Gå til innhold

NetShop og lovverk/rutiner - bare rot?


Anbefalte innlegg

Jeg har fått et inntrykk at av Netshop fullstendig mangler kontroll over egne rutiner og gjeldende lovverk.

 

Garanti

Maskinen din er desverre gått ut på garanti, og sist reparasjon fant sted i 2005.
Hvis du velger Netshop som leverandør og produsent av din PC får du også 3 års garanti på PCen som helhet.

 

Reklamasjonsrett

2) Vi mener at reklamasjonsfristen på bærbar pc er 2 år. Inntil mobilsaken (bærbart elektronikk) er oppe og avgjort i høyesterett (starter 30. aug 2007) ser ikke vi at dette er en vare som er ment å vare i 5 år.
Så Netshop vil forholde seg til 5 års reklamasjonsrett på alle Netshop og Zepto bærbare som vi har solgt i tiden som kommer. For øvrig gjelder dette også stasjonære PC-er, der har vi "alltid" praktisert 5 år.

9425207[/snapback]

 

Se også den gamle tråden der det fremgår at Netshop ikke kjenner til forskjell på garanti og reklamasjonsrett, samt hvilke garantier de praktiserer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den andre tråden gjelder den spesifikke saken, denne tråden gjelder ting fra ulike plasser som tyder på at de mangler kontroll over egne rutiner og lovverk (noe som jeg, etter å ha søkt litt på Netshop sine uttalelser på dette forumet, ser at de flere ganger har lovet å forbedre ASAP).

 

Én ting kan være at min enkeltsak er en dråpe i havet, men når de flere plasser tydeligvis enten glemmer lovverk og tidligere gitte garantier eller faktisk bevisst unndrar seg sitt ansvar, er dette en sak som angår langt flere.

 

Ser for eksempel flere som har fått avslag på retur av laptop kjøpt hos Netshop, grunnet 2 års reklamasjonsrett, og 2 års garanti.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

OK, skjønner at du reagerer. Den første tråden begynte som en tekst jeg ønsket å sende til forbrukerrådet, men fant ut at jeg først ville lufte saken litt her for å se om noen hadde erfaringer som tilsa at jeg burde/ikke burde kontakte forbrukerrådet.

 

Etter å ha lagt ut tråden søkte jeg gjennom en del tråder, og oppdaget ting som direkte stridet mot beskjeder jeg har fått på mail og telefon fra Netshop. Dette angår flere brukere, og jeg synes det er viktig at de som har kjøpt en maskin med 3 års garanti får vite om det. For å ikke rote til den andre tråden med en ny sak, fant jeg det best å opprette en ny tråd.

 

Men du har nok rett hvis du tenker at jeg er en smule frustrert over Netshop, og ønsker å legge disse ut på diskusjon.no :) Dersom du eller andre synes at det er feil å opprette flere tråder (jeg mener fremdeles at det er én spesifikk + én generell sak), må du gjerne rapportere tråden.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Nå er heldigvis mobilsaken avgjort. Alle andre har alltid praktisert 5 års reklamasjonsrett på bærbare, og nå følger Netshop etter. Er det ikke merkelig at det er mulig å forestille seg at man bare skal bruke en bærbar PC til 15000 kroner i to år? En årlig kostnad på 7500 kroner. Det rimer ikke helt. Men nå er det uansett avgjort. Vil for øvrig gå så langt som å hevde at mobilsaken ikke er representativ for bærbare, da disse er ment å vare vesentlig lenger enn mobiltelefoner, så mobilsakens 3-4 år er ikke noe som kan overføres til bærbare. Eiere av bærbare bør selvsagt ha full anledning til å reklamere i 5 år, uten å avspises med at forventet levetid er 3-4 år.

Lenke til kommentar

Nå er det da slik, at det fortsatt ikke er en reklamasjonsrett på hele produktet, men delene i den som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Dette er omfattet ved hovedkort og skjerm. Men om Netshop (eller andre) skulle velge å la deg reklamere i 5 år, er det en kjempesak, og mest sannsynlig de ENESTE i Norge som praktiserer dette, da resterende deler av en maskin (dette gjelder og stasjonære), som f.eks minne og HD har en forventet levetid rundt to år, og ikke fem, selvom det BURDE vært slik, såfremt produsent ikke oppgir annet.

Lenke til kommentar
Nå er det da slik, at det fortsatt ikke er en reklamasjonsrett på hele produktet, men delene i den som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Dette er omfattet ved hovedkort og skjerm. Men om Netshop (eller andre) skulle velge å la deg reklamere i 5 år, er det en kjempesak, og mest sannsynlig de ENESTE i Norge som praktiserer dette, da resterende deler av en maskin (dette gjelder og stasjonære), som f.eks minne og HD har en forventet levetid rundt to år, og ikke fem, selvom det BURDE vært slik, såfremt produsent ikke oppgir annet.

9547089[/snapback]

 

Her blir jeg litt forundret, har du belegg for å hevde at harddisk og minne bare skal vare to år? Hvorfor er de mer utsatt enn hovedkortet?

Lenke til kommentar

Jeg tror Fredriku er ute på litt tynn is her. Harddisker inneholder beveglige deler og slites med tid, så jeg kan være enig i at langt fra alle harddisker er ment å vare i fem år. Når det gjelder minne derimot, er det svært sjelden det oppstår feil på vanlige minnebrikker. Her har også produsentene i lang tid praktisert fem års fabrikkgaranti og mange også livtidsgaranti så jeg tror ikke "reklamasjoner" skulle være noe problem når det gjelder ram.

 

Jeg vil samtidig presisere at jeg er svært skeptisk til 5 års reklamasjon på all forbrukerelektronikk, jeg tror ikke dette nødvendigvis kommer fobrukerne til gode...

 

- - Judaz

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...