Tinkerer Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Hei. Som emne tittelen sier, har jeg en Q6600 på et Abit IP35-E HK i tillegg bruker jeg 4x1GB OCZ PC6400 Platinum XTC minnebrikker. Jeg kjører alt med stock kjøling. Minnet klarer fint en frekvens på 450/900MHz (har ikke testet limiten enda). CPU'en er stabil på 9x350MHz = 3.15GHz med standard VCore 1.25V. Problemet er hovedkortet, jeg kommer ikke over 350MHz stabilt (Booter Vista når den er kald på 360MHz). Er det rett og slett bare på grunn av overoppheting at den ikke går noe høyere? Jeg bruker bare en 4-PIN strømkontakt i en 8-PIN sokkel, vil det utgjøre en stor forskjell? Synes nemlig det er rart at et kort som er rated til 333MHz FSB ikke klarer mer enn 350MHz med stock kjøling. Har lest folk som klarer opp mot 500MHz FSB på dette kortet, sikkert ikke med stock kjøling, men det bør da ikke utgjøre så mye? http://forums.anandtech.com/messageview.as...hreadid=2063989 Håper noen har tips. EDIT: Har prøvd 6x400MHz uten t den vil boote. Ergo bør det være HK'et som sliter. Endret 14. september 2007 av Asmodae Lenke til kommentar
aplus Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Er du sikker på at det er HK som er problemet? Har du senket MP og sjekket maks FSB? Øk volten på NB og CPU med noen hakk.. Ha manuelle instillinger på alt, ikke noe auto-tullball. Når det er sagt så tviler jeg på at det er HK, er nok heller CPU.. Du bør ha god kjøling skal du mye over 3,15 ghz. Uansett er det klart at du må gi cpu mer strøm! Lenke til kommentar
Tinkerer Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Ting ble litt bedre etter jeg installerte vannkjølingssettet, blokk på CPU og NB (pluss skjermkort, men det har ikke noe med saken å gjøre). Fikk den opp til 9x370 (stabilt) på standard spenninger. Med Vcore på 1.33V og NB på 1.33V går den på 9x380. Får den stabilt på 9x400MHz med Vcore 1.39V, NB 1.33V og en extra vifte på auxillary kjøleribben (den ved siden av cpu'en). Den har en tendens til å crashe når den når 48grader. Må vel få kjøpt en vannblokk til den også.... Alle spenninger er målt i Bios. CPU temp ved load (halvt dusin runder med 3dmark) = 33 +/- 1 grader (9x380). ca. 35 grader ved 9x400Mhz. System Temp ca. 32 grader Lenke til kommentar
pong Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Jeg driver med klokking av min nye e6750 jeg også. Er fortsatt ganske grønn men jeg forstår det sånn at du må mate den stakkars prosessoren med mer spenning. Det kan være et problem at du kjører en 4 min ned i en 8 pin. Jeg vet egentlig ikke. Kjører du minne synkront med FSB? Hvis ikke tror jeg den er satt til 5:6. Altså at uklokket fsb er 333 mhz og minnet ligger på 400. Siden billigere brikker som oftest sliter ganske fort når du justerer opp frekvensen kan det være lurt å sette FSB:DRAM til 1:1 altså synkront. Da vil minnet ligge på 333 mhz akkurat som FSBen, som igjen betyr at du har betraktlig flere hertz til gode hos minnet. Du mister da minne ytelse med en gang, men du får denne fort tilbake når du øker fsben, du klokker rett og slett tilbake den frekvensen du mistet. Med Award bioser er det rett fram tror jeg, da får du rapportert hva FSB:DRAM forholdet er rett på papiret. men med american megatrends så er det anderledes, da raporteres ikke det forholdet rett ut. Jeg husker ikke hva det står men du finner det du ser etter når du kan endre denne verdien mellom ddr2 800 opp til gud veit vilke verdier. Lenke til kommentar
Tinkerer Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Don't worry, kjører RAM'en 1:1 med FSB'en slik at ikke det blir en bottleneck. Det jeg derimot lurer på om noen har erfaring med at en 4 Pin kontakt for et 8 pin kort fører til mer ustabilitet/lavere klokke resultater? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå