Gå til innhold

Ingen ulv i fåreklær, men...


brainware

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for kritikk !

 

pybalto: Jeg er glad for at du likte det. Alt går i hvitt /grått nesten, og har ikke optimal uskarp bakgrunn. Jeg regner derfor med endel kommentarer på hva som skulle vært gjort annerledes.

Ragamuffin: Takk, det var da som bare !

si: Den dukket plutselig opp. Jeg brukte crop modus på mange av bildene,

så 85 mm blir kanskje litt misvisende (170mm ekvivalent).

Den er egentlig ganske vanlig på Svalbard.

Hyggelig at du likte bildet !

Snikpellik: Polarrev er vel mer korrekt. Bildet er beskåret. Lyset kom inn fra siden på dette bildet, som var ganske heldig. Takk !

Lenke til kommentar

Dette var et behagelig og godt bilde, og du har også kontakt med "modellen" ;) noe som ikke alltid er like lett.

Jeg synes også du har vært "heldig" og fått til litt dybde i bildet. Tenker da på de brune steinene i bakgrunn som ligger helt på kanten før stupet kommer. Jeg opplever liksom litt sånn 3D-effekt - først kommer reven, deretter de brune steinene og kanten, og tilslutt fjellet i bakgrunn. Meget bra! :yes:

 

Skulle jeg pirke, så ligger det noe (papir?) ved steinen foran føttene på reven. Helt umulig for deg å fjerne før bildet ble tatt selvsagt, så det har igrunn ingen betydning. Mulig du kan klone det vekk, men som sagt pirk :whistle:

 

Men ellers likte jeg dette godt :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for kritikk IceFox, b-real, graylady og preje !

Ikke så mye å kommentere for meg til dere som er så fornøyde:

b-real, men halen er jeg heldig med , fordi denne krabaten sjelden står i ro lenge av gangen.

preje: Nei, det er kanskje ikke lett å opprettholde kontakten med denne krabaten, som dog er litt nysgjerrig. Det er det som er muligheten. Det var jo heldig at det ble såpass lang avstand til bakgrunnen i dette bildet. Det gir jo en naturlig blur uten å risikere uskarpe partier på motivet. Jeg går ut fra at de fleste kan se på exif data selv. Jeg valgte å bruke en middels stor blenderåpning for å ha litt å gå på med hensyn til dybdeskarphet med dette raske dyret. Jeg valgte f5.6 med (P) programmed auto. En har egentlig full manuell kontroll over automatikken i denne modusen, ved å snu på hovedinnstillingsrattet endres kun blenderåpningen.

Jeg valgte også Crop Modus 170mm FOV (35mm system) på 85 mm objektivet.

Du har nok rett i din observasjon av dybden i bildet, og som sagt så var dette heldig, samtidig som fjellet gir riktig bakgrunn for god eksponeringen, idet den ikke forstyrrer lysmålingen.

Det hvite foran et par av stenene er snø. Det hadde ligget noe mer tidlig på morgenen, som etter hvert tinte bort.

Takk for hyggelig kritikk !

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Det er et flott bilde også fotografisk. For meg var det ikke innholdet som slo meg først, men den fine fargebruken. Enda et godt naturbilde fra brainware.

 

Det ser mer ut som et får i ulveklær fo meg, men jeg har jo ikke så stor peiling på ville dyr.

9501571[/snapback]

Takk for kritikk PMnormal. Ja, fargen er helt naturlig, men selvfølgelig kom de fram enda bedre i bildebehandlingen. Det lave lyset fra siden gjorde at de kom så godt frem som de gjorde, samt fjellet i bakgrunnen som gjorde eksponeringen mulig uten overstyring av bildesensoren. Det var egentlig overskyet med tendens til solgjennombrudd fra en lav sol fra høyre i bildet. Dette ødela for flere av bildene som jeg gjorde, spesiellt i motlys.

Ellers er jo regelen om minst tre ord i emnetittelen en vederstyggelig jeg godt kunne vært uten, synes nå jeg. Et ord er nok i mange tilfeller. Polarrev.

Nå må det bli: Polarrev betrakter merkelig skapning eller lignende vissvas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...