Gå til innhold

"pirat" kopiering er tilatt i norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed.

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å

a) ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk,

b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram,

c) fremstille maskinlesbare eksemplar av databaser i maskinlesbar form, eller

d) fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar.

Lenke til kommentar
kopiering til eget bruk er lov, altså kopiering av cd o.l. som du eier fra før, men til andre er IKKE lov...

det er helt FEIL du har lov til å kopiere til venner familie hvis du ikke tar betalt for det, dette STÅR i norsk lov, skal senere i dag komme med hvilken paragrafer det står I! jeg går 2 på juridisk

Lenke til kommentar
kopiering til eget bruk er lov, altså kopiering av cd o.l. som du eier fra før, men til andre er IKKE lov...

det er helt FEIL du har lov til å kopiere til venner familie hvis du ikke tar betalt for det, dette STÅR i norsk lov, skal senere i dag komme med hvilken paragrafer det står I! jeg går 2 på juridisk

javel...? det står til eget bruk et sted, men det kan godt hende at det finnes unntak...

Lenke til kommentar

Hvem bryr seg egentlig om det er lov eller ikke? Hvem følger alltid fartsgrensa?! Bare selskaper som i det store bryr seg om slikt..Om det skulle komme den samme loven som det er i Danmark her i Norge, så slutter ikke jeg å kopiere musikk fra kamerater som har kjøpt cd, eller et spill osv..hvem bryr seg egentlig? Så lenge jeg ikke får straff for det gir jeg blanke f***!

Lenke til kommentar

Piratkopiering er alltid ulovlig. Ganske enkelt fordi piratkopiering er en betegnelse på åndsverk som er ulovlig kopiert.

Vanlig kopiering av musikk og video er ikke ulovlig, og kan følgelig heller ikke betegnes som piratkopiring.

All kopiering av dataprogrammer er ulovlig, og kan derfor kalles piratkopier.

For øvrig er det allerede en tråd som går inn på lovligheten av kopiering, med kildereferanser og ikke synsing, her.

Lenke til kommentar
trodde det bare var lov og ta eget "backup" osv jeg. ikke tilandre..

Ja det har eg og trudd i alle åra eg har hatt muligheten til å brenne en plate. Så med loven på min side kan eg altså låne et par tusen cd'er av mine venner/kjente og kopiere som fann.

Nei det er eg redd for du ikke kan nei, står jo copyright på cd'ene jo, vanskelig å forstå dette gitt?

Lenke til kommentar

etter å ha tenkt litt så har jeg kommet frem til at det er lite sansynlig at man kan få lov til å kopiere en kopi et en venn (med mindre du kommer opp med en paragraf...). tenkt deg litt om... da kan man jo bare kopiere i vei da... neimen har ikke naboen, en god venn av meg, fått seg det og det, det må jeg ha en "lovlig" kopi av... det kan bare ikke stemme av en enkelt grunn: det vil da florere med "lovlige" kopier og det ville musikk bransjen forlengst ha klaget over...

Jeg skal tro på deg hvis du kommer opp med en paragraf, men ikke før...

Lenke til kommentar

det er helt FEIL. du har lov til å kopiere til venner familie hvis du ikke tar betalt for det [...]

Det du sier her betyr jo at jeg kan ha nettvenner som jeg deler filmer med, så lenge jeg ikke tar betalt for det (noe de selvfølgelig ikke hadde gått med på.. å kjøpe filmer av meg asså...)

Tror nok du må lese Kongeriket Norges lover én gang til ja :shrug:

Lenke til kommentar

etter å ha tenkt litt så har jeg kommet frem til at det er lite sansynlig at man kan få lov til å kopiere en kopi et en venn (med mindre du kommer opp med en paragraf...). tenkt deg litt om... da kan man jo bare kopiere i vei da... neimen har ikke naboen, en god venn av meg, fått seg det og det, det må jeg ha en "lovlig" kopi av... det kan bare ikke stemme av en enkelt grunn: det vil da florere med "lovlige" kopier og det ville musikk bransjen forlengst ha klaget over...

Jeg skal tro på deg hvis du kommer opp med en paragraf, men ikke før...

Dette gjelder bare i "store" norge, i USA er det ikke lov, der har man ikke lov til å ta backup engang i norge han man lov til å gi kopier til venner familie så lenge man ikke tar betalt på det det er FAKTA og ikke noe å diskutere engang!! :grumpy:

Lenke til kommentar

Det du sier her betyr jo at jeg kan ha nettvenner som jeg deler filmer med, så lenge jeg ikke tar betalt for det (noe de selvfølgelig ikke hadde gått med på.. å kjøpe filmer av meg asså...)

Tror nok du må lese Kongeriket Norges lover én gang til ja :shrug:

Tror dessverre at det er DU som må lese lovene én gang til... Det har seg slikt at du tar feil.

Les linkene til LeD... Der kan det være at til og med du lærer noe...

Lenke til kommentar

Er det noe jeg går glipp av her? Kan overhodet ikke forstå hvordan loven det linkes til gir tillatelse til kopiering annet enn til eget bruk...

§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed.

B) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram,

:-?

Lenke til kommentar

Er det noe jeg går glipp av her? Kan overhodet ikke forstå hvordan loven det linkes til gir tillatelse til kopiering annet enn til eget bruk...

B) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram,

:-?

Dataprogrammer er unntaket av regelen, men det gjelder for musikk og video, privat bruk er forøvrig IKKE det samme som eget bruk (ihvertfall ikke juridisk).

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...