Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stikk-kontakt, forskjell på jordet og ikke-jordet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei. mulig jeg ikke kan svare på alt men noe kan jeg klare.

En jordet stikk-kontakt ser slik ut.

poenget med en jordet stikk er hvist varme ovnen på vaske rommet ditt får en feil og leder spenningen til gulvet som er vått og du står og holder i vasken så ville du fådt 115 volt gjennom bena og ut armene. men siden strømmen tar den letteste veien så vill den gå gjennom jord lederen i stede for deg.

i dag er det vanlig med jordet stikk nesten over alt. men det er kun påkrevd å ha jordet stikk på våt rom om utendørs..

Er det greit forklart?

_fredrik_

Lenke til kommentar

poenget med en jordet stikk er hvist varme ovnen på vaske rommet ditt får en feil og leder spenningen til gulvet som er vått og du står og holder i vasken så ville du fådt 115 volt gjennom bena og ut armene. men siden strømmen tar den letteste veien så vill den gå gjennom jord lederen i stede for deg.

i dag er det vanlig med jordet stikk nesten over alt. men det er kun påkrevd  å ha jordet stikk på våt rom om utendørs..

Er det greit forklart?

_fredrik_

9497488[/snapback]

Greit forklart ja, men her i norge er det el heller 220/230V som vil finne veien gjennom kroppen din om kontakten ikke er jordet?

Lenke til kommentar

i dag er det vanlig med jordet stikk nesten over alt. men det er kun påkrevd  å ha jordet stikk på våt rom om utendørs..

Er det greit forklart?

_fredrik_

9497488[/snapback]

Greit forklart ja, men her i norge er det el heller 220/230V som vil finne veien gjennom kroppen din om kontakten ikke er jordet?

9497510[/snapback]

Jo. men når det blir ett overslag vill spenningen bli 115 volt.

Husker ikje helt hvorfor men det er det jeg har lært.

Lenke til kommentar

9497526[/snapback]

Siden du bare har én fase (én av to ledere) vil du bare få halvparten av full spenning (230V). Hvis den ene lederen har +115V og den andre ha -115V, så vil spenningen mellom dem være 230V. Men mellom +115V og 0V (jord/vask/whatever) vil det bare være 115V.
Lenke til kommentar

9497526[/snapback]

Siden du bare har én fase (én av to ledere) vil du bare få halvparten av full spenning (230V). Hvis den ene lederen har +115V og den andre ha -115V, så vil spenningen mellom dem være 230V. Men mellom +115V og 0V (jord/vask/whatever) vil det bare være 115V.

9497570[/snapback]

Aha, da lærte jeg noe nytt i kveld og :hmm: .

Gansk logisk egentlig da.

Lenke til kommentar

9497526[/snapback]

9497570[/snapback]

Flott! da trur eg at det blir eg å huske tel neste gang..

Btw: har trådstarter fådt svare på alt han lurte på?

Lenke til kommentar

Tja, vet ikke hvor dypt jeg EGENTLIG FORSTÅR det. Men ok, jeg godtar at de fleste stikk-kontakter har jord i dag.

Men hva når man kobler til en forgreiner med jord til et punkt uten jord, da har man ikke jord?

Men ut i fra bildet om hvilke som har jord så er det ganske få stikk-kontaker i mitt hus som har jord... De på kjøkkenet har, og det er vel logisk nok. Men dere sier at de andre også burde vært tilkoblet jord? Nå skal jeg flytte, bør man oppjustere en bolig der mange kontaker ikke har jord?

Lenke til kommentar
Men hva når man kobler til en forgreiner med jord til et punkt uten jord, da har man ikke jord?
Nei. Da har man ikke jord.

Men ut i fra bildet om hvilke som har jord så er det ganske få stikk-kontaker i mitt hus som har jord... De på kjøkkenet har, og det er vel logisk nok. Men dere sier at de andre også burde vært tilkoblet jord? Nå skal jeg flytte, bør man oppjustere en bolig der mange kontaker ikke har jord?

9497671[/snapback]

Hvis man skal bygge nytt i dag, er man pålagt å installere jordete stikkontakter. Slik var det ikke før, og derfor finnes det sikker mange millioner stikkontakter uten jord i dette landet.

Men å oppjustere alle stikkontaktene er ikke lett. For det første har man vel ikke lov til å skifte stikkontakter uten å få det godtkjent. Og i tillegg må du sikkert trekke jordkabel (gul/grønn ledning) i overfylte el-rør rundt i hele huset.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Nei. Da har man ikke jord.

9497671[/snapback]

Hvis man skal bygge nytt i dag, er man pålagt å installere jordete stikkontakter. Slik var det ikke før, og derfor finnes det sikker mange millioner stikkontakter uten jord i dette landet.

Men å oppjustere alle stikkontaktene er ikke lett. For det første har man vel ikke lov til å skifte stikkontakter uten å få det godtkjent. Og i tillegg må du sikkert trekke jordkabel (gul og grønn ledning) i overfylte el-rør rundt i hele huset.

9498423[/snapback]

Hvis man er så heldig at det er skjult annlegg ja. men moroa begynner når det er åpent annlegg, hvor det kanskje er ledninger uten jord, eller den er klipt. da må HELE huset legges opp på nytt.

Ca. pris (som jeg har hørt) pr punkt (Brytere, stikk osv.) (ferdig med ledning osv.) er på rundt 900kr. Så det kan fort bli dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...