Gå til innhold

BenQ FP202WA, god skjerm for 1499kr?

Patrick de Maar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Billige LCD-skjermer er etter min mening noe som du ikke kan stille noen veldige krav til.

Du vil få dårlig vertikal innsynsvinkel,

nederste del av skjermen vil bli lys mens øvre del blir mørk når du ser inn fra midten. Større billigskjermene blir, verre blir dette.

Dårlig kontrast,

Lyse farger sammen, slik som her på HW.no, vil bli en påkjenning for øynene fordi de glir i hverandre og teksten blir vanskelig å lese. Mørke filmer kan fort bli vanskelige å se, for eksempel når en skurk i mørke klær drar opp en pistol i en mørk scene så er det ikke sikkert du ser hva han drar opp.

Meget dårlig fargegjengivelse,

glem fotoredigering og nøyaktig fargebehandling.

Jeg vet ikke hva du skal bruke maskinen til, men hvis du bruker PC mye, så vil du få slitne øyne med en billig lcd uansett hva du bruker den til. Ikke ha for store forventninger iallfall.

Endret av sentence
Lenke til kommentar

Takker for konstruktivt svar.

Jeg er ikke lenger en ekstremt storbruker av PC, men jeg bruker nok nevneverdig tid foran skjermen, absolutt.

Hvis jeg høyner med 1000kr, og ser etter skjerm i samme størrelse(evt 19"), vil jeg få noe som duger da? Dette du nevner med mørke filmer er veldig viktig for meg, da jeg følger med på f.eks Stargate, hvor det er mange mørke scener, og da trenger jeg å se hva som skjer.

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar

Ideelt sett skulle du hatt en LCD med IPS-panel, men disse koster omkring 4000,- og oppover. IPS er konge på all kvalitet, men har noe høy responstid. De fleste LCD-skjermene som selges i dag har TN-panel som har store svakheter i forhold til det jeg skrev sist. Men du vil selvsagt få en bedre skjerm dersom du legger mer kroner i den, men dette er ikke alltid så konsekvent. Derfor kan det være litt skummelt å kjøpe LCD usett.

Finn en skjerm som passer din lommebok og søk litt på Google etter tester. Forhør deg også i fora om andre har samme modell og hva de mener.

Lykke til og gi gjerne tilbakemelding om den skjermen du kjøpte.

Lenke til kommentar

Skal absolutt gi tilbakemelding. Jeg vurderer å kanskje gå så "høyt" som 3000kr, jeg må se hvordan lønnen strekker til. Må nesten se hva jeg trenger penger til før skjerm, skjerm er ikke førsteprioritering.

Får uansett ikke penger før til uka, og å finne skjerm er ingen hastesak, men kunne vært greit å bli kvitt den gamle Samtron 76P 19" CRT-skjermen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...