :-) Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Tror dessverre at det er DU som må lese lovene én gang til... Det har seg slikt at du tar feil. Så jeg kan bare lage divx kopier av alle filmene mine og gi bort til vennene mine? Det er jo det du sier.. Tror jaggu meg jeg skal begynne med det, og hvis jeg blir busta av purken skal jeg bare si: Men det var Jimmi Pop som sa at jeg kunne gjøre det... Ta han istedet.. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Så jeg kan bare lage divx kopier av alle filmene mine og gi bort til vennene mine? Det er jo det du sier.. Ja, så lenge det er dine filmer har du rett til å gjøre det... Tror jaggu meg jeg skal begynne med det, og hvis jeg blir busta av purken skal jeg bare si: Men det var Jimmi Pop som sa at jeg kunne gjøre det... Ta han istedet.. Sjansen for at du blir "busta" av politiet er vel heller minimal... Politiet har ikke ressurser til å gå ut å fange alle som kopierer, og heller ikke noe grunnlag hvis du bare kopierer dine filmer til nære venner... Vær så god. Hvis du kopierer DVD-filmene dine og gir til noen kompiser, så bare send politiet på døren min. Jeg skal snakke med de, jeg.. :-) Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Snart er det ikke lov å kopiere musikk o.l. til eget bruk engang! Ny lov er på vei!! (hilsen EU!) Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Snart er det ikke lov å kopiere musikk o.l. til eget bruk engang!Ny lov er på vei!! (hilsen EU!) Er du medlem i EU? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå