Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Få nett på 3com modem (Forklart med bilder)

Anbefalte innlegg

Hei! Linja mi har vært crappy lenge. Og vi har testa med flere ting, uten at det har funka. Det siste grepet jeg gjorde var å sette en RJ45 plugg rett på tolederen, og det gjorde bedre, men ikke bra. Den RJ45 pluggen går i en overgang til en nettverkskabel som enten går rett i zyxel modemet, eller i en ny overgang siden 3com modemet kun tar RJ11.

-------------------------

Derfor vil jeg prøve med nytt modem, et 3com 3CRWDR200A-75

Men jeg får ikke til å konfigurere det, og verken DSL Sync. Lampa eller DSL Data lampen på 3com modemet lyser etter jeg prøver å konfigurere det.

Bilde fra zyxel konfigurasjon

Mode: Routing, her kan en velge Briding.

Encapsulation: ENET ENCAP, her kan en velge PPoA, RFC1483, PPoE

Multiplex: LLC, her kan en velge VC

VPI/VCI 0,33 (Det har stått 8/35 der før og det har virka, vet ikke hvorfor)

ATM QoS Type: UBR, her kan en velge CBR og VBR

-------------------------

Så – til 3com konfigureringen:

Bilde fra ”ATM PVC Configuration” på 3com modemet.

Her ser vel alt greit ut, gjør det ikke? VPI/VCI er tilsvarende zyxel oppsett, og UBR er valgt. Om du velger en annen modi der må du definere peak cell rate.

Bilde fra ”Connection Type” på 3com modemet.

Her pratet jeg med ISP og han mente at det var Bridging, men kanskje MAC Encapsulation Routing (MER) også. Encapsulation Mode skal være LLC, det har jeg fått bekreftet fra både ISP og Zyxel modem. I Zyxel modemet Encapsulation: ENET ENCAP, men det finner jeg jo ikke igjen her.

Bilde fra konfigureringen til MAC Encapsulation Routing (MER)

Her satt jeg på obtain automatically på alt, men da er vel vitsen borte, eller? En ting jeg kan sette på er gateway som jeg ser i zyxel oppsettet, der det er link, men er det sannsynlig?

Bridge mode krever ingen spesiell konfigurering. Skjermskudd fra WAN Setup summary med de innstillingene jeg tror det er.

Spørsmål her: IGMP Multicast, hva er det? Noe jeg trenger å ha på?

3Com modemet virker en del mer avansert enn zyxel modemet, og jeg prøvde å lete etter menyer som kanskje kunne virke inn på at det ikke virket, og jeg fant denne.

Angående ”select the phone line pair below.” har mine RJ11 kabler begge par (4 ledninger), men tolederen er koblet på de to midterste da. Kommentarer til denne menyen?

PS!: Er Bridging det samme her som i zyxel oppsettet? I zyxel sendes da IPen rett igjennom, men her virker det som at du kan ha mode Bridging og fremdeles ha på DHCP server. Litt uklar her.

Si for all del i fra om dere vil ha flere opplysninger!

Bilder av menyene (ikke undermenyene):

Welcome meny

LAN Settings meny

Wireless Settings meny

Internet Settings meny

Firewall meny

System Tools meny

Advanced meny

Management meny

Diagnostics meny

Device Info meny

Noen som har tips til hva jeg kan prøve?

Endret av foilltank
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sliter nok med det modemet.

Du har et Annex A modem og i norge så brukes Annex B av di fleste(alle?),feks. telenor/tele2/NGT

3CRWDR200B-75-ME

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1111500

Oppsett telenor.

VPI/VCI 8/35

MTU 1492 eller litt lavere.

PPOE

LLC

[email protected]

Passord.

Mer trenger du ikke gjøre,men krever Annex B modem.

Endret av taz
Lenke til kommentar

Du kan prøve å ringe 3com (Tlf:800 11376) og spør om å få snakke med en tekniker og høre om det er mulig å flashe det om til Annex B og om di kan sende deg Annex B firmwaren.

Normalt på andre modem så er det bare firmwaren som bestemmer om det er Annex A eller Annex B men fant ingen firmware til dette på 3com sine sider.

Har du handlet det på en nettbutikk så har du jo 14 dager angrefrist,og bestille Annex B utgaven.

Har nettopp kjøpt samme selv og det er bare 3 stk. Annex B utgaver igjen(Stretto.no har 2) i norske nettbutikker etter det jeg kunne finne.

Endret av taz
Lenke til kommentar
Komplett uststyrs liste..Rourer,modem,ip Tel adapter.o.l

Hvordan har du koblet alt.

Ikke helt sikker på om jeg forsto den, men i mitt nåværende oppsett er zyxel boksen modem/trådløs router, så har jeg en egen linksys iptelefon boks som jeg kobler til en LAN port.

PS: Ringer 3com i dag.

Endret av foilltank
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...