CAT-scan Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Jeg trenger vel ikke å si det, men det er selvfølgelig et ordentlig lydkort det er snakk om her, eksternt, og ikke Creative eller noe annet tull. Her er det snakk om fortrinnsvis gitar (akustisk) både med ekstern mikrofon og kanskje med pickup (ikke piezo), og muligens vokal. Jeg har testet et M-Audio Mobilpre veldig kort, og slik rent teknisk, så er vel M-Audio noe å vurdere, selv om de ikke bundler så mye med kortene. Da jeg sjekket prisguiden, så ser det ut som om det er FireWire-kort som først og fremst er tilgjengelig. Er det et fortrinn med FireWire-kortene fremfor f.eks. USB-kortene? Hvilke kort er det jeg kan bruke 2-3 tusen på og få et kort jeg kan være fornøyd med da jeg begynner å kjøpe mikrofoner for litt penger? Bør jeg hoppe opp en høvding eller to? Er det noen som har gode tips, evt. har linker til tester av aktuelle lydkort? Lenke til kommentar
radiated Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Erfaringsmessig er det lurt å legge brorparten av budsjettet i mikrofoner og akustiske tilpasninger av rommet der du skal ta opp, det har mye mer å si for resultatet enn den tekniske kvaliteten på lydkortet, men det skader selvsagt ikke å styre unna de aller billigste løsningnene. Hvis du legger i 3000 får du lydkort med mange funksjoner og fin kvalitet. Jeg har tatt opp masse konserter med en Presonus Firepod, (PM hvis du vil høre) og den går for 4000 på Procom nå (den er vel på vei ut). Jeg kjøpte min for noen år siden for nesten 7000. Andre kort du kan se på er Presonus Firebox eller TC electronic connect 8. Hvis du vil forsikre deg om at du ikke blir nødt å oppgradere med det første, kan du kjøpe RME Fireface, men da er det snakk om drøye 8000kr for den ministe modellen. EDIT: For tester, ta en titt på www.soundonsound.com. Ellers kan du ta en titt innom forumet www.gearslutz.com (anbefales ikke av lommeboken din...) Endret 16. september 2007 av radiated Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå