stefanf Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Jeg har et Fujifilm s304 som jeg stort sett er fornøyd med. Jeg er en amatør når det gjelder fotografering, men nå til vinteren hadde jeg tenkt å ta en del utendørsbilder på fjellet og i skibakken. Jeg må vel kjøpe meg en linsebeskytter slik at jeg ikke får senø o.l. i linsa. Hva bør jeg kjøpe da? UV filter eller helt blank? Jeg er ikke akkurat millionær... Er det noen som har noen tips til hvilke innstillinger jeg bør bruke utendørs? Jeg antar at lysmengden er stor slik at jeg helst vil ha kort lukkertid. Er sportsprogrammet godt nok til dette? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Snø og fukt er alltid et problem for et digitalkamera. Linsa bør du beskytte ikke bare mot snø, men berøring med fingre og mekanisk påkjenning. Kjøp et UV-filter. Dette er helt fargenøytralt, men filtrerer bort den kraftige UV-strålinga som legger et slør på bildet. Videre er det viktig å bruke en motlysblender på kamera. Eksponering i sterkt lys, er det minste problemet for et kamera. Men skal du ha spesielle effekter, er det kanskje lettest å bruke ulike scenemodi. Se i håndboka om dette. Lenke til kommentar
Shrek Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Jeg har et Fujifilm s304 som jeg stort sett er fornøyd med. Jeg er en amatør når det gjelder fotografering, men nå til vinteren hadde jeg tenkt å ta en del utendørsbilder på fjellet og i skibakken. Jeg må vel kjøpe meg en linsebeskytter slik at jeg ikke får senø o.l. i linsa. Hva bør jeg kjøpe da? UV filter eller helt blank? Jeg er ikke akkurat millionær... Er det noen som har noen tips til hvilke innstillinger jeg bør bruke utendørs? Jeg antar at lysmengden er stor slik at jeg helst vil ha kort lukkertid. Er sportsprogrammet godt nok til dette? UV-filter er helt greit som linsebeskytter sammen med den medfølgende adapteren. Adapteren har 55 mm gjenger. Sportprogrammet er helt sikkert greit. Se på eksponeringsdata for bildene når du har fått dem på PC'n. Det ligger info om blender og lukkertid i hvert bilde, som kan ses med medfølgende programvare. Du bør prøve å bruke EV menyen som blir tilgjengelig i manuell modus, (og muligens også ved sport-programmet?) når du tar bilder av 'noe' med masse lys himmel og hvit snø rundt. Prøv f.eks +1/3 eller +2/3 EV verdi. Da blir muligens ikke motivet så undereksponert som det automatikken muligens vil gjøre det. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Prøv f.eks +1/3 eller +2/3 EV verdi. Da blir muligens ikke motivet så undereksponert som det automatikken muligens vil gjøre det. Med positive EV-verdier blir bildene overeksponert med utbrente områder på snøen og himmelen som resultat. Utbrente områder opptrer som helt hvite felt uten bildeinformasjon, og kan følgelig ikke gjøres noe med. Bruk derfor negative EV-verdier for å sikre opptaket. Undereksponerte bilder kan lettvint hentes opp til normal vha PSP eller Photoshop. Bare se her: http://home.no.net/skarsk/ Lenke til kommentar
Shrek Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Godt du følger med :oops: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå