Gå til innhold

A read error has occured!!

palei

Anbefalte innlegg

Hei,

Når jeg skulle starte datamaskinen min i morrest fikk jeg opp noen feilmeldinger. Første gang kom jeg delvis inn i windows xp men før ikoner og oppgavelinja kom frem. En feilmelding sa "Hard error". Jeg kunne bare trykke ok. Boksen forsvant ikke og jeg reboota maskina.

Denne gangen kom ikke lastinga lengre enn til "Verifying DMI Pool data". Der henger det seg. Og etter 2 minutter kommer det opp. "A read error has occured. Press Ctrl+Alt+Del to restart".

Ved restart skjer selvfølgelig akkurat det samme.

Noen som kan hjelpe meg?

Mvh

Pål

Win XP Pro

Abit Kt7 RAID

Duron 700

2 Seagate barraquda 80 GB i RAID 1

1 WD 30 GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* En mulig løsning *

Det behøver IKKE være disken din som er gåen selv om dette skjer.

Det nesten helt eksakte skjedde meg også, inntil det plutselig gikk opp for meg hva feilen var.

Kort forklart, jeg kjørte 2 stk Seagate 80gb disker på samme kontroller.

Plutselig en dag mistet slavedisken mbr og disken forsvant fra både bios og windows.Greit, får bytte den tenkte jeg. Så hentet jeg en ny på jobben og byttet den og alt gikk ok. Så 1-2 mnd senere gikk den nye Seagate disken. (sto fortsatt som slave). Denne gangen skjedde det samme. Da begynnte jeg å bli frustrert over å ha mistet 80gb med data 2 ganger på under 5 mnd.

Byttet da 80gb i en Maxtor 120gb og sverget å aldri mer kjøpe Seagate (pga 2 disker med feil rett etter hverandre...)

Gjett hva som skjedde! Joda, etter en stund gikk Maxtor disken samme vei (den sto som slave den også), men her forsvant ikke mbr. Maskinen hadde bare vanskeligheter med å finne den i bios og når den til slutt fant den så fant ikke windows disken.

Byttet så disken over på IDE kanal nummer 2 og alt var som før.Kunne dermed ha spart meg for den ene Seagate disken, men gjort er gjort.

Konklusjon: IDE kanal nr 1 killer slavedisken, men ikke masterdisken.

Har nå bare for moro skyld kjørt med samme hovedkort (uten å bytte det) uten å oppleve en eneste feil. Men hovedkortet skal byttes så snart jeg får tid til å gjøre det....

S-Blazer :grumpy:

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg fant løsningen selv ved å lete litt på en news gruppe hos Microsoft. Det viste seg at det ikke hadde noe med diskene mine å gjøre. Alt jeg behøvde gjøre var å starte maskina fra Win XP cden og gå inn i Recovery Console og skrive "fixboot c:"!

Da lages en ny boot sektor. Jeg gjorde dette og nå funker alt helt fint.

Pål

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...