Manuel Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Jeg trenger en avløser til en gammel, men fortsatt fungerende iPod Mini 6GB. Først og fremst må jeg innrømme at det plutselige behovet meldte seg når Apple lanserte en ny generasjon av iPod Nano. Likevel, etter å ha sett litt rundt, så ser det ikke lengre ut til at valget er så lett. I utgangspunktet var alternativene iRiver Clix2 8 GB, iPod nano og Cowon iAudio D2 4GB Fordelene med Nano er at jeg vet at brukergrensesnittet er bra (jeg har iPod 5G og iPod Mini fra før), at den er veldig billig, man får gratis gravering og at den sannsynligvis er av god byggekvalitet. Ulempene er at det ikke finnes noen bæretasker å få kjøpt nå (og sannsynligvis ikke på en veldig god stund), ingen mulighet for minnekort og at støtten for lydformater ikke er så god som den kunne ha vært. iRiver Clix har jeg nesten utelukket. Den har ikke trykkfølsom skjerm, og av de anmeldelsene jeg har lest så virker det at den ikke har flere funksjoner enn iPod (bortsett fra crappy flash-støtte) og av det jeg har sett så er ikke brukervennligheten/brukergrensesnittet noe banebrytende. Cowon iAudio D2 har fått veldig mye/utelukkende meget positiv omtale. Den har veldig god støtte for diverse lydkodeker, trykkfølsom skjerm, en spilletid som overgår iPod og iRiver med en faktor på to, støtte for minnekort og med mulighet for å "mappe" volumstyring til spoleknappene (når hold-knappen er inne). Sistnevnte er også veldig praktisk når man står på en tredemølle og ikke har mulighet til å tøyse rundt med "klikkbar" skjerm (iRiver). dessverre så er den veldig dyr. 2000 kr for 4GB! iRiver gir deg 8GB for samme pris. Apple gir deg 8GB for en femhundrelapp mindre. Jeg er også usikker på om det i det hele tatt er mulig å få tak i en bæretaske til denne. Uten noe å ha den i, så er den ubrukelig til f.eks styrketrening. Er det noen som har førstehåndserfaring med noen av disse spillerne? Jeg må innrømme at jeg nesten ble solgt etter å ha lest anmeldelsene av iAudio D2, og selv om de første 4GB er svindyre, så er det relativt billig å utvide lagrinsplassen til både 8 og 12 GB. Endret 21. september 2007 av Manuel Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Cdon.com D2 koster der 1800 for 4GB, og de har både veske og annet utstyr Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Godt poeng. En Cowon iAudio D2 4GB er bestilt hos CDON. Totalt, med frakt, bæreveske og skjermbeskytter kom det på 2106 kr. Hvis vi antar at jeg heller hadde kjøpt iPod Nano, så ville jeg måtte ha ventet halvannen måned før bærevesker ble tilgjengelig, pluss betale for "merket". Siden D2 også er teknisk overlegen så er ikke prisen så gal Endret 14. september 2007 av Manuel Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Ble litt treg til å svare, men tenkte å foreslå Meizu M6 8GB til deg. Ser du bruker Ubuntu (Linux) også, så overføringsprotokoll og åpne formater er kanskje en ting for deg. Uansett, tror jeg ikke du har handlet ufornuftig på noen måte når du har valgt iAudio D2. Lykke til. Lenke til kommentar
password Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Kan nevne at jeg akkurat har kjøpt iaudio 7, og aat jeg tidligere hadde ipod nano. Jeg trodde faktisk ikke det skulle bli så stor forskjell på lyden, men det er virkelig stor forskjell! Kommer ikke til å gå tilbake til ipod, det er het sikkert. I tillegg bruker jeg http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=310976. Overgangen fra Koss the plug med ipod til det jeg har nå er helt enorm. Litt lite konstruktivt dette innlegget, men måtte bare få det ut et sted...I alle fall gjorde du klokt i å kjøpe ipod Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 Ja, jeg så litt på Meizu men fant ut at jeg ikke likte navigasjonsmetoden. Jeg har vel blitt lei av klikkhjulet på iPod eller noe Forøvrig så bruker jeg Shure E2c og E4c, og disse er jeg godt fornøyd med. Men bassen glimrer med sitt fravær. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 (endret) Eg skifta frå iPod til Cowon D2 for nokre månader sidan, eit av mine beste kjøp av musikkspelarar nokon sinne. Kan anbefale den på det varmaste. Har og prøvd Meizu sine spelarar, veldige gode dei og, ikkje noko fare for bomkjøp der heller. Edit: CDON har fått vesker og LCD-beskyttelse ja, kjempegreier, har du prøvd veska Ødegård? Endret 15. september 2007 av Zeph Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Har ikke prøvd den, men er vel den offisielle vesken de har der, tror den er ganske brukbar. Er vel noen ertfaringer på iaudiophile.net billig veske i forhold til den fra noreve Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Jeg fikk hentet herligheten i dag. Førsteinntrykket er, som man kan forvente positivt. Likevel så er det et par ting jeg kan sette fingeren på: Den offisielle bæretasken har ikke belteklips. For meg er dette en ulempe. Jeg synes skjermen kunne vært mer følsom. Det er nesten like greit å bruke fingeren istedenfor "trykkpennen" som følger med, noe som fungerer bra selv med mine store pølsefingre. Det skal legges til at jeg bruker skjermbeskytter, noe som ganske sikkert påvirker følsomheten! Som standard står spilleren innstilt på å bruke MTP til filoverføringer. Skift det til "MSC" ("USB Mass Storage Class") istedenfor! Er det bare meg eller "husker" ikke spilleren siste posisjon i filen man spiller av? Det er "tungvint" å navigere. Man må først trykke på skjermen for å få opp en meny, så trykke på "browser", "music list". Først da kan man velge sanger osv. Det er litt dumt at man må helt opp til "toppnivå", for å så velge "folders" fra listen for å navigere i filsystemet fremfor ID tags. Hva med å legge til en mulighet for å alltid bruke ID Tag- eller katalogbasert browsing? Når "hold" er på kan man bruke menyknappen som "play/pause". Hvis spilleren skrur seg av - typisk fordi du setter den på pause og venter et par minutter - så kan du ikke bare skru på spilleren, flippe tilbake på "hold" og avspille fra siste posisjon. Nei, du er nødt til å trykke på "music" og starte avspillingen igjen. En filleting, men noe som enkelt kunne blitt fikset gjennom firmware. Hva med støtte for ape-kodek? En del av disse irritasjonsmomentene er tilvenningssaker, og støtte for MSC og minnekort er veldig stort pluss. Jeg har foreløpig kun prøvd musikkmulighetene, men etter det medfølgende filmklippet (Koreansk Cowon D2-reklame?) å dømme, viker ikke D2 akkurat for iPod Video når det gjelder filmavspilling. At skjermen er liten er noe jeg ikke har tenkt på. Forøvrig virker det som om byggekvaliteten er meget god. Vekt i forhold til størrelse, er perfekt. Til slutt slenger jeg ved et par bilder. Dette er tatt med en Nokia N80, men skal duge greit: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor iPoden er av typen 5G i 60GB-variant. Denne er noe tykkere enn 30GB-varianten i samme generasjon. Endret 21. september 2007 av Manuel Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Som standard står spilleren innstilt på å bruke MTP til filoverføringer. Skift det til "MSC" ("USB Mass Storage Class") istedenfor!Kva er forskjellen? Det er "tungvint" å navigere. Man må først trykke på skjermen for å få opp en meny, så trykke på "browser", "music list". Først da kan man velge sanger osv. Det er litt dumt at man må helt opp til "toppnivå", for å så velge "folders" fra listen for å navigere i filsystemet fremfor ID tags. Hva med å legge til en mulighet for å alltid bruke ID Tag- eller katalogbasert browsing?Oppdater firmware så kan du navigere etter både ID-tag og mapper. Endret 22. september 2007 av Zeph Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Jeg fikk hentet herligheten i dag. Førsteinntrykket er, som man kan forvente positivt. Likevel så er det et par ting jeg kan sette fingeren på: Den offisielle bæretasken har ikke belteklips. For meg er dette en ulempe. Jeg synes skjermen kunne vært mer følsom. Det er nesten like greit å bruke fingeren istedenfor "trykkpennen" som følger med, noe som fungerer bra selv med mine store pølsefingre. Det skal legges til at jeg bruker skjermbeskytter, noe som ganske sikkert påvirker følsomheten! Som standard står spilleren innstilt på å bruke MTP til filoverføringer. Skift det til "MSC" ("USB Mass Storage Class") istedenfor! Er det bare meg eller "husker" ikke spilleren siste posisjon i filen man spiller av? Det er "tungvint" å navigere. Man må først trykke på skjermen for å få opp en meny, så trykke på "browser", "music list". Først da kan man velge sanger osv. Det er litt dumt at man må helt opp til "toppnivå", for å så velge "folders" fra listen for å navigere i filsystemet fremfor ID tags. Hva med å legge til en mulighet for å alltid bruke ID Tag- eller katalogbasert browsing? Når "hold" er på kan man bruke menyknappen som "play/pause". Hvis spilleren skrur seg av - typisk fordi du setter den på pause og venter et par minutter - så kan du ikke bare skru på spilleren, flippe tilbake på "hold" og avspille fra siste posisjon. Nei, du er nødt til å trykke på "music" og starte avspillingen igjen. En filleting, men noe som enkelt kunne blitt fikset gjennom firmware. Hva med støtte for ape-kodek? En del av disse irritasjonsmomentene er tilvenningssaker, og støtte for MSC og minnekort er veldig stort pluss. Jeg har foreløpig kun prøvd musikkmulighetene, men etter det medfølgende filmklippet (Koreansk Cowon D2-reklame?) å dømme, viker ikke D2 akkurat for iPod Video når det gjelder filmavspilling. At skjermen er liten er noe jeg ikke har tenkt på. Forøvrig virker det som om byggekvaliteten er meget god. Vekt i forhold til størrelse, er perfekt. Til slutt slenger jeg ved et par bilder. Dette er tatt med en Nokia N80, men skal duge greit: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor iPoden er av typen 5G i 60GB-variant. Denne er noe tykkere enn 30GB-varianten i samme generasjon. 9546974[/snapback] den støtter ape, den husker posisjon, og filmavspillingen er ganske mange ganger bedre enn ipod video - samme skjermstørrelse og oppløsningen men 16bit 65000 farge på ipod vs 24 bit 16,4 millioner farger på d2 Lenke til kommentar
SRD Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Jeg får bare mer og mer lyst på den spilleren. Men må nok vente til 8 GB versjonen kommer, og minimum 16 GB SDHC kort. Men det er nok verdt ventingen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå