Tedz Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Hei! har tv fra før av, men betaler ikke lisens.Må jeg betale nrk lisens hvis jeg anskaffer meg parabol eller liknende? Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 JA.... du skal betale..... Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Ja da må du begynne og betale lisens. Men prøv heller og sett opp parabolkjøpet på din mamma eller pappa. De betaler jo sikker fra før av NRK lisens. Du må kanskje også sette eierskapet på en av foreldrene dine, slik at de får månedsregingen fra parabolselskapet (dette betaler du selv selvsakt). Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Men kanskje du selv må sette opp parabolen... Kanskje de skjekker opp adressen vis du får noen til og montere den for deg (en montør (seff)). Men det er rimelig enkelt og sette opp parabolen.Et kompass og en rett vegg. Selfølgelig må du vite missvisningen som blir på kompasset, sånn omntrent 3-4 grader... Lenke til kommentar
Tedz Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 Takk den var ikke dum men tviler på montøren sier noe på at det monteres på en annen adresse.skulle vel gå greit? Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 leverandør/selger av linsenspliktig utstyr har meldeplikt til EE-NETT, som bruker NRK for tiden. eksempelvis, hvis jeg selger linsenspliktig utstyr til en kunde, må jeg registrere dette på EE-NETT nettside, denne blir videresendt til NRK..... her finner du alt som gjelder: http://www.lovdata.no/for/sf/kk/kk-19801023-8798.html Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Er du heldig slipper du unna. Har selv parabol som er registrert på adresse der jeg bor nå men har ikke fått noe krav om å betale lisens. Lenke til kommentar
Tedz Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 oki hehe takk men tviler på at nrk har rett til å fysisk sjekke om jeg eier et tv apparat... Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 oki hehe takk men tviler på at nrk har rett til å fysisk sjekke om jeg eier et tv apparat... 9499980[/snapback] De har jo kontrollører. Ser de en tv så melder de deg inn og da kan du få straffegebyr i tillegg. Hvis de kommer på døren din og de ikke har sett en tv trenger du selvfølgelig ikke slippe dem inn. Har du kjøpt en tv eller noe slikt i det siste på ditt navn får du nok snart lisensfakturaen i posten. Lenke til kommentar
Tedz Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 Tenkte litt på tilbudet fra canal digital kampanje er dette billig i forhold til andre? eller finns det andre alternativer? har hørt om dreambox, men har ikke så mye kjennskap til det. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) var innom Elkjøp i går og sett at både ViaSat og Canal Digital kjører kampanje til 1KR nå..... vanskelig å si hva du burde velge, kanskje begge to ?!?!..... ellers når det gjelder NRK lisens, så burde kanskje staten tenke litt og legge denne i statsbudsjeten. da slipper vanlig folk å betale denne avgiften også, er det ikke nok med andre avgifter fra før ?..... leste at Bulgaria har gjort på den måten, Polen snakker om det nå for tiden før valget. og det kommer sikkert flere og flere etter.... Endret 19. september 2007 av no_viking_no Lenke til kommentar
mrcd Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Jeg en av de heldige få da, kjøpte 32" LCD TV og har parabol men ikke hørt noe fra nrk ennu, er vel godt over et år siden jeg kjøpte heh. Endret 20. september 2007 av mrcd Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 NRK er Nazi elskere som har totalitær makt når det gjelder å kreve inn lisenspenger av oss!! Vist det ikke blir betalt etter gjentatte purringer så vil statens innkrevings mafia tvangstrekke summen rett fra konto Been There Done That Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 leverandør/selger av linsenspliktig utstyr har meldeplikt til EE-NETT, som bruker NRK for tiden. eksempelvis, hvis jeg selger linsenspliktig utstyr til en kunde, må jeg registrere dette på EE-NETT nettside, denne blir videresendt til NRK..... såvidt jeg vet er det ikke meldeplikt på TV-kort til pc'er. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Tenkte litt på tilbudet fra canal digital kampanje er dette billig i forhold til andre? eller finns det andre alternativer? har hørt om dreambox, men har ikke så mye kjennskap til det. Dreambox er et godt valg men det finnes også andre linuxbaserte tunere som iNETBOX så velger du linuxbaserte tunere har du ikke gjort noe dumt valg Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 NRK er Nazi elskere som har totalitær makt når det gjelder å kreve inn lisenspenger av oss!! Det var jaggu voksent sagt. Ville bare minne om at TV-lisens heter lisens, fordi det er en årsavgift for å ha en mottaker som kan ta mot TV-signaler. Slik som feks årsavgift på bil. Avgiften er en statlig avgift, og fungerer som en luksusavgift. Det er ingen menneskerett å ha TV; det er en luksus. At NRK får pengene til TV-produksjon er sett på en sekundær funksjon. Men jeg er enig i at det er dyrt... PC og internett er mye billigere, og TV-programmene som sendes er søppel... Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Men jeg er enig i at det er dyrt... PC og internett er mye billigere, og TV-programmene som sendes er søppel... En PC koster minst like mye som en TV. Internett koster minst 300 kr i måneden, gjerne mer hvis man vil ha fart som duger. NRK-lisensen koster ca 175 kr i måneden. Plusser man på f.eks Rikspakke med kortavgift, er vi oppe i 425. Velger man heller Norgespakken til CD, er månedsprisen med kortavgift og lisens under 300... Søppel? NRK er kanalene med lavest andel søppel av de som kaller seg norske. Og kringkastingsavgifta er omtrent det samme som det koster å abonnere på en avis. Jeg synes de har gjort seg vel fortjent til lisenspengene... Lenke til kommentar
Thomas Toget Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Husker enda den skjebnesvangre dagen for to år siden da jeg sto og laget mat på hybelen. Tandori chicken viss jeg ikke husker helt feil.. Plutselig ringte det på døren, jeg går ut og åpner for en hyggelig mann. "Har du TV?" spør han. "Ehh, ja?" sier dumme dumme meg Så nå betaler jeg tusenvis av kroner til NRK, men jeg har vel komt frem til at jeg synes det er greit. Jeg har bodd en stund i Canada, og med alt søppelet som er på TV der er det helt umulig å få noe fornuftig ut av en tv-kveld... Jeg så en episode av venner for livet en gang og det tok meg 1 og en halv time!!! Bare tenk på amerikanske tv-programmer som blir vist på norsk tv og alle pausene det er lagt opp til.. Hadde det vert reklame mellom alle disse hadde jeg ikke sett på! Jeg har forresten Riks-TV og med mange kanaler, likevel ser jeg kun på NRK, TV2 og litt på Discovery. . . Synes NRK har bra programmer En ting jeg synes er rart når det er så mange misfornøyde lisensbetalere er at det ikke har komt en ny "debatt" om lisensen nå når digital-tv er komt. Nå er jo teknologien der til at de kan gjøre NRK valgfritt! De trenger jo bare å sende kryptert og dele ut kort til alle som betaler lisens.. Jeg synes vi fortsatt skal ha en nasjonal tv-kanal uten reklame (NRK er strengt tatt ikke reklamefritt..), men jeg synes det var en god ide at staten/skattebetalerene skal betale På den måten betaler jeg som fattig student mindre og rike Røkke mer Jeg tror også motstanden mot lisensen vil øke nå som tv-vanene våre er i ferd med å endres. Dagens ungdom vil se det de vil når de vil. Det er jo fint mulig å se TV på internett (tv2-sebra, iptv, iTunes filmutleie, nrk nett-tv, etc..) Det blir spennende å se hva som skjer her i fremtiden med raskere nett og filmselskap som skjønner at folk er villige til å betale for nedlasting.. til alle dere som ikke vil betale lisens: Ring NRK og si at du ikke vil bruke mottakeren i TV'en/boksen din.. Da kommer de og plomberer antenneinngangen (har jeg hørt) Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Jeg har et spørsmål. Foreldrene min benytter seg av den vanlige luftantennen for å få inn NRK1, 2, TV2 og TV-Norge. Så har de parabol med VIASAT, vet ikke hvilken pakke, men blir hovedsakelig brukt til å se utenlandske programmer. Så i dag så fikk fatter`n brev fra VIASAT om at NRK1, 2, og 3 vil bli inkludert i pakken gratis. Så mitt spørsmål er da, må NRK lisensen fortsatt betales selv om det analoge bakkenettet blir stengt etterhvert? Lenke til kommentar
omp9 Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Selvfølgelig. Bare du har en tv som kan motta signaler skal du betale lisens. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 I følge Forskrift om fjernsynsmottakere må alle som har fjernsynsmottaker betale kringkastingsavgift (lisens). Avgiften skal betales når man eier, låner eller leier en fjernsynsmottaker. Legg merke til at det heter "kringkastingsavgift", ikke NRK-lisens... Man betaler altså for å ha en gjenstand som kan ta mot kringkastede signaler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå