Gå til innhold

problemer med NTLDR filen..

ummairt

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Jeg har nå klart å ta på meg oppgave fra søstra til en kompis som har kjøpt en pc med Vista ( FRANSK :no: ) .. og hun ønsket at jeg skulle installere norsk versjon av XP.

Jeg trodde dette skulle være enkelt, men når jeg først prøvde så viste det seg å være himmelsk vanskelig.... Jeg prøvde å google " how to install windows xp over vista" og klarte da å få tak i et program som fjerna NTLDR filen ( uten at jeg har noe som helst peiling på hva i helsike denne filen gjør..

Nå får jeg beskjed om at "NTLDR is missing" press ctrl delete to restart. Nå har jo ikke dette franske tastaturet noe del tast :S

Jeg skjønte jo heller ikke hvordan jeg skulle lage sikkerhetskopi av hele vista systemet ( og trodde heller ikke det var nødvendig da det var på fransk)

Når jeg nå prøver å sette inn XP Cd så får jeg beskjed om at den ikke finnner noe harddisk...

Jeg finner ingen utvei her assa ...Noen som har vært borte i lignende problem.. det eneste jeg kan si er "HJELP"...og takk til den som klarer det :D

Jeg har glemt å si at dett er en Bærbar pc av typen Packard Bell..

Endret av ummairt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NTLDR eller NT Loader er hovedfilen som styrer oppstarten av opperativsystemet.

Uten denne vil du altså ikke kunne starte noe opperativsystem.

NTLDR trenger/inneholder også filene boot.ini, som inneholder konfigurasjonen for boot og ntdetect.com, som oppdager hva slags hardware du har på PCen.

Det er nå også litt merkverdig at du har fått slettet NTLDR, ettersom Vista ikke har NTLDR.

På Vista har NTLDR blitt byttet ut med Windows Boot Manager.

Jeg har vært borti tilsvarende problem selv da jeg en stund kjørte Dualboot med XP og en Linux distro. Forsøkte å fjerne linux distroen, og fikk også oppstartsproblemer med XP.

Dessverre gadd jeg ikke å bruke tid på å finne en mer "normal" løsning på problemet, så jeg startet rett på ekstrem løsningen.

--

#1: Satte i Ultimate Boot CD basic

-

#2: Kjørte Active@ KillDisk Free Edition

-

#3: Kjørte et av FDISK programmene (Husker ikke hvilket)

Guide: Hvordan bruke FDISK

-

#4: Startet en av DOS Boot Disk (Husker ikke hvilket) og formaterte harddisken.

-

#5: Installerte XP på vanlig måte.

Som sagt er dette en ekstremløsning, og er muligens ikke smart for alle å gjenomføre.

Active@Killdisk vil overskrive all data på hele Harddisken, fra start til slutt. Ettersom flere fabrikat PCer som PackardBell og HP til eksempel har Installasjonsfilene til Windows lagret på en skjult partisjon. Vil Active@Killdisk programmet slette og ødelegge disse filene, slik at du ikke lenger vil kunne installere opperativsystemet som fulgte med PCen.

Du vil trenge en Orginal Windows CD/DVD for å kunne installere Windows etter bruk av Active@Killdisk.

Du kan omtrent anse Active@Killdisk som en makuleringsmaskin. Vanlig formatering tilsvarer å bruke viskelær på et ark. Bruke Active@Killdisk vil tilsvare å sende arket gjennom en makuleringsmaskin. Den største og mest åpenbare forskjellen er at harddisken ikke kommer ut på baksiden av PCen oppkuttet i strimmler.

Lenke til kommentar

Hehe takk for svar og forklaring.. Du forklarer ting på en "menneskelig måte"( ikke ironisk ment ) .. Jeg skal prøve denne ekstreme oppryddinga.. Men så er det jo et problem da.. Jeg har nedlastet (pirat ) versjon av xp... Kommer jeg da tli å ha en tom søppelcontainer om jeg ikke har orginal XP cd ? jeg gir F** i om alt blir sletta på disken fordi det var jo på fransk mao UBRUKELIG shitt....

Lenke til kommentar
Hvorfor punkt 3 og 4?

Ser ingen grunn til hverken å bruke fdisk eller formatere med DOS.

Alt man trenger er jo på XP CD-en, som selvsagt kan håndtere en helt blank disk.

9498374[/snapback]

Glemte å nevne dette i farten. Punktene listet opp i min post over er hva jeg gorde.

Hårek har rett, punkt 3 og 4 er ikke nødvendig å utføre. Det var bare jeg der og da som ville rote litt rundt med FDISK programmet for å lære noe nytt.

Lenke til kommentar
hadde jeg hvert deg hadde jeg installert norsk spårkpakke til vista'en (som såklart er forsent nå)

9500722[/snapback]

Hvordan kan du gi et sånt råd når du ikke vet om det er Ultimate trådstarteren har på PC-en? Du vet vel at språkpakker bare fungerer med Ultimate?

Endret av Aqualong
Lenke til kommentar

Jeg har ikke pieling på hvilken versjon jeg hadde , siden alt sammen var på fransk ( men jeg gjorde ingen innsats for å sjekke det ut da, siden jeg aldri hadde hørt om språkpakke før nå :blush: )...

PC-en ligger nå hos faren min som sa han skulle ta en titt på den, jeg har informert han om at jeg har startet en diskusjon om dette her på forumet....

En ting som er litt uklar for meg akkurat nå :thumbdown: ...

Svenni212000 nevnte fire punkt! Skal jeg bruke bare 2 av dem :

#1: Satte i Ultimate Boot CD basic

#2: Kjørte Active@ KillDisk Free Edition

?

Det ser ut for meg som ulitmate boot disk må kjøpes... Og burde denne brennes på en cd eller kopieres til en ekst. haridsk ?

Jeg har jo først klart å slette denne NTLDR filen og vil ikke gjøre noe mer feil, det jeg prøver å spørre om egentlig er om noen kan gi noe bruksanvising for disse programmene som kan være løsningen til akkurat mitt problem..... :thumbup:

Endret av ummairt
Lenke til kommentar

Du kan formatere og partisjonere i Windows Setup, hvorfor gjøre det vanskeligere en det er?

Hvis Windows Setup ikke finner disken(e), kan dette være på grunn av RAID eller SATA hvis CD_en ikke har SP2, det er her morsomhetene starter.

Du finner drivere til RAID og SATA på CD-en som fulgte med hovedkortet, ofte ligger disse som et floppydisk image på CD-en, som du enten må legge på en floppy, eller brenne på en CD (jeg vet faktisk ikke om man kan bruke CD engang)

Mange har også en exe fil som kopierer alle nødvendige filer til en diskett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...