Gå til innhold

Hjelp til å oppdatere / flashe BIOS

Bone

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Etter å ha sittet i nærheten av en PC, siden "386 -dagene", så har jeg -utrolig nok- aldri oppdatert en BIOS! :blush:

Jeg trenger derfor litt hjelp av dere! Gjerne litt med teskje, hvis dere hadde vært så snille!

Hovedkortet mitt ser dere i signatur, og følgende er dere kanskje interessert i å vite (skrev ned det som sto i oppstarten);

Phoenix - AwardBIOS  v6.00PG
og
SiI 3114 SATARaid  BIOS Version 5.2.16

Kunne noen av dere ha hjulpet meg videre? Hvor jeg eventuelt skal laste ned ny BIOS -versjon, og hvordan jeg skal oppdatere den?

Heter det forresten å "flashe", eller å "oppdatere"? Fungerer begge deler?

Takker så mye!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du følger d e n n e linken så vil du finne både BIOS-oppdatering og instruksjoner. Det ser ut til at hovedkortet ditt støtter WinFlash, som innebærer at du kan gjøre alt fra Windows i stedet for å lage en flash-bootdiskett.

Forøvrig er verbet "å flashe" selve handlingen du gjør. Dvs å reprogrammere den EEPROM'en som er BIOS'en. Om det gjelder en nyere versjon, kan du godt si oppdatere. Hvis det er en eldre versjon, såkalt "downgrade", blir det jo ikke det.

Lykke til!

:)

Endret av -= El Diablo =-
Lenke til kommentar
Phoenix - AwardBIOS  v6.00PG

Phoenix - Award er produsenten av selve bios-programvaren, og v6.00PG vil derfor normalt ikke endres. Dvs. DFI mekker egne rettelser og funksjoner. Den nye versjonen kommer tilsyne etter oppdateringen nederst på skjermen, og sist i den såkalte bios-strengen i form av tegn og tall, trolig 23 i dette tilfellet.

SiI 3114 SATARaid   BIOS Version 5.2.16

Harddisk-kontrollere tror jeg blir med i samme oppdatering.

Kunne noen av dere ha hjulpet meg videre? Hvor jeg eventuelt skal laste ned ny BIOS -versjon, og hvordan jeg skal oppdatere den?

I linken fra El Diablo kan du velge mellom å laste ned og pakke ut zip-fila, eller .exe-fila (DiamondFlash har jeg aldri prøvd). Fremgangsmåten for begge er beskrevet der, men klart, er det tvil så bare spør her.

Aller først ville jeg ha åpnet BIOS og satt Optimized default/ save & exit, før selve oppdateringen, uansett om den gjøres fra windows eller floppy f.eks.

Heter det forresten å "flashe", eller å "oppdatere"? Fungerer begge deler?

Begge fungerer :)

Endret av Zink
Lenke til kommentar

Takker for detaljerte svar! :w00t:

Dessverre, så stoppet det nokså tidlig for meg..

Lasta ned og kjørte WinFlash -fila, men fikk feilmeldingen;

OnBoard BIOS Not Award BIOS !

:hmm:

Kjører Vista (akkurat nå har jeg på UAC).

Kan jeg brukte den RDXDC23.exe -fila til noe? Ikke prøvd den ennå..

Det står en link øverst på siden der; "How to find your motherboard version?" -er det noe jeg trenger å bry meg om? :dontgetit:

Takker igjen for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Takker for detaljerte svar! :w00t:

Dessverre, så stoppet det nokså tidlig for meg..

Lasta ned og kjørte WinFlash -fila, men fikk feilmeldingen;

OnBoard BIOS Not Award BIOS !

Er nok best ja, at prosessen avbrytes tidsnok når det er noe muffens på gang. Hva med bios-fila RDXDC23.BIN, ble den pakket ut og spesifisert i feltet?

Mht. antivirus kan det være lurt og midlertidig deaktivere sanntid/ autoprotect. Jeg pleier også koble fra nettverket mtp. dette. Anbefaler å slå av/ koble fra usb-enheter som printer, webkamera, dongle eller andre "unødvendige" duppeditter, alt som kan ødelegge for et vellykket resultat.

Har du hatt problemer med USB-mus og heng i POST når maskina restarter fra windows (det ligger en fix for dette i den nye biosen)? Evt. er det tryggest å bytte med ei vanlig ps/2-mus. Ta også ut evt. cd-/dvd-plater.

Er det 32bits? Jeg bruker XP Pro til daglig og har ikke særlig mye å bidra med mht. Vista og WinFlash. Har oppdatert bios på noen få Vista Home Premium-maskiner direkte online fra internett. Kan ikke huske at UAC var noe tema i den forbindelse.

Kanskje noen andre i forumet har mere info. Med UAC aktivert, vil Vista stoppe WinFlash? Restriksjoner på standard brukerkonto og fordi 3dje-part programvare er en trussel mot OS-et?

UAC

Kan jeg brukte den RDXDC23.exe -fila til noe? Ikke prøvd den ennå..

Kan den sikkert, men jeg vet ikke hva som er best.

Det står en link øverst på siden der; "How to find your motherboard version?" -er det noe jeg trenger å bry meg om? :dontgetit:

Neppe, fordi det ikke er oppgitt flere versjoner av din modell, så langt jeg kan se. Tipper at teksten og linken går igjen på alle hovedkortenes bios-sider hos DFI.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du oppdatere bios?

Har noe spesifikt problem som krever bios oppdatering ?

Hvis ikke - la operasjonen være ugjort.

Etter hva jeg leser her er sannsynligheten stor for at du klusser det til og ender opp med et dødt hovedkort.

Bios bør alltid oppdateres i real dos modus - dvs floppy , custom made bootcd eller usb stick.

Er en som heter Tmod som har laget cd iso med alle DFI korts bioser.

Denne programmerer bios eprommen med de rette commandline parametere.

Søk etter brenn og bruk den isåfall.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ble mye quoting dette..

Er nok best ja, at prosessen avbrytes tidsnok når det er noe muffens på gang. Hva med bios-fila RDXDC23.BIN, ble den pakket ut og spesifisert i feltet?

.bin fila rørte jeg ikke i hele tatt! Feilmeldingen kom med en gang jeg starta winflash.exe -fila.. Så jeg har ikke lasta ned den RDXDC23.BIN i hele tatt.. var ikke sikker på om den tilhørte en "DOS"-oppdatering eller WinFlash -oppdatering..

Mht. antivirus kan det være lurt og midlertidig deaktivere sanntid/ autoprotect. Jeg pleier også koble fra nettverket mtp. dette. Anbefaler å  slå av/ koble fra usb-enheter som printer, webkamera, dongle eller andre "unødvendige" duppeditter, alt som kan ødelegge for et vellykket resultat.

Okei.. *check* Will do! :)

Har du hatt problemer med USB-mus og heng i POST når maskina restarter fra windows (det ligger en fix for dette i den nye biosen)? Evt. er det tryggest å bytte med ei vanlig ps/2-mus. Ta også ut evt. cd-/dvd-plater.

Ja, jeg har hatt problemer med det siden jeg kjøpte maskinen for et halvannet år siden.. derfor kjører jeg nå musa via ps/2 (via den adapterpluggen som følger med). Går det bra? Eller bør det være en "ren" ps/2 -mus?

Er det 32bits? Jeg bruker XP Pro til daglig og har ikke særlig mye å bidra med mht. Vista og WinFlash. Har oppdatert bios på noen få Vista Home Premium-maskiner direkte online fra internett. Kan ikke huske at UAC var noe tema i den forbindelse.

Okei.. nei, regnet egentlig ikke med det! Den pleier jo å si ifra hvis det er noe vi bryr den med, liksom! :p

Neppe, fordi det ikke er oppgitt flere versjoner av din modell, så langt jeg kan se. Tipper at teksten og linken går igjen på alle hovedkortenes bios-sider hos DFI.

9504203[/snapback]

:)

Hvorfor skal du oppdatere bios?

Har noe spesifikt problem som krever bios oppdatering ?

Hvis ikke - la operasjonen være ugjort.

Egentlig av flere grunner.. Vil lære å gjøre det snart :blush: hehe.. Samt at jeg har et problem med den musa.. Så hender det også OFTE at PC-en henger seg under oppstart (før den i hele tatt kommer til windows -loadinga). Den kan stoppe etter den har sjekket RAM'n. Etter den har lest av IDE og SATA -diskene, osv, osv..

Og grunnen til at jeg tok dette opp nå, er fordi at nå har jeg et megaproblem med SATA -driverne i Vista.. Kjørte Windows Update også ville den installere noen nye SATA -drivere.. Det ender alltid opp i feil -installering, og når jeg da starter maskina opp på nytt, så henger den seg i windows loadinga (med en KJAPP Bluescreen), og restarter.. Jeg må da bruke Vista DVD-en og kjøre recovery.. og når den da starter i Vista igjen, så får jeg melding om at "ny maskinvare er funnet" og referer da til SATA -driverne. Det er IKKE mulig å installere de.. gjort det utallige ganger.. *hmm* ..vet ikke helt hva som er galt, heller.. eller hvorfor det kom! Hadde det ikke før, og nå har jeg akkurat formatert C: og installert alt på nytt.. Så sånt sett ikke tull med gamle drivere og sånn..

Har søkt litt på Google etter "ati 4379 serial ata controller vista" og det viser seg at det er flere som har noe lignende problem med nye drivere.. Men, som sagt, så har jeg ikke fått tid til å sitte så mye foran PC-en i går, så jeg har ikke fått utforsket SÅ mye..

Men, dette ga meg egentlig et lite spark i baken til å prøve å oppdatere BIOS for å se om det kan ha noe å si.. Så... da er vi her! :)

Etter hva jeg leser her er sannsynligheten stor for at du klusser det til og ender opp med et dødt hovedkort.

:cry:

Bios bør alltid oppdateres i real dos modus - dvs floppy , custom made bootcd eller usb stick.

Det er egentlig ikke noe problem! Kjøpte med floppy -disk! En gammel vane siden dagene jeg levde i DOS! Vil ikke bli kvitt floppy'n! :D

Er en som heter Tmod som har laget cd iso med alle DFI korts bioser.

Denne programmerer bios eprommen med de rette commandline parametere.

Søk etter brenn og bruk den isåfall.

9504224[/snapback]

hmm... Tmod.. Her på forumet? Det må da vel være lett, hvis det er bare å sette inn en boot -CD og klikke i vei!?

Takker så meget, folkens! :) Var litt borte og sånn i går, så fikk ikke svart så mye..

EDIT: hmm.. Men, BIOS -datoen som står på siden det ble linket til er jo fra 2005/12/23 .. jeg kjøpte PC-en min i februar 2006.. hmm.. Har jeg nyeste oppdatering da, eller? :ermm: Mulig å se hvilken versjon jeg har, og om jeg eventuelt faktisk har den "nye" ?

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Lavalys Everest f.eks viser BIOS date og Bios message(versjon) - se pic nederst.

Enkleste flashen fra DFI (om du har diskett stasjon) er å laste ned diamond flash .exe typen.

How to flash BIOS with Diamond Flash Image? I find this Image file on some models. 2004/07/14

Answer :

Diamond Flash Image is unique feature developed by DFI to facilitate users flashing BIOS. User does not have to run the complicated procedures, but just flash the BIOS as an easy job.

1. Prepare one piece of clean floppy diskette.

2. Run the BIOS file from website directly or copy it to HDD to run.

3. It will image to floppy disk drive "A" including flash utility, BIOS file along with instruction and create booting program automatically.

4. Boot up the system from FDD. It will automatically flash the BIOS.

5. Press "F1" as instructed when completing the flashing.

6. Run "Load Optimized Defaults" or "Load Setup Defaults" in BIOS after completing the BIOS flashing.

Men siden ditt kort er kjøpt 2006 , og seneste bios er 25/12-2005 har du nok siste versjon . Da er det ganske meningsløst å risikere en flash .

Høres mere ut som dine problemer er windows driver relatert (ikke BIOS) .

post-35394-1189931927_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takker! :) Dette hørtes ikke så ille vanskelig ut..

Ja, noen problemer er kanskje Windows -relatert, men ikke det problemet jeg har med at loadinga henger seg etter RAM-check, disc-check, osv..

Er det så stor risiko med å flashe? Du virker litt skeptisk.. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Takker for linken, men jeg fant egentlig ikke noe som jeg tror kan hjelpe meg!? De nyeste driverne er vel bare LAN -drivere!? Lastet ned en slik en allikevel (siden jeg har litt problemer med overføringer mellom PC-er i nettverket mitt), men er vel ingen av disse som hjelper på mine problemer? Kanskje jeg bommet.. ?! hmm..

Takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...