Gå til innhold

Psuedovitenskap - homøopati vs. vitenskap


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid lurt på - dersom helt hypotetisk - vann kunne beholde informasjon om hva som hadde blitt lagret i det, hvorfor i helvete ville det hatt noen fysisk effekt på mennesker? hvis det ikke er kjemikalier i vannet, hvorfor vil det da ha noen som helst effekt, utenom placebo?

 

De har bare tatt en teori rett ut av løse luften, uten å engang gå igjennom den først - og folk tror på det.

 

Jeg synes det er helt utrolig at Samuel Hahneman faktisk blandet ut arsenikk etc. og fant ut "hmmm.... det spiller ingen rolle hvor mye jeg blander det ut" og trekker slutningen "AH! vann må ha et slags minne!" og ikke "Aha! placebo!"

Lenke til kommentar
Om vannet har "minne", husker det da bæsj? Om jeg drikker vann, så husker det vannet jeg drikker bæsj, søppel, kadaver, gift, brakkvann? Noen homeopater som kan svare meg?

9499916[/snapback]

 

Dette blir et aktuelt problem på f.eks romstasjonen der all vann resirkuleres.

Lenke til kommentar

Homeopati lider vel av det samme som annen pseudovitenskap - de som tjener penger på det løper rett til medier (f.eks. kulørt ukepresse) istedetfor vitenskapelig publikasjoner, resultatene de hevder å oppnå lar seg ikke reprodusere i kontrollerte omgivelser, og i mange tilfeller er ikke teoriene falsfiserbare, da de kan forandres til å stemme med de enkelte tilfeller etter behov.

 

Det er også derfor dette forblir pseudovitenskap og ikke vitenskap.

Lenke til kommentar
Om vannet har "minne", husker det da bæsj? Om jeg drikker vann, så husker det vannet jeg drikker bæsj, søppel, kadaver, gift, brakkvann? Noen homeopater som kan svare meg?

9499916[/snapback]

Dette blir et aktuelt problem på f.eks romstasjonen der all vann resirkuleres.

9503857[/snapback]

Vann fra avføring omdannes til oksygen på romstasjoner. Ikke fordi vannet husker hvor det kommer fra, men fordi mennesker som jobber der gjør det.
Lenke til kommentar
Om vannet har "minne", husker det da bæsj? Om jeg drikker vann, så husker det vannet jeg drikker bæsj, søppel, kadaver, gift, brakkvann? Noen homeopater som kan svare meg?

9499916[/snapback]

 

Dette blir et aktuelt problem på f.eks romstasjonen der all vann resirkuleres.

9503857[/snapback]

Det er et aktuelt problem i hele verden, da uttynningsgraden på homøopatiske (merk skrivemåten) medisiner vil være mer enn sammenlignbar med andelen avføring i havet.

Endret av trøls
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
spør om vi i prinspippet drikker vår egen avføring. Og hvor lang hukommelse dette vannet har.

9638537[/snapback]

 

Jah..!

 

Fy faen så bra..!

 

Hva, eksakt, husker vannet -- og husker vannet bare gode ting?

 

Hvis vannet kan huske illebringende effekter, hva da?

Har vannet noensinne framkalt illebringende effekter?

 

Kan vannet fortrenge vonde minner? (Et dobbelt-dualistisk spørsmål som må tenkes på to-tre ganger)

 

Uansett, allerede ved "husker vannet min egen avføring" fikk vi rent logisk avslørt homeopati som svindel. :w00t:

 

Vann fra avføring omdannes til oksygen på romstasjoner. Ikke fordi vannet husker hvor det kommer fra, men fordi mennesker som jobber der gjør det.

9504633[/snapback]

 

QFT

(Quoted for Truth)

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Jeg var til en homeopat for lenge siden da jeg var liten, gjetter jeg var 7-8 år kanskje- Var veldig mye syk i en periode, men etter å ha vært der og fikk sånne sukkerkuler , og et eller annet som jeg skulle dryppe i koket vann og dermed drikke et vannglass med det. så har jeg faktisk nesten ikke vært syk. Jeg har ikke peiling om det er det at jeg har utviklet et enormt bra immunforsvar av å ha vært så mye syk i en så kort periode eller om det har noe med den der behandlingen å gjøre, eller om det er "power of the mind" ved at jeg den gangen trodde at det var medisin eller noe sånt som har gjort det.

Ihvertfall kan ikke jeg forklare det med mine kunnskaper.

Lenke til kommentar

Placebo

Det motsatte av placeboeffekt er kalt noceboeffekt, som altså innebærer en forverring av en tilstand ved behandling og hvis årsak kan isoleres til personlige eller kulturelle forventninger. Det klareste eksemplet på nocebo er et menneske som dør etter å ha blitt bitt av en slange som ikke er giftig.

Selv som et naivt barn har jeg blitt "lurt" :wee: . Tryna på sykkel, så kom en dame ut og ga meg "smertestillende" som egentlig bare va sukkerpiller, men funka da.

Er vel placebo det at man ikke alltid kjenner smerte før man ser blodet/såret?

Lenke til kommentar

Heh, skulle akkurat til å skrive en post om dette. Vår alles helt James Randi forklarer dette bra i denne videoen. Jeg har aldri interresert meg noe særlig for medisin, men har alltid vært over middels interessert i vitenskap, og dette "fenomenet" er ett klart offer for Occam's Razor. Ingen homeopater har greid å påvise at vann har hukommelse. Kan legge til en fin liten quote:

 

As well, since water will has been in contact with millions of different substances through its history, critics point out that any glass of water is therefore an extreme dilution of almost any conceivable substance, and so by drinking water one would, according to homeopathic principles, receive treatment for every imaginable condition.[80]
(jada, jeg vet at det er Wikipedia, men dersom vi bruker logikk, og går ut ifra at Homeopati fungerer, burde vann kurere hvilken som helst sykdom. Nå skal jeg riktignok gå med på at ett stort inntak av vann gjør at man vil føle seg friskere, dersom man er dehydrert, men dette har lite med "minneeffekten" til vannet å gjøre.

 

Nei, til alle som påstår at homeopati fungerer, "put up, or shut up". James Randi har en dusør på $1.000.000 til den som vitenskaplig gjennom dobbelblindtesting og andre aksepterte vitenskaplige testmetoder greier å bevise at det fungerer.

 

Noen som vet hvor stort markedet for dette er i Norge? Sikkert nok av "overbeviste" sjeleler her til lands også. Det mest skremmende er at folk som virkelig har troen på dette risikerer å putte liv og helse i hendene på kvakksalvere, men skal jeg være litt kynisk, er det jo survival of the fittest som gjelder...

Endret av bepe86
Lenke til kommentar
jada, jeg vet at det er Wikipedia, men dersom vi bruker logikk, og går ut ifra at Homeopati fungerer, burde vann kurere hvilken som helst sykdom.

I så fall så burde man også sett den motsatte effekten: At alt vann er en ekstrem fortynning av alle mulige giftige og skadelige stoffer og man derfor burde kunnet påføre all verdens sykdommer med dette vannet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...