Josh! Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Når jeg prøver å installere Ubuntu FF på den nye bærbare PC-en får jeg feilmeldingen "Failed to start X server (graphical intarface)" + noe mer tekst. Grafikkortet er ATI Radeon X1250. Hva er galt og hva kan jeg gjøre for å få installert Ubuntu? Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Installer i tekst-modus, da tror jeg du trenger å laste ned "Alternative"-CD-en, eller hva den heter. Det skal hjelpe. Lenke til kommentar
FLuAA Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Har du prøvd å boote i sikkermodus med ubuntucden? Lenke til kommentar
Josh! Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 (endret) Har prøvd i "safe graphics mode" ja, hvis det er det du mener... Når det gjelder installasjon i tekst-modus, er det vanskelig? Jeg har absolutt null Linux-erfaring... Endret 15. september 2007 av MP3-JTH Lenke til kommentar
dabear Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Hei. Her er framgangsmåte som kan gi deg grafisk grensesnitt i alle fall (ingen 3d feks). Når xorg-feilmeldinga kommer opp på skjermen, naviger deg med entertasten forbi, helt til du kommer til et maksimert "dos-vindu". Da skriver du: sudo -s etterfulgt av ditt eget passord. Deretter nano /etc/X11/xorg.conf En slags teksteditor vil dukke opp. finn Section "Device" Der vil du finne noe ala dette Driver "ati" bytt ut til Driver "vesa" Trykk ctrl+x og trykk deretter y for å lagre. restart og du vil komme inn i grafisk modus (med muligens noen artifacts). I neste versjon av ubuntu, gutsy gibbon, er dette mer automatisert med et fint brukergrensesnitt, så du slipper gjøre dette i kommandolinja ("DOS"). Lenke til kommentar
Josh! Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 "etterfulgt av ditt eget passord." Hvilket passord? Windows passordet? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 @dabear, ettersom jeg har forstått oppstår problemet under installasjon, altså er det ingen xorg.conf etc som er lagt inn enda. @MP3-JTH, gjør som det har blitt foreslått tidligere, og last ned alternate-CDen og bruk denne. Det er ikke vanskeligere, det bare ser ikke like pent ut (under installasjonen, selvfølgelig, selve OSet er det samme etter installasjon). Klarer du å legge inn Windows, klarer du en alternate-install. Lenke til kommentar
Josh! Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 Takk! Skal prøves. Men inneholder anternate-CDen GParted? Er litt avhengig av å dele opp disken i to partisjoner før jeg innstallerer Ubuntu... Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Er nok ikke GParted, siden den er tekstbasert, men skal være et partisjoneringsverktøy der. Regner med at det ikke er så vrient. Uansett, om det skulle vise seg å være vrient, så kan du evt. laste ned en gparted-cd, boote fra denne og partisjonere med den, og siden starte ubuntu-installeren igjen. Lenke til kommentar
Josh! Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 Lasta ned GParted-CDen, men den krevde også en grafikkdriver som skjermkortet mitt ikk støtta. Alternate-CDen funker bra, men jeg tør ikke kjøre partisjonsverktøyet som følger med den: Er veldig viktig at Windows installasjonen som allerede ligger på harddisken ikke blir berørt når jeg skal lage en ny partisjon for Ubuntu. Kan jeg gjøre det med det enkle partisjonsverktøyet som kommer med alternate-CDen? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Jeg har dessverre ikke brukt alternate-CDen til ubuntu selv, så akkurat det her kan jeg ikke svare på. Regner med at du trenger å resize en NTFS-partisjon for å få plass til en ny partisjon? Hvis ikke, og du allerede har ledig upartisjonert plass på disken, skal det være rimelig trivielt. Hvis du må resize osv, så er det korte og enkle svaret at ja, selv om selve partisjoneringsverktøyet ikke skulle støtte dette, så finnes det kommandolinjeverktøy som kan ordne alt dette. Dette er som du kanskje skjønner, ikke fullt så trivielt. Jeg tør egentlig ikke å prøve å gi noen forklaring ang. dette, først og fremst siden jeg ikke er 100% sikker på hvordan du bør gå frem, og jeg vil ikke sette windowsen din på spill. Det heteste tipset jeg kan gi er egentlig å enten finne et partisjoneringsverktøy til Windows som kan klare jobben, eller å bruke et annet skjermkort under installering. Lenke til kommentar
Josh! Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 Hmm... Må vel prøve å finne et annet program da... Er vel heller vanskelig å skifte skjermkort på bærbar-PC-en... Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Går helt fint med alternate CD, jeg har brukt den flere ganger (mer effektiv enn live-CD), sjekk gjerne howto'en jeg skrev ovenfor. Ingen kan garantere deg at det går bra med repartisjonering uansett OS du gjør det fra, derfor bør du ha back-up av viktige data. Hvis du absolutt vil partisjonere fra GUI, kan du gjøre det med qtparted fra knoppix, du kan selv velge at den skal bruke vesa driveren ved boot, du kan også enkelt ta back-up fra knoppix CD-en med f.eks. dd kommandoen: http://www.linuxquestions.org/questions/sh...006#post1848006 Lenke til kommentar
pedervl Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 (endret) Om det er noe trøst så blir nok desse probleme fikset i fremtidige Ubuntuinstallasjons-CD-er da ATI/AMD endelig har begynt å utvikle ordentlige drivere til linux, samt gjordt det mulig å skrive egne open source-drivere. Endret 15. september 2007 av pedervl Lenke til kommentar
Josh! Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2007 Har omsider fått partisjonert harddisken og installert Ubuntu på en egen partisjon. Problemet er: nå får jeg den samme "X server failed"-meldinga når jeg starter Ubuntu fra harddisken! Deretter kommer jeg ingen vei (kommer til denne "ledeteksten" som det heter i Windows). Kanskje det er mulig å laste ned drivere eller lignenede fra kommandolinja/ledeteksten, men som sagt så har jeg null Linux-erfaring og kommer ingen vei. Hjelp! Bøyer meg i støvet og det som er for den som kan hjelpe Lenke til kommentar
Del Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Installer ATI driver fra konsollen, følg anvisningene i den første skjulte teksten her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=818603&hl= Lenke til kommentar
Josh! Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2007 Må jo ha nett dersom dette skal funke. Er det bare å plugge inne en nettverkskabel og Ubuntu'n er på nett? Lenke til kommentar
Josh! Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 Har et problem: Jeg rekker ikke å skrive inn hele linja med tekst (det med sudo install python2.5 osv...) før jeg får beskjed om "command not found" eller noe sånt. Hva skal jeg gjøre for å rekke å skrive inn alt? Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 sudo aptitude install Du behøver ikke å lage linjeskift (trykke på enter) før hele linja er ferdig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå