Slashiroth Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Frikortet går opp til 39900... viss jeg tjener sirka 45000 i året da. vor mye må jeg betale i skatt? Endret 15. september 2007 av Slashiroth Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Blir vell trekt 50% skatt på det du tjener over frikort grensen Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Da bør du gå til likningskontoret og få ett nytt skattekort. Ellers vil du betale 50% av det oversskytende, altså ca 2500kr. Endret 14. september 2007 av Snobjorn Lenke til kommentar
MacBoy Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Man betaler ikke 50% skatt. Det blir betalt så mye med engang men man får igjen pengene senere Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Hvorfor skal man få igjen pengene? Man må betale skatt om man tjener over frikortgrensa. Lenke til kommentar
MacBoy Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Hvorfor skal man få igjen pengene? Man må betale skatt om man tjener over frikortgrensa. 9496869[/snapback] Det blir automatisk trekt 50% av lønna hvis man ikke har skattekort men man skal ikke betale så mye skatt derfor får man igjen det som man ikke skal betale Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Det var jeg ikke klar over, men likningskontoret oppfordrer deg uansett til å skaffe deg ett nytt skattekort hvis du vet du kommer til å tjene over frikortgrensa. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Hvis du vet at du kommer til å tjene ca. 45 000 i år så er det like greit å skaffe deg skattekort. Du kommer neppe til å betale over 100,- kr i skatt en gang. Jeg oppgav 60 000 som forventet inntekt og endte med 6% skatt. Lenke til kommentar
Slashiroth Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 viss jeg tjener over frikort grensa da, så må jeg bare betale skatt for det som jeg tjener over? Må vel ikke betale skatt for alt jeg har tjent før frikort grensa og? Lenke til kommentar
radiated Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 viss jeg tjener over frikort grensa da, så må jeg bare betale skatt for det som jeg tjener over? Må vel ikke betale skatt for alt jeg har tjent før frikort grensa og? 9501386[/snapback] Det er et stort bunnfradrag som du ikke betaler skatt av uansett hvor mye du tjener. Hvor mye du til slutt må betale i skatt regnes ut når du har levert selvangivelsen. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Det er et stort bunnfradrag som du ikke betaler skatt av uansett hvor mye du tjener. Hvor mye du til slutt må betale i skatt regnes ut når du har levert selvangivelsen. ...eller du kan oppgi hvor mye du regner med å tjene, samt hvor mye du har tjent hittil i år og hvor mye du har betalt i forskuddstrekk, og ligningskontoret vil gi deg et skattekort med riktig trekk. Jeg anbefaler forøvrig sterkt at man setter seg inn i dette med skatt, forskuddstrekk og ligning allerede i ung alder, da dette er en svært viktig del av den personlige økonomistyringen. Hvis man ikke setter seg inn i hvordan ting fungerer, risikerer man å få en kjempebaksmell, for eksempel på grunn av mye overtid eller rentenedganger. EDIT: Det er ikke noe som heter forskudstrekk. Det heter forskuddstrekk. Fy på meg. Endret 3. desember 2007 av hsiverts Lenke til kommentar
Xabi-Alonso Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 et litt annet spørsmål, som fremdeles angår skatt: Er det ikke slik at man betaler 30 % (ellernoe?) I skatt til vanlig, men at man øker til 50 % (ca) over en viss inntekt frem til en annen gitt grense hvor man igjen går ned / opp i skatte prosenten? eller bommer jeg helt nå ? Mener jeg har hørt det at man varierer stort i skatten over / under visse gitte grenser? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå