Gå til innhold

Vannkjøling uten vifte?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hehe det går nok ikke så bra har prøvd med en celeron som jeg ikke brydde meg så mye om men etter en time spilling ville den bli for varm og rebooter vist du er heldig. radioatoren som var brukt var ett audi 100 varmeregister dekker hele toppen.jeg anbefaler en 120mm under radioatoren og en vifte regulering da eliminerer du alle problemene med dette, og ca en 18-25dB og det er akseptabelt.Se gjerne min løsning ikke helt lik identisk per i dag men. http://www.geocities.com/sir_adonay/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det har jeg prøvd med en Athlon 1.33 GHz og en radiator fra en Volvo 360 (dvs radiatoren som brukes til å kjøle motoren under vanlig drift, ikke varmeregisteret), kappet opp med vinkelsliper og loddet sammen med noen kobberplater for å passe toppen av kabinettet (denne bilen hadde vært involvert i et lite *kremt* "uhell", så den radiatoren kostet meg ingenting ;) ). Synes å huske at CPU-temperaturen stabiliserte seg på noe rundt 55C med åpent kabinett. Prøvde ikke så lenge siden jeg ikke var sikker på om pumpa likte den høye temperaturen (Sicca ett-eller-annet, italiensk drittpumpe). La en saktegående vifta på radiatoren og fikk naturlig nok "bedre" temperaturer. Planen nå er å bruke to vifter på en ikke-hørbar hastighet og ikke være så nøye med temperaturen på prosessoren.

Lenke til kommentar

Hehe, du kan jo prøve, men er redd for at du ikke vil bli særlig fornød med tempraturene. Skulle du fått bedre temp. måtte du ha brukt en radiator med relativt stort kjøleareal - dvs. størrelse (en bilradiator f.eks.)

Men jeg ville ha prøvd å finne et annet sted å putte den, luften som stiger opp av kabinettet er ikke direkte kald. Men mye ville ha hjelpet med et par 120mm vifter som kjøres på 5v - du vil ikke merke de.

| | |

v v v

----------

Med en slik løsning ville du ikke trengt en "bilradiator", men dog det er ikke vifte-fritt.

Lenke til kommentar

jeg bruker maskinen uten vifter på natten, da ligger vann temp på ca40 grader. har en xp2000 og kjløler også skjermkort. går supert uten vifter, deilig bade temp da 8) radiatoren er en dual 120mm inovatek (husker ikke navn). Tror du kan med trygghet gjøre et forsøk å se om det går, har selv kjørt slik hver natt i flere måneder.

Alos

Lenke til kommentar

Har vapochill, den fungerer kun på CPU og skulle vel også kjølt ned HK, HD og GPU. Vurderer å lage et vannkjølings system der jeg kutter ut Radiator og i stedet kjøler ned vannet med Vapochill elementet, eneste er jo at jeg helst skulle hatt noe i vannet som gjør at det ikke fryser. Noen tror det ville fungert? (Eventuelt hvorfor ikke, drit i kondens, worth the risk)

Lenke til kommentar
Det går nok fett å slå av viftene på radiatoren om natta. Eller kjøre dem på lavest mulig hastighet da, slik at du er sikra at CPU'en overlever. Jeg idle'er aldri om natta(hvorfor lissom?) så det er greit.

Er mange som har data på slik att den laster ned om natta da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...