Gå til innhold

BSD/UnixHar OpenSSH kræsjet?

Manuel

Anbefalte innlegg

Jeg har en maskin med FreeBSD 6.2 som jeg bruker som server. Siden jeg studerer i Trondheim, men egentlig bor i Oslo så står denne maskinen hjemme. Derfor "synkroniserer" jeg ofte filene mellom PC'en jeg har her og den jeg har hjemme. Filoverføringene har vært ganske store, men alt har fungert upåklagelig. I går hadde jeg akkurat overført en rar-fil på ca. 10GB, var logget inn på serveren via WinSCP mens jeg pakket ut rar-filen vha SSH-klienten PuTTY.

Uten noen forsvarsel, så mistet både PuTTY og OpenSSH forbindelsen. Det har ikke fungert å logge inn senere: Svaret er "connection refused". Maskinen har neppe kræsjet for apache-serveren, som blir kjørt i et jail på samme maskin, fungerer upåklagelig.

Det jeg virkelig lurer på er hva som egentlig kan ha skjedd her. Eneste mulighet for innlogging er vha. en nøkkelfil beskyttet av en passfrase. At jeg får connection refused kunne kanskje skyldes at "public key'en" som ligger i hjemkatalogen på serveren har fjernet seg selv på et veldig magisk vis, eller at /etc/ssh/sshd.conf har endret seg av seg selv. Det som IKKE kan forklares er da hvorfor jeg mistet forbindelsen til serveren.

Nå kan jeg egentlig bare ringe hjem og be mor eller far å starte maskinen på nytt, men det er jo litt synd hvis OpenSSH har for vane å kræsje. En dobbel sikkerhet hadde kanskje vært å laget en cronjob som sjekket om SSH-serveren kjørte ....

Er det noen med liknende erfaringer?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at noen av temp-partisjonene har gått fulle. Da kan man fort få rare feilmeldinger fordi man f.eks. ikke får åpnet en ny session. Har selv vært borti dette problemet to ganger, en gang med php og en gang med OpenSSH. Problemene løste seg simpelt nok ved en restart. En annen og mer permanent løsning vil jo være å gjøre disse partisjonene større.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...