Gå til innhold

For liten spenning til Nexus 120mm?

Panter

Anbefalte innlegg

Nexus er en populær vifte og anbefales fremfor Noctua 120 mm hvor luften skal "presses" gjennom en kjøler el.

Jeg har derfor satt en Nexus 120 mm som Cpuvifte, men når pc starter går ikke viften rundt, men ser ut som den prøver å komme i gang. Grunnen er nok helt sikkert lite spenning til viften fordi prosessoren ikke er varm nok.

Nexus trenger en høyere startspenning enn f.eks. Noctua.

Mitt spørsmål da er om ikke viften vil stå der og brenne til den får nok spenning til å komme igang?

Det kan da ikke være bra for viften?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Starter vifta opp overhodet? Gå inn i bios og skru av viftestyring.. Har en nexusvifte som har hatt litt trøbbel med koblingene ved molex-adapteret, så du kan jo prøve å dra litt der og se om den fyrer igang da :)

Tror ikke den tar skade av å få litt spenning inn nei :)

Lenke til kommentar

Der var du rask.. :-)

Viften starter dersom jeg hjelper den i gang, men hvis ikke så kommer den etterhvert av seg selv.

Vil jo ikke ta bort viftestyringen i bios, vil ikke at den skal gå på full pupp hele tiden.

Er forøvrig ikke koblet med molex, men til Cupfan-header på mammakortet. Ledningen er riktignok loddet og forkortet, men det har ikke noe å si.

Det er nok det med at Nexus trenger høyere startspenning enn mange andre vifter, men er som sagt litt bekymret over hvor sunt det er..

Lenke til kommentar

Noen som har flere kommentarer?

Er jo et alternativ å skru av viftestyring i bios, men da vil viften gå på 100% hele tiden, det er heller ikke ønskelig.

Lurer nesten på om jeg heller skal bytte plass slik at jeg bruker en Noctua som Cpuvifte selv om det ikke er anbefalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...