1915 Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 jeg har en dell pc stående. dell dimension 9150. bygde meg ny pc. og da brukte jeg harddiskene(sata disker) og skjermkortet(pci-express) og noe av rammen. så det som er igjen i maskinen er alt bortsett fra harddisk og skjermkort. (får harddisk på mandag til den PC-en (500 gb sata 7200 rpm og et ati skjermkort, husker ikke hvilket ati skjermkort. men det klarer oblivion.) (kjøpte det hos en kompis) hvertfall. når jeg får det så ser PC-en slik ut: intel core duo 2.8 ghz 1 gb ddr2 ram (skal kjøpe 2 gb til når jeg får råd) ati kort som jeg får vite på mandag hvilket det er 1 stk 500 gb sata 2 disk 7200 rpm dvdrom/brenner og trådløst nettverkskort. har hatt xp og vista på den før. (hadde vista på den da jeg hadde 3 gb ram og raptor disk) så jeg lurer på hva folk her anbefaler ? xp, vista, eller ubuntu ? jeg spiller KUN cs 1.6 og det er så skjeldent. og det er ikke nødvendig engang at jeg må ha cs, pga jeg bor på hybel. og denne PC-en er slik at jeg bare skal bruke den når jeg er hjemme hver helg. sååh, skal ikke ha noe spill akkurat. noen anbefaling ? Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Jeg personlig liker ikke Vista enda, ville heller vente med det. Siden du har et ATI-kort, ville jeg ikke installert Ubuntu, enda. Du har sikkert fått med deg nyhetene om at AMD/ATI har slippet ut spesifikasjonene til en del ATI-skjermkort, så dermed skal det komme nye åpne ATI-drivere snart som skal fungere helt kjempebra i Ubuntu. De nåværende driverene til ATI fungerer ikke så godt, med mindre jeg tar feil? XP synest jeg passer best for deg. Ingen problemer med det, og så kan du installere Ubuntu senere når ATI-driveren fungerer kjempebra. Men dette er min mening Lenke til kommentar
1915 Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 liker heller ikke vista noe serlig, pga, det er tregt osv. kjøpte meg laptop med vista. msn låste seg to ganger, da var jeg allerede lei, så jeg byttet til xp med engang. hehe men jeg er sånn passe lei av xp ;// pga jeg har det på stasjonær PC-en jeg har på hybeln og på laptopen. jeg kan jo også bare lage dual boot. xp og ubuntu. hadde det på stajsonær PC-en før som jeg har på hybeln nå. Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Dual Boot kan du ha ja Når jeg får meg MacBook, skal jeg prøve meg på Tripple-Boot, med XP, Ubuntu og OS X^^ Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Siden du har et ATI-kort, ville jeg ikke installert Ubuntu, enda. 9499357[/snapback] Kommer an på bruken. ATi-kort kan fungere helt greit til vanlig desktop-bruk. Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Siden du har et ATI-kort, ville jeg ikke installert Ubuntu, enda. 9499357[/snapback] Kommer an på bruken. ATi-kort kan fungere helt greit til vanlig desktop-bruk. 9499420[/snapback] Ja det stemmer jo. Lenke til kommentar
Mevon Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Om du skal kjøre dual boot må du huske på å installere xp før ubuntu, siden xp ikke tar hensyn til at andre os er installert. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 kødder du ? leste du de andre postene lengre opp så står det at jeg har hatt dualboot før Lenke til kommentar
Jallenbo Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Hvilket av disse OSene du skal ha, avhenger av hva du bruker maskinen din til. Er man en spillfanatiker, bør man absolutt ikke gå for Ubuntu, men du sier du spiller CS en gang i blant. Da bør det gå greit med Ubuntu, for da kan du kjøre CS gjennom Wine. Hvis du ellers bare bruker maskinen til nettsurfing, spill, musikk og arbeid i Office, er Ubuntu et utmerket alternativ. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 Jeg har skrevet lengre opp hva jeg bruker PC-en til. jeg har hatt ubuntu og jeg spillte cs gjennom wine da. Lenke til kommentar
Sn3ipen Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Hvis du likte Ubuntu før så liker du det helt sikkert nå også Men det går jo selfølgelig å kjøre dual boot. Dette er og blir en smaksak for deg som egentlig bare du kan avgjøre. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 (endret) menne. jeg lurer på hva som er forskjellen fra ubuntu og xubuntu feks ? finnes det ikke flere typer ubuntu og ? kubuntu ? eller tar jeg feil ? Endret 18. september 2007 av 1915 Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Forskjellen ligger i skrivebordsmiljøet. Kubuntu bruker KDE, Ubuntu bruker Gnome og Xubuntu bruker XFCE. Du kan uansett installere de forskjellige miljøene i etterkant om det er ønskelig. Lenke til kommentar
Sn3ipen Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Anbefaler å lese gjenom denne testen av de forskjellige Skrivebordsmiljøene i Linux. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå