JFM Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 hei nå har tanta min klart å få virus. da løper hun til meg. så ser jeg at det beste er å formatere pc-en. men tanta min har ikke drivere til pc-en. datamaskinen hennes er også ganske gammel (den kjører faktisk win xp). tror ikke man finner drivere til den. så problemet mitt er at jeg trenger drivere til diverse hardware i pc-en. hva bør jeg gjøre? tengte at det kanskje finnes program for å ta backup av driverne. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Hvis hun tanten din ikke er helt datakyndig, installer en Linux-versjon til henne. F.eks. Ubuntu, så vil maskinen bli «sprek» igjen, aldri få virus eller ad-aware, eller lignende. Men det beste av alt: hun vil aldri «komme løpende» til deg om hjelp og du kan dra dyna langt oppover ørene. Ja, dette er faktisk et seriøst forslag som er gjennomtestet for min egen del. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 (endret) Hvis hun tanten din ikke er helt datakyndig, installer en Linux-versjon til henne. F.eks. Ubuntu, så vil maskinen bli «sprek» igjen, aldri få virus eller ad-aware, eller lignende. Men det beste av alt: hun vil aldri «komme løpende» til deg om hjelp og du kan dra dyna langt oppover ørene. Ja, dette er faktisk et seriøst forslag som er gjennomtestet for min egen del. 9497952[/snapback] Skal ikke påstå at dette er det dummeste jeg noensinne har lest her, men det er ikke så mye om å gjøre med mindre du antar at hun aldri kommer til å slå på maskinen igjen eller bare synes det er helt rått med en datamaskin med et pingvinbilde? "Hvis tanten din ikke er datakyndig, installer Linux og hun vil aldri trenge hjelp igjen" ?? Last ned og kjør SIW og få en oversikt over maskinvaren. Driverene finner du som regel på produsentenes hjemmesider eller ved hjelp av Google. Start med driverene til hovedkort/chipsett, deretter nettverkskort, skjermkort og ev. lydkort. Test gjerne en og en på gjeldende oppsett for å se at de virker og gå tilbake til forrige driver om de ikke skulle fungere. Edit: Og sist men ikke minst, installer XP med en SP2 CD! Endret 15. september 2007 av trn100 Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Eh... pingvinbilde?? Jaha, har ikke sett akkurat det bildet selv om jeg har kjørt Linux i 2 år, men... mulig det er viktig å poengtere for trådstarter? Tipper du mener det. Så til den egentlige saken istedenfor tull: Poenget mitt er at hvis maskinen er oppsatt med Linux (en distribusjon som f.eks ubuntu) så vil maskinenen forholde seg stabil, og ikke ustabil slik som med Windows. Tipper tanten ikke vil merke noen forskjell likevel. jojo, kanskje kan hun ikke åpne noen sider med proprietære kodeker og slikt, med gjør ingen ting. Det er faktist bare bra. Bra er det fordi at vi generelt ikke støtter mennesker som vil hale penger ut av oss. internett er åpent og skal fortsatt være helt åpent. Så jeg vet ikke helt hva du mener med dette svaret på innlegget jeg? Og det at du ikke anbefaler SP2-install det er jo også temmelig uforståelig? Jeg ville ha sagt motsatt! Hvorfor? Jo, prøv å kom deg på nettet med en «clean» standard Windows-installasjon, og du er infisisert av virus før du får registrert Bill Gates-produktet uansett. Hehe.... no hard feelings! og jeg tror jeg vet hva jeg snakker om, har brukt Windows i over 15 år. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 (endret) Hvorfor ikke da, med din lange erfaring med Windows, hjelpe litt i steden for å drukne deg selv i propaganda mot pengemakten? Jeg har gått på nett hundrevis av ganger med "clean-install" av Windows og har aldri hatt andre virus enn de jeg har tatt med meg hjem fra andres maskiner for å se nærmere på de av ren nysgjerrighet. Men så er det ikke mer enn 30 år siden jeg gikk på mitt første IT kurs da, og IT ansvarlig har jeg bare vært i rundt 20, så all respekt for dine erfaringer! Og det at du ikke anbefaler SP2-install det er jo også temmelig uforståelig? Jeg ville ha sagt motsatt! Jeg sa det motsatt! Lær deg å lese Beklager Off Topic til trådstarter! Endret 15. september 2007 av trn100 Lenke til kommentar
JFM Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 jeg kommer ikke til å legge inn Linux til henne. fordi jeg har aldri prøvd det selv og vet ikke hvordan det er. kommer til å legge inn win xp pro sp2. men jeg er ikke sikker på om jeg finner drivere til pc-en. skal brøve å lete etter det før jeg formaterer. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 (endret) nå har jeg lakt inn siw. men jeg fatter meg ikke på det. hjemme skjønner jeg. men det er jo på min pc. tanta mi sin maskin er så gammel at jeg ikke skjønner noen ting av hva som er navnet på komponentene. det jeg vet er at hu har et HK fra gigabyte, en intel celleron cpu og ati skjermkort edit_ leif Endret 15. september 2007 av JFM Lenke til kommentar
JFM Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 nå har jeg vært hos tanta mi. jeg tok backup av dokumentene hennes. så startet jeg å formatere. når jeg var fårdig med det innstalerte jeg driverne til det trådløse nettverkskortet hennes (som jeg satte inn i pc-en hennes for noen uker siden). dette var alt jeg gjorde. windows trengte nemmelig ikke drivere til resten. lyden alt annet funket. i enhetsbehandling var også alt i skjønneste orden. vidre innstalerte jeg antivirus og noen andre ting til henne. LEIF Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 (endret) Bra jobbet SP2 har støtte for det meste av gammel maskinvare og etter Chipsett drivere er Nettverkskortet det viktigste Endret 17. september 2007 av trn100 Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 (endret) hei tengte at det kanskje finnes program for å ta backup av driverne. 9497130[/snapback] de letteste måte å ta backup for drivere er DriverMax for Windows ( husk å hente gratis registrerings code, øverst til høyre ) http://www.innovative-sol.com/drivermax/ lykke til Endret 17. september 2007 av gaggen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå