Gå til innhold

Kun lyd i en høyttaler - Nad C370

Anbefalte innlegg

Har en NAD C370 forsterker som i det siste året har vært krangelaktig.

Jeg får som regel kun lyd i venstre kanal, men lyden i høyre kanal kommer tilbake av og til.

Problemet er det samme uansett inngang, høyttalere, høyttalerkabler, signalkilde, høyttalerutganger osv.

Lyden har en tendens til å komme tilbake når:

-Man spiller høyt, gjerne i kombinasjon med at man "kakker" på høyre siden av forsterkeren, nært volumkontrollen

-Forsterkeren har stått på, og spilt musikk i en stund

-Man har skrudd volumet høyt opp, og gitt en "puls", for så å skru ned igjen

Når man først har fått lyd i høyre kanal, virker det i alt fra 0,1 sekund til flere uker om gangen. Som regel er problemet tilbake så snart man slår av forsterkeren igjen.

Har snakka med hifi-klubben om dette, men de skal ha 500kr for å *se* på forsterkeren, noe jeg synes er sinnsykt. Har hatt oppe forsterkeren for å se etter dårlige loddinger, samt om noen komponenter kan være fysisk skadete (brente), men jeg fant ingen feil.

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

-Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke orka å måle og styre enda, har som sagt bare sett etter dårlige loddinger og brente komponenter.

Jeg innbiller meg at det kan være dårlig kontakt en plass, så når man spiller høyt og kakker i forsterkeren får man en bitteliten lysbue som holder "kontakt". Problemet er bare at jeg ikke finner ut hvor det isåfall er dårlig kontakt.

Hvis du finner ut hva som feiler din forsterker, kan du ikke gi meg beskjed?

Takk,

-Erlend

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hvis utgangstransistorene er loddet rett fast i kretskortet kan du begynne med å sjekke loddingene der, for det er antagelig det stedt hvor det utvikles mest varme. Hvis det på en eller annen måte er delt strømforsyning. for eksempel i form av to sekundærspoler på trafoen eller to sett med ledninger ut, og da kanskje med hver sin likeretter, kan du også sjekke om det er noe tull der. Men det kan jo naturligvis være volumkontrollen eller en tonekontroll som har gått. NAD er vel ikke akkurat kjent for verdens beste kvalitet, ihvertfall ikke på de billigere modellene.

Lenke til kommentar

Har sjekka alt av loddinger, og de var helt fine. Er heller ikke spor etter høy varmeutvikling (brunt print osv.) noen steder.

Jeg tviler på at det er dårlig kontakt i effektforsterkeren eller strømforsyningen, da dette mest sannsynlig ville ført til synlige gnister og\eller varmeutvikling. Personlig holder jeg en finger på gåen volumkontroll, men er som sagt ikke sikker.

De NAD'ene jeg har vært borti har vært av helt super kvalitet. Denne er også veldig fint konstruert, både på innsiden og utsiden, og jeg har ikke hatt noe problemer med den bortsett fra akkurat dette.

Lenke til kommentar

Hmm. Hadde tilsvarende forsterker selv, og opplevde lignende problemer.

Jeg husker ikke hvilken kanal som sviktet, men problemet vedvarte selv om jeg byttet om høyttalerne. Så problemet lå ikke der. Heller ikke var CD-spilleren problemet.

Lyden kom ofte tilbake ved å restarte (CD-spilleren!), eller - av og til - ved å skru opp volumet. Det var i det hele tatt veldig mystisk.

Kanskje er det snakk om samme feil? Uansett kan jeg dessverre ikke hjelpe deg, for jeg fant ikke ut av det selv.

Én ting kan jeg dog si: Hi-Fi-klubben skal ikke uten videre ha betalt for å undersøke slikt. Man har krav på gratis utbedring eller ny vare hvis det man har kjøpt er mangelfullt. Men dette er avhengig av at man reklamerer i rimelig tid (og alltid innen fem år), og dessuten er ikke enhver feil en "mangel" i lovens forstand - særlig vanskelig blir det når du har åpnet opp forsterkeren: Butikken kan kanskje hevde at det er du som har forårsaket feilen.

Lenke til kommentar

Virker som det kanskje er en svakhet med disse forsterkerne?

Vel, jeg skal åpne forsterkeren en dag jeg har tid, og måle spenningen over alle vitale komponenter. Hvis jeg ikke finner ut av det, får jeg ta den med til hifi-klubben.

Det er ganske lenge siden jeg kjøpte forsterkeren, og har mistet kvitteringen. Gjort er gjort :(

Takk for alle svar! :)

Endret av Erlend_G
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Problemet du beskriver er ikke uvanelig og gjelder mange forsterkertyper.

Symptomet på denne feilen er at lyden blir borte i en kanal, og kan "provoseres" frem igjen ved å gi et signalsjokk, f.eks ved hjelp av økt volum eller lage ett sjokk/ "knepp" fra signalingangen på forsterkeren eller skru forsterkeren av/på.

Feilen er da første transistor etter volumkontrollen som heldigvis en rimelig komponent.

Dette transistortrinnet er en såkalt diffrensialforsterker med to transistorer som arbeider mot hverandre. det vil si at disse bør være like, "matchet" og bør byttes parvis. Noen benytter "to i ett hus" og er da en dobbel transistor med 5 ben og andre setter sammen to transistorer med en "klips" for å sikre at de har lik temperatur.

Det kan ofte være vanskelig å finne transistoren inne i forsterkeren dersom du ikke har serviceskjema, men feilen er også gjerne temperaturavhengig og er du heldig, kan du finne rett komponent med litt kjølespray vekselvis med spissen på en varm loddebolt.

Lykke til.........

Dersom feilen kan påvirkes mekanisk, (dunking) kan du se bort fra denne beskrivelsen. Da har du en såkalt "vakkel feil" eller en dårlig kontakt som oftest er en dårlig lodding.

Lenke til kommentar

Er det noen reléer i forsterkeren? Det kan ha blitt korrosjon på kontaktene. Jeg hadde nøyaktig dette problemet på en Sanyo DCA611, og der var det dårlig kontakt i reléet i utgangen. Jeg gjorde det enkelt og loddet et par ledningsstumper over reléet, og siden har den fungert utmerket.

Endret av larschroe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...