Nebuchadnezzar Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Jeg har ca 7 måneder igjen på ungdomskolen før jeg beveger meg ut i den store vide verden. Jeg har rett og slett ikke peiling på hvilken linje jeg skal gå på eller hva skole jeg skal søke etter. NTNU i trondheim virker som et spennende valg. Så kansje det jeg lurer på er hva linje burde man velge eller skole. Jeg bor i Bergen og har lyst og arbeide innenfor teknologi eller data. Ingeniør ? Noen som har noen tips innslag om hva man skal velge ? skole linje osv Lenke til kommentar
operg Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 (endret) Hvis du vil begynne på NTNU etter videregående MÅ du velge studiespesialisering, med realfag andre og tredje året (du har ikke noe valg). Hvilken skole du velger spiller ingen rolle, da alle gir samme undervisning. Hovedforskjellen går på sosialt miljø, velg en skole der du kjenner noen. Endret 15. september 2007 av operg Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 (endret) Hvis du vil begynne på NTNU etter videregående MÅ du velge studiespesialisering, med realfag andre og tredje året (du har ikke noe valg). 9500598[/snapback] Det er ikke alle linjer på NTNU som krever realfag slik som f.eks sivilingeniør-linjene som krever generell studiekompetanse (GENS), matte (karakter 4 i 3MX) og fysikk (2FY). Er mange linjer som kun krever GENS, og f.eks bachlor i informatikk krever kun GENS og 2MX/3MZ. Først burde du finne ut hvilke områder du kunne tenkte deg å ta sikte på etter videregående, men det er jo absolutt en fordel å ta både fysikk, matte og kjemi. Da kan du søke på mer eller mindre alt! Liste over samtlige linjer NTNU tilbyr, og opptakskrav, finner du her. Endret 15. september 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 Takker for all hjelp Noen som har erfaring fra gode skoler i bergen Miljø trivsel og databruk På NTNU må det vell kanskje bli Datateknikk Ingeniørvitenskap og IKT Elektronikk kanskje noe innenfor olje og nordsjøen og. Enda står det helt åpent. Om noen har tatt noen av disse studiene Vil råd og innspill bli til stor nytte. har ca 4,5 i snitt på ungdomskolen (9ende) og håper og øke litt så jeg håper jeg kan komme inn på en del av skolene. Lenke til kommentar
operg Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Noen som har erfaring fra gode skoler i bergen Miljø trivsel og databruk Hvis du bor langt unna sentrum vil jeg ikke anbefale deg å søke på en sentrumsskole; kjenner flere som bor i ytre deler av Ytrebygda og Fana som fort ble lei av å måtte ta bussen i en time hver dag for å komme til skolen. Hvis du derimot bor i Arna er jo en løsning å ta toget til sentrum og gå til skolen. Ellers er som sagt undervisningen veldig lik på skolene, ser at enkelte skoler skryter av å spesialisere seg på realfag eller samfunnsfag/økonomi, men jeg vet ikke om skolenes "spesialisering" utgjør noe særlig forskjell i praksis, da alle skolene, så vidt jeg vet, tilbyr både realfagene, økonomi/samfunnsfag og diverse språkfag. Jeg går selv på Katten. Om miljøet og databruk der kan jeg ikke si noe ettersom jeg ikke har noen andre skoler å sammenligne med, men jeg opplever begge deler som ganske bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå