Gå til innhold

Fikse lyd på hjemmevideo opptak

Admin'c

Anbefalte innlegg

Når jeg tar opp med videokameraet mitt, får jeg i store rom en pipete og transparent lyd hvis det er det det heter, vet noen hvordan eg kan gjøre så jeg får en fyldig lyd som det er på filmer, og når man filmer ute?

Det er dessverre ikke mic inngang på kameraet

Tenkte at det finnes noe software som kan fikse dette

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

He, he, tenker du skal ha problemer med å finne en bra software til denne bruken. Si ifra hvis du gjør de for i såfall er det ganske revolusjonerende.

Tommelfingelregelen er "shit in shit out". :(

Du kan mulgvis filtrere bort noe av bakgrunnssusen etc. men gjennklangen blir det nok vanskelig å bli kvitt.

Lyden på filmer er så bra fordi man i utgangspunktet passer på å ha en shotgun mic så nære som mulig opp til skuespilleren. I tillegg finpusses miksen i ett spesifikt program senere.

Dessuten blir vannvittig mye lyd etterdubbet i moderne filmer, f.eks. ble store deler av filmen "Alt om min far" etterdubbet til tross for at det er en dokumentar fra "virkeligheten"... :roll:

Lenke til kommentar

Hvis jeg tar opp med md samtidig som jeg bruker kamera så kan jeg sikkert dubbe inn lyden etterpå, smart.

Kanskje på tide å bytte ut mitt jvc grl dv-100 kamera med et nytt dv kamera, men synes egentlig ikke at de nye kameraene er noe spesielt bedre, de liker seg ikke spesielt inn hvis du ikke betaler over 20000 for et...

Lenke til kommentar

Man kan ikke lage gull av gråstein, men Soundforge er et bra ( og dyrt) program for redigering av lyd. Ved å bruke plugins, som for eksempel "noise reduction", samt litt kompresjon og parametrisk eq kan man forbedre lyden. Bra blir det aldri hvis utgangspunktet er dårlig.

Problemet med dette verktøyet er at man egentlig bør ha jobbet en god del med lyd før man skjønner hva alle mulighetene er til. Det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...