Gå til innhold

Dele en harddisk med WinXP i to partisjoner

Josh!

Anbefalte innlegg

Har fått meg ny bærbar PC med 80 GB harddisk. Den kjører Windows XP, men jeg vil gjerne installere Ubuntu Linux på den i tillegg. Tanken var å dele harddisken i to partisjoner, en til Ubuntu på ca. 10GB og det resterende til Windows. Dessuten må dette gjøres uten at det påvirker Windows installasjonen jeg nå kjører.

Hvordan kan jeg gjøre dette?

WinXP har jo ikke innebygd partisjoneringsverktøy slik som Vista...

Det må vel finnes gratis programvare som kan gjøre dette (eller trial-versjon-program). Evt. bør jeg sette opp Ubuntu som en virtuell PC direkte i Windows, dersom dette er lettere å få til?

Takker på forhånd for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu har faktisk den programvaren du trenger til dette. Start opp Ubuntu fra CDen og kjør Gparted. Der kan du krympe windows-partisjonen med 10GB for å frigjøre plass til Ubuntu-partisjonen.

NB. Ingen partisjoneringsmetoder er 100% sikre mot tap av data så det kan lønne seg å ha backup av ting du ikke vil miste før du utfører dette. Som regel går det bra, men det er viktig å være klar over risikoen det innebærer.

Lenke til kommentar

Har uansett et problem nå. Skulle prøve GParted, fyrte opp Ubuntu-CDen, men fant ikke et eget valg for GParted eller "Tools" o.l. Trykte derfor på "Start or install Ubuntu". Den begynner å loade osv. osv. Helt til det står "Failed to start X server (graphical intarface)" eller noe lignende. Har også prøvd "Start in safe graphics mode", fikk samme feilmelding der.

Hva er galt?

(Kanskje dette bør spørres om i Linux-seksjonen...?)

EDIT: GPU-en er ATI Radeon x1250

Endret av MP3-JTH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...