Alkjeks Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Hei! Jeg lurer på hvordan man kan finne navnet på det trådløse nettverkskortet mitt på den bærbare PC-en min. På enhetsbehandling står det: "802.11g Mini Card Wireless adapter" men regner med at dette ikke er navnet? Kortet er en Ralink, men vil vite hvilken driver jeg skal installere på Ralinks hjemmeside. Lenke til kommentar
Alkjeks Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Takk! Da fant jeg ut at kortet heter RTL-8139, jeg søkte på det og fant denne siden Hvilken download-link skal jeg velge hvis jeg har ubuntu? Skal prøve i Windows XP også etterpå. Endret 14. september 2007 av Alxy Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Hmm... ser ut som driveren allerede er kompilert inn i Linux-kernelen (og selvfølgelig Ubuntu). Altså trenger du nok ikke noen drivere til dette vennlige kortet. Skal vi se litt videre her... Kanskje kortet allerede er i bruk, men bare ikke satt opp til nett-forbindelse? Prøv $ iwconfig og lim inn innholdet her i forumet. Lenke til kommentar
Alkjeks Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 $ iwconfig lo no wireless extensions. eth0 no wireless extensions. wmaster0 IEEE 802.11g Frequency: 2.412 GHz RTS thr:off Fragment thr=2346 B wlan0 IEEE 802.11g ESSID:"" Mode: Managed Frequency: 2.412 GHz Access Point: Not-Associated RTS thr:off Fragment thr=2346 B Encryption key: off Link quality:0 Signal level:0 Noise level:0 Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0 Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0 Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Er ikke noe god på dette jeg. Hadde nok vært bedre å poste dette på programvare/Linux(GNU) der det sitter flinke folk. Men ok, det ser ut som du kjører ukryptert iallfall... og det er vel din metode for å få det til å funke i starten. Hva hvis du kjører kommandoen: $ sudo ifup wlan0 ? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Ok, kanskje du skal ta en titt på /etc/network/interfaces også. Rediger denne filen om nødvendlig med din favoritt editor (i sudo). Jeg bruker nano i eksemplet her. $ sudo nano /etc/network/interfaces Jeg legger ved min egen utskrift av denne filen. Har tatt vekk mitt passord på nettet med «herertilgangsnøkkelen». Mitt trådløse «device» heter rausb0, så du får legge til nødvendig informasjon under det «device-et» som passer for ditt oppsett. auto loiface lo inet loopback iface rausb0 inet dhcp wireless-essid SpeedTouch7B064F wireless-key s:herertilgansnøkkelen auto rausb0 Lenke til kommentar
Alkjeks Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 Dette kom opp: $ sudo ifup wlan0ifup: interface wlan0 already configured $ sudo nano /etc/network/interfacesauto lo iface lo inet loopback auto eth1 iface eth1 inet dhcp auto eth2 iface eth2 inet dhcp auto ath0 iface ath0 inet dhcp auto wlan0 iface wlan0 inet dhcp iface eth0 inet dhcp auto eth0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå