bevertann Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 (endret) Hei! Med ny kåk ser vi at vår gamle 17" CRT ikke passer så fint på pulten lenger. Med prisene på LCD'er nå er det egentlig ikke store investeringen det er snakk om heller. Valgets kvaler er det værre med. Har lest mye bra om SyncMaster serien, spesielt 226 og 225BW, men også at noen av de har noen paneler som ikke er så veldig bra. Jeg har faktisk ikke bestemt meg for om jeg skal ha wide- eller fullscreen format på skjermen, de fleste ser ut til å foretrekke widescreen ser jeg. Jeg har et lite problem: Jeg sitter på et ganske gammelt skjermkort, spesifikt geForce FX 5700LE, og jeg er redd de spillene jeg spiller nå (f.eks BF2, Neverwinter Nights, C&C Generals, (...) på 1024x768) vil bli problematiske når jeg blir nødt å kjøre de på høyere oppløsning. Derfor lurer jeg på om 22" kanskje blir for mye for meg også? Oppgradering av skjermkort kan nok ikke skje på en god stund enda, da dette vil medføre oppgradering av alt annet også (har AGP-kort), og da sprekker det alle budsjetter litt vel mye... Hva tror dere? Vil det være bedre å gå for en 20 eller 21 tommer mtp på ytelse i spill? Eller burde jeg heller prioritere en god skjerm, og vente til jeg kan oppgradere PC-en om et års tid eller slikt? Bruksområde blir mest kontor/internett/spill da jeg har en gammel CRT TV jeg bruker til film/serier. Jeg har lagt en grense på ca 3000 kr, dog jeg regner med at det blir noen hundrelapper ekstra i porto og slikt. Ser at de fleste butikkene har tilbud på flættiser også, men jeg har så lite peiling på disse at det er vanskelig å se hva som er gode tilbud. Er fristet til å gå for noe som skal skaffes lokalt (Datakjeden, Mamoz (andre butikker i Trondheim?), da jeg slipper både pris på porto og muligheten for at den blir skadd underveis, men det er ikke alltid det er billigst. Jeg nevnte mest syncmasteren fordi det er den jeg har lest mest om, men hvis dere har alternativer dere absolutt mener jeg burde vurdere, og gjerne gode tilbud, så kom med de:) Takker på forhånd! BT Endret 16. september 2007 av bevertann Lenke til kommentar
Vinci Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Hvis du kjøper Samsung sin 226CW Deluxe versjon så er du garantert S-panel, dvs det beste panelet (Samsung sitt). Denne koster noen hundrelapper over grensen din men er absolutt verdt det spør du meg. Det du sier om spill er sant, du vil aldri klare å dra spill som BF2 greit på full oppløsning på en 22" lcd. Det tips må da være hvis du vil spytte i 1200kr ekstra og kjøpe et X1950pro til AGP som vel er det skjermkortet som gir mest valuta for pengene, og også er det beste skjermkortet for AGP porten. Bare mine 2 cents. Vinci Lenke til kommentar
bevertann Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 Takk for svar! LG L226WTQ ser også ut som en fin skjerm, som kanskje har litt mer justeringsmuligheter enn 226BW. Kikket litt på 226CW, men er det andre endringer enn panelet? Ifølge denne siden står det faktisk at begge har TN-panel (aner ikke hva dette betyr, men såvidt jeg har forstått er S-panel det jeg burde gå for?). Nå får dere bare denge løs på meg hvis jeg er totalt n00b og ikke har skjønt noen ting her men: På CRT'en min kan jeg velge oppløsninger fra 1600x1200 ned til 320x200. Går det ikke an å endre oppløsning på en LCD skjerm? Evt hvorfor ikke? Hvis det hadde vært mulig å "tvinge" den ned i 1024x768 (eller tilsvarende for WS), hadde ikke størrelsen vært noe problem, og jeg hadde definitivt gått for en 22". Lenke til kommentar
dup Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Jeg kan absolutt anbefale LG`n. Jeg har hatt både den og samsung 226CW, og er mer fornøyd med LG sin. Den er i tillegg ca 500 kr billigere, så da kan du nesten kjøpe deg et x1950Pro kort i tillegg! Lenke til kommentar
bevertann Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 Takk, dup! Vet du hvordan det er med å "tvinge" skjermen i lavere format? Lar det seg gjøre? Hvis dette er mulig, tror jeg at jeg bestiller en sånn en idag eller noe. Hm...godkjenning fra madammen....hmm...joda, ser jo OK ut den Lenke til kommentar
Vinci Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Takk, dup! Vet du hvordan det er med å "tvinge" skjermen i lavere format? Lar det seg gjøre? Hvis dette er mulig, tror jeg at jeg bestiller en sånn en idag eller noe. Hm...godkjenning fra madammen....hmm...joda, ser jo OK ut den 9500029[/snapback] Problemet med LCD skjermer i forhold til CRT skjermer er at en CRT skjerm ser "bra" ut uansett oppløsning. Mens en LCD skjerm har en native oppløsning, som varierer etter størrelse, og alle andre oppløsninger enn dette vil som regel ikke se særlig bra ut. Har ikke så mye kjennskap til den LG skjermen du nevnte, så skal ikke si noe verken positivt eller negativt i den retningen. Samsung skjermen derimot har jeg brukt og den syntes jeg var veldig bra. Men hvis Dup sier LG skjermen var enda bedre er det kanskje noe jeg selv også må vurdere hehe. Bruker kun 19" skjerm selv nå... så har tenkt å kjøpe en 22" eller 24" nå snarlig. Så har prøvd Samsungen en del hos en kompis og var egentlig innstillt på den... men må nok ta en titt på LG skjermen også Lykke til uansett hva du måtte ende opp med... I forhold til en 17" CRT vil du bli fornøyd uansett Vinci Lenke til kommentar
Vinci Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Jeg kan absolutt anbefale LG`n. Jeg har hatt både den og samsung 226CW, og er mer fornøyd med LG sin. Den er i tillegg ca 500 kr billigere, så da kan du nesten kjøpe deg et x1950Pro kort i tillegg! 9499979[/snapback] Lurte bare litt på, siden jeg selv er på skjerm jakt, hva du synes er bra / bedre med denne LG skjermen i forhold til Samsung sin skjerm. Hadde satt pris på noen synspunkter Takker! Vinci Lenke til kommentar
bevertann Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 Tusen takk for oppløftende ord:) Foreløpig ser det ut til at LG'en er i siktet mitt ja, det som trekker spesielt for meg er justeringsmuligheten. Når du vi snakker om andre oppløsninger enn den innfødte (native? ), hvor stygt snakker vi om da? typ spill ikke verdt å spille? Tror jeg må finne ut av dette først, jeg ser egentlig ikke helt for meg å legge mer penger i skjermkort hvis det skal være AGP. Resten av systemet er såpass gammelt at det blir feil å prøve å føye på, neste oppgradering må nok være bytte av HK, CPU, skjermkort og minne. Jeg skal høre med en kompis som har en gammel 15" LCD om jeg kan låne denne og teste med lavere oppløsning enn innfødt. Blir vel kanskje litt feil sammenligning igjen da lavere enn 1024x786 begynner å bli vel lavt... Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 (endret) Sitter her med LG 22" selv, og kan bekrefte at alle andre instillinger enn native, blir uklart/diffust. Kan ikke forklare det på annen måte. MEN det er visst ikke et problem for kona, hun kjører ikke native på sine 19"(blir for smått, sier hun) så det er vell en vanesak kanskje..... Endret 15. september 2007 av Rastafari475 Lenke til kommentar
dup Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Jeg kan absolutt anbefale LG`n. Jeg har hatt både den og samsung 226CW, og er mer fornøyd med LG sin. Den er i tillegg ca 500 kr billigere, så da kan du nesten kjøpe deg et x1950Pro kort i tillegg! 9499979[/snapback] Lurte bare litt på, siden jeg selv er på skjerm jakt, hva du synes er bra / bedre med denne LG skjermen i forhold til Samsung sin skjerm. Hadde satt pris på noen synspunkter Takker! Vinci 9500327[/snapback] Må huske på at den samsungen jeg har hatt tidligere er en 226CW, så jeg vet ikke hvordan den er i forhold til en BW. Jeg fikk skjermen i går så det er begrenset hvor mye jeg har fått testet LG`n. Men det som jeg synes er bedre, er fargene. Å se på bilder med LG er mye bedre enn med CW`n. Der ble rødfargen og blåfargen ALT for kraftige, og jeg greide ikke å kalibrere dette (prøvde mye forskjellig her...). Men det er kanskje litt kaldere farger på LG`n, litt "blåaktig", men veldig svakt, så ikke noe problem for meg. Det er også nesten null bleeding på LG`n min, også bedre enn på CW`n (selv om en annen trådstarter her klagde en del på dette på sin LG..). I spill merker jeg vel ikke den store forskjellen på skjermene. Jeg synes faktisk designet også er bedre på LG`n, litt mer minimalistisk (jeg har SF-versjonen). Men dette er selvfølgelig en smaksak (CW/BW er også meget fin). I tillegg er den billigere! Så jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt av en CW og L226WTQ! Lenke til kommentar
Vinci Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Jeg kan absolutt anbefale LG`n. Jeg har hatt både den og samsung 226CW, og er mer fornøyd med LG sin. Den er i tillegg ca 500 kr billigere, så da kan du nesten kjøpe deg et x1950Pro kort i tillegg! 9499979[/snapback] Lurte bare litt på, siden jeg selv er på skjerm jakt, hva du synes er bra / bedre med denne LG skjermen i forhold til Samsung sin skjerm. Hadde satt pris på noen synspunkter Takker! Vinci 9500327[/snapback] Må huske på at den samsungen jeg har hatt tidligere er en 226CW, så jeg vet ikke hvordan den er i forhold til en BW. Jeg fikk skjermen i går så det er begrenset hvor mye jeg har fått testet LG`n. Men det som jeg synes er bedre, er fargene. Å se på bilder med LG er mye bedre enn med CW`n. Der ble rødfargen og blåfargen ALT for kraftige, og jeg greide ikke å kalibrere dette (prøvde mye forskjellig her...). Men det er kanskje litt kaldere farger på LG`n, litt "blåaktig", men veldig svakt, så ikke noe problem for meg. Det er også nesten null bleeding på LG`n min, også bedre enn på CW`n (selv om en annen trådstarter her klagde en del på dette på sin LG..). I spill merker jeg vel ikke den store forskjellen på skjermene. Jeg synes faktisk designet også er bedre på LG`n, litt mer minimalistisk (jeg har SF-versjonen). Men dette er selvfølgelig en smaksak (CW/BW er også meget fin). I tillegg er den billigere! Så jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt av en CW og L226WTQ! 9500923[/snapback] Men Samsung 226CW Deluxe er jo den beste versjonen av 22" til Samsung? Den er jo garantert S panel. Hmm... Må nok lese litt om den LG skjermen, se om jeg finner noen reviews. Men takker så mye for tilbakemeldingen du gav Vinci Lenke til kommentar
comb-over Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Men Samsung 226CW Deluxe er jo den beste versjonen av 22" til Samsung? Den er jo garantert S panel. Hmm... Må nok lese litt om den LG skjermen, se om jeg finner noen reviews. Men takker så mye for tilbakemeldingen du gav Vinci 9501443[/snapback] Var det et spørsmål eller en påstand? Det er blitt målt betydeleg input-lag og problemer med justering av fargane på 226CW, noko ikkje er problem med 226BW (s), mens på 226BW (a) og 226BW © er det målingane en mellom ting mellom 226CW og 226BW (s). Lenke til kommentar
dup Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Jeg kan absolutt anbefale LG`n. Jeg har hatt både den og samsung 226CW, og er mer fornøyd med LG sin. Den er i tillegg ca 500 kr billigere, så da kan du nesten kjøpe deg et x1950Pro kort i tillegg! 9499979[/snapback] Lurte bare litt på, siden jeg selv er på skjerm jakt, hva du synes er bra / bedre med denne LG skjermen i forhold til Samsung sin skjerm. Hadde satt pris på noen synspunkter Takker! Vinci 9500327[/snapback] Må huske på at den samsungen jeg har hatt tidligere er en 226CW, så jeg vet ikke hvordan den er i forhold til en BW. Jeg fikk skjermen i går så det er begrenset hvor mye jeg har fått testet LG`n. Men det som jeg synes er bedre, er fargene. Å se på bilder med LG er mye bedre enn med CW`n. Der ble rødfargen og blåfargen ALT for kraftige, og jeg greide ikke å kalibrere dette (prøvde mye forskjellig her...). Men det er kanskje litt kaldere farger på LG`n, litt "blåaktig", men veldig svakt, så ikke noe problem for meg. Det er også nesten null bleeding på LG`n min, også bedre enn på CW`n (selv om en annen trådstarter her klagde en del på dette på sin LG..). I spill merker jeg vel ikke den store forskjellen på skjermene. Jeg synes faktisk designet også er bedre på LG`n, litt mer minimalistisk (jeg har SF-versjonen). Men dette er selvfølgelig en smaksak (CW/BW er også meget fin). I tillegg er den billigere! Så jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt av en CW og L226WTQ! 9500923[/snapback] Men Samsung 226CW Deluxe er jo den beste versjonen av 22" til Samsung? Den er jo garantert S panel. Hmm... Må nok lese litt om den LG skjermen, se om jeg finner noen reviews. Men takker så mye for tilbakemeldingen du gav Vinci 9501443[/snapback] Ja det var også det jeg trodde, og bestilte derfor en CW i vill begistring! Men ble altså veldig skuffet. Personlig har jeg en mistanke om at det samsung panelet som er i CW`n, ikke er det samme som det opprinnelige "s-panelet". I så fall meget smakløst av samsung (igjen..). Derfor føles det ekstra godt å boikotte og heller gå for en LG! Lenke til kommentar
Vinci Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Jøss, nå ble jeg overrasket. Hadde ikke hørt om disse problemene med CW før. Og Knutaas, det var vel egentlig et spørsmål hehe Men da er jeg virkelig glad jeg stillte dette spørsmålet blir nok ikke Samsung skjermen på meg da. Synes virkelig de burde slutte med alt dette panel fjaset de har holdt på med nå, lager et dårlig rykte for seg selv. Men takk for hjelpen Vinci Lenke til kommentar
bevertann Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 Her er en ny idé som jeg må innrømme appelerer ganske mye: Kaste min 17" CRT monitor, kaste min 26" CRT TV fra middelalderen, og legge en 10-12 flak i en ~42" LCD for å bruke til begge delene. Siden begge delene står på stua alikevel, og pulten stort sett er i veien,ser jeg for meg at det hadde vært ganske behagelig å sitte i sofan med tastatur og mus på stuebordet og bruke en stor tv som skjerm. Er selvsagt litt bekymret for å få uklar eller for liten tekst, evt at den blir ubehagelig å lese og jobbe med, så jeg må nok gjøre endel research på dette før jeg setter planer ut i live. Hva tror dere om dette, kan det funke? Slik jeg ser det, vil det holde med en HDReady TV (tror FullHD vil gjøre teksten for liten på skjermen alikevel), siden jeg skal sitte ca 3.5 m fra tv'n kan ikke teksten være for liten. Jeg går for LCD framfor plasma, da denne skal være mye bedre til å gjengi skarpe ting som tekst, som trengs hvis den skal være til PC-bruk. Såvidt jeg har forstått, er fleste LCD-tv'er ikke så kresne på oppløsning heller, slik at jeg kan stille ned oppløsning, og evt bruke oppskalering på TV når jeg skal spille spill. Håper jeg kan få noen innspill på dette, da jeg har veldig lite erfaring fra LCD-verden BT Lenke til kommentar
Vinci Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Her er en ny idé som jeg må innrømme appelerer ganske mye: Kaste min 17" CRT monitor, kaste min 26" CRT TV fra middelalderen, og legge en 10-12 flak i en ~42" LCD for å bruke til begge delene. Siden begge delene står på stua alikevel, og pulten stort sett er i veien,ser jeg for meg at det hadde vært ganske behagelig å sitte i sofan med tastatur og mus på stuebordet og bruke en stor tv som skjerm. Er selvsagt litt bekymret for å få uklar eller for liten tekst, evt at den blir ubehagelig å lese og jobbe med, så jeg må nok gjøre endel research på dette før jeg setter planer ut i live. Hva tror dere om dette, kan det funke? Slik jeg ser det, vil det holde med en HDReady TV (tror FullHD vil gjøre teksten for liten på skjermen alikevel), siden jeg skal sitte ca 3.5 m fra tv'n kan ikke teksten være for liten. Jeg går for LCD framfor plasma, da denne skal være mye bedre til å gjengi skarpe ting som tekst, som trengs hvis den skal være til PC-bruk. Såvidt jeg har forstått, er fleste LCD-tv'er ikke så kresne på oppløsning heller, slik at jeg kan stille ned oppløsning, og evt bruke oppskalering på TV når jeg skal spille spill. Håper jeg kan få noen innspill på dette, da jeg har veldig lite erfaring fra LCD-verden BT 9506381[/snapback] Har selv en 42" hdready lcd skjerm koblet til stuepc'en min. Dette fungerer egentlig ganske greit og så lenge du sitter ikke så alt for langt ifra (jeg sitter vel ca. 3 meter fra skjerm) så går det helt fint å lese tekst på skjermen. Jeg endte opp med å bruke 1024x768 oppløsning selv om tven er 1366x768 da jeg syntes dette så best ut. Til film fungerer det helt utmerket, og spilling ser rimelig bra ut det også, selv om jeg av en eller annen grunn foretrekker å spille på denne PC-en med 19" skjerm. Nå har jeg en relativt kraftig stuepc så spilling går jo veldig greit, men du vil jo også slippe unna da du kan spille i 1024x768 slik som du har blitt vandt til. Vinci Lenke til kommentar
bevertann Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 (endret) ... 9506381[/snapback] Har selv en 42" hdready lcd skjerm koblet til stuepc'en min. Dette fungerer egentlig ganske greit og så lenge du sitter ikke så alt for langt ifra (jeg sitter vel ca. 3 meter fra skjerm) så går det helt fint å lese tekst på skjermen. Jeg endte opp med å bruke 1024x768 oppløsning selv om tven er 1366x768 da jeg syntes dette så best ut. Til film fungerer det helt utmerket, og spilling ser rimelig bra ut det også, selv om jeg av en eller annen grunn foretrekker å spille på denne PC-en med 19" skjerm. Nå har jeg en relativt kraftig stuepc så spilling går jo veldig greit, men du vil jo også slippe unna da du kan spille i 1024x768 slik som du har blitt vandt til. Vinci 9508914[/snapback] Takk for svar, dette høres bra ut! Kan jeg spørre hvilket merke og modell tv'n din er? Har prøvd å lese litt rundt på dette, og det er mange som mener det at 1:1 pixelmapping er vesentlig for en god lesbarhet når det kommer til tekst og slike detaljer som kreves i kontorarbeid. Utifra det jeg har lest, er lager LG tv-er som er svært gunstige til bruk i HTPC, så jeg tittet litt på LG 42LC2D, som fåes til en ganske fin pris. Ifølge denne siden er også LG skjermer anbefalt, og denne spesifikke modellen skal være OK. Hva tror du? Hvordan er det for deg å f.eks sitte å surfe eller jobbe med word-dokument eller excel ark fra stue-sofa? BT Endret 17. september 2007 av bevertann Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå