Gå til innhold

Filsystem på en liten disk

Jtand

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskjellene i praksis ved mindre du skal bruke filsystemet til noe veldig spesiellt er såpass små at du kan se bort fra dem. Jeg kjenner ikke til at forholdet mellom FAT32 og NTFS skal helle noe mer i ene eller andre retningen utifra størrelsen på disken.

Ved midnre du har grunn for for at andre operativsystem enn windows (NT og over), f.eks. Linux osv. skal bruke disken ser jeg ingen grunn til å bruke FAT32. Det har for mange seriøse begrensninger som man møter i hverdagen, slik som ingen støtte for filer over 4gig, ingen god støtte for kryptering aksesskontroll osv. NTFS regnes generellt sett som mer sofistikert og med flere muligheter, uten at det går merkbart utover ytelsen. Ja, FAT32 kan være noen prosent raskere i noen tilfeller, men i andre tilfeller er NTFS raskere, så alt i alt har det ingen stor ting å tenke på.

Jeg vil dog kommentere på at å installere OS på en disk så liten som 6gig neppe er så lurt. om den er 6 gig (altså om det ikke er en mindre partisjon på en større harddisk), så må den være skikkelig gammel, og gamle disker har lavere ytelse enn nye disker. Generellt sett bør OS installeres på den raskeste disken du har om du ønsker god flyt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...