Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog : Camping-Vogn, Hobby Prestige 605_Special


Wild Berries

Anbefalte innlegg

Prøver med en Work Logg for en Camping Vogn, Hobby Prestige 605_Special

 

Hei, da gjør jeg ett lite forsøk på å skrive om denne nevnte vogn.

 

Hobby Prestige 605 TFK Special. 1989 modell.

 

Vi var på jakt etter en "ny / nyere" vogn enn den vi "har" idag. TEC King 535 1979 modell, har gjort jobben sin, den har vært på tur i Sverige i 1999. Og ble "satt" fast i Reveparken. Vognen ble hugget på plassen i Juni 2007, Understellet er blitt til båttralle.

 

Link til en liten beskrivelse av plassen vi har vognen i. Reveparken

 

Egentlig så startet jakten på "ny / nyere" vogn når vi fikk plass i denne Vognparken i 2000. Men vi fikk på den tiden en plass som ble kalt "venteplass". Altså en plass hvor vognen kunne stå til vi fikk en bedre plass. Men skjebnen ville noe annet og vi satte igang å utbedre plassen som vi hadde fått til rådighet. Så der har vognen stått / står enda. Det er en trivelig plass med ca 90 vogner, veldig mange Hobby vogner der. I alle størrelser og årsmodeller.

 

I 2000 så vi på vogner hos mange av "våre" lokale vogn forhandlere. Men det var ingen som var i "vår" pris og ikke minst i smak, bortsett fra en Hobby vogn. Men vi valgte å se tiden ann.

 

Så kom vi til Januar 2007, hvor vi kikket på mange vogner. Vi brukte internett fliktig, ringte rundt, sjekket priser og vogner.

 

Vi brukte en tjeneste på www.finn.no, hvor vi kan finne alt.

 

Vi satt her endel, å lette etter Brukte Campingvogner. og så etter "rett" vogn. Vi så på Kabe, Bjølseth og Hobby.

 

Vi har alltid likt Hobby vogner, så det var vell helst der vi brukte "tid" på å lete.

 

Vi så etter vogn i prisklasse 25 000 til 60 000 Nkr.

 

Så kom vi over vår "nye" vogn, vi var klar over at den var fuktskadet, det stod det i annonsen. Så vi kjøpte en fuktighetsmåler hos Clas Olhson, Fuktighetsmåler. , den kostet ikke mer enn 159 Nkr. Og er veldig god og grei å bruke. Ved test på vognen så slod den ut meget godt framme, der hvor det viste muggsopp, fukt. Vognen ble kontrollert ved alle ventiler / utluftning og eller`s rundt omkring. Det var lite utslag rundt mange av de områdene vi "forventet" at det kunne være fukt.

 

Men det ble ikke handel første dag, vi kikket litt til rundt, men det "var" noe med denne vognen. Så vi tok turen ut igjen og sjekket at all gassen virket, Ovn, kjøleskap og komfyr. Alt ok. Så da ble det handel. Og vi brukte ett veldig greit skjema, til bruk ved handel. (Link) : http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...ingvognkontrakt , skjema finnes for nedlasting på høyre side. Dette er ett vedlig greit skjema for alle som skal handle vogn av privatperson.

 

Så var dette med at det var "noe" med denne vognen. Jo, det viste seg at denne vognen var vi ute å kikket på våren 2000. Derfor sa det vell "klikk" . Og allerede da var vognen for salg som fuktskadet. Men "da" fristet det ikke. (Nettopp fikset opp huset).

 

Så tilbake til 2007, ved kjøp av denne vognen så fortalte daværende eier at vognen var blitt utbedret for fuktskader.

 

Tydeligvis var det ikke godt nok.

 

Når vi fikk vognen hjem, så ble alt av varme satt på full "fyr", for å tørke vognen ut, det ble skrudd fast en 120 * 120 * 25 mm PC vifte i den fremre ventilen.120 * 120 mm vifte . Det var for å "dra" ut fordampet luft. Etterhvert som den tørket, ble ting framme demontert. Det meste ble etterhvert som det ble tørrere, akkurat som kjeks. Og skadeomfanget ble mer og mer synlig.

 

Det var skade overalt framme, og speilet som stod der ble tatt vekk, og der bak disse tynne platene viste seg at alt var svart av råte.

 

Det viser seg også at det er mange skruer som har bommet veldig bra på trematerialet som det skulle ha truffet i.

 

Det meste ble demontert den første uken. Og brent opp.

 

Vi har til nå brukt 3 * 11 Kg med gass for å tørke mest mulig ut. Men nå som det meste av isoporen er borte, så "slår" fukten seg på de kalde flatene og vi kjører med en vanlig bordvifte som sirkulerer luften og PC`e viften suser i ventilen.

 

Ved arbeidet på denne vognen, så har jeg blitt mer og mer overbevist om at det må være en "mandagsutgave" av Hobby vognen. Det mangler isolasjon rundt om, kabler ligger kant i kant ,med aluminiumen. Uten at det er noe bedre isolasjon på kablene.

 

Og vognene pleier å bli dratt rundt på veiene, og er i bevegelse.

 

Isoporen som var der fremme, er ikke mer enn 25 mm tykk, så det er kanskje noe i det tynneste laget. Men ved uttørking av vognen, så hadde vi noen dager med minus 12 grader, og vi holdt 20 + grader i vognen. Så helt gale er det ikke.

 

Så nå går dagene med på å fuge vognen der hvor det er hull, og det er som skrevet flere plasser.

 

Ved fuging blir Tec-7 brukt. TEC-7 sine produkter og produktbeskrivelse. , en helt utrolig fugemasse. Bare pass på at flatene er rene / tørre. Og ikke minst at "patronen" er varm / lunken. For da er massen lettest å arbeide med.

 

Vognen har blitt fuget over taket, nedover langs sidene. Og 3 av 5 lister fremme, (der hvor Hobby Prestige) vanligvis har vindu.

 

Alle skruene vi skrur ut er blitt erstattet med rustfrie skruer, og litt større dimmensjoner, hvor det lar seg gjøre.

 

Alt av treverk som lar seg ta bort er skiftet ut med nytt treverk. Den tykke planken hvor "håndtakene" er festet i er ikke skiftet ut, da den var vell den som var mest tørr / hel. Og der er litt utrolig, da alt rundt den var fuktig / defekt.

 

Eller`s er det nye treverket satt inn med beis, som inneholder soppdreper.

 

Det er lagt inn en ny 12 mm tykk plate framme, hvor køysengene skrues fast. Mål 12 mm tykk * 150 mm dyp * 1990 mm bred (Kryssfinèr). Den er ikke behandlet enda, men den vil bli satt inn med understellsmasse, (type tynnflytende), ifra den siden som gassflaskene står. Da det er ett område som det kan komme fukt opp i.

 

Så nå er vi på jakt etter 25 mm tykk isopor. Det kan virke som om det er vanskelig å få fatt i. De som vanligvis fikser Hobby vogner her, sier de ikke har . Men Hobby vogner fikser de....... Det lot seg ikke gjøre å skaffe 25 mm tykk isopor. Så det ble brukt 30 mm tykk isopor, samt at veggen deretter ble tykkere. Problemet er nå å få tak i rett type håndtak, med lange nok bolter.

 

 

Så vi leter etter det, siden det snart er på tide å "tette" vognen framme.

 

Eller`s preges vognen av å ha blitt lite tatt vare på. Den har bare blitt "brukt".

 

Skal forsøke å finne en plass å legge opp bilder, slikt at Dere kan se mest mulig, men det er store bilder, så

 

Håpet er at Dere også kan se hvor disse vognene er svake. Og være obs på det.

 

Planene er som følger :

 

Sette soverommet i i fullgod stand. Male alle veggene i en lys blå farge, og noen mørkeblå gardiner til vinduene.

 

Male en frisk gulfarge på toalettet. Er ett fastmontert Thetford toalett.

 

Nye gardiner i stuen / stuedelen. Det var ingen gardiner der, bortsett fra de hvite som er levert i fra fabrikken.

 

Batteriene lå i samme rommet som varmeanlegget er montert i. Ikke bra. Skal flyttes til der hvor vanntanken ligger. De skal settes der hvor varmtvannstanken en gang stod. Den er demontert og kastet av forrige eier. Det skal ikke monteres ny varmtvannstank. Kostnaden på ny varmtvannstanken er mellom 5000 til 8000 Nkr. Og en kan "bruke" mange gassflasker for den prisen.

 

Oljebehandle alle skaper som er i eik, med en god olje. Slikt at en får frem den fine eike fargen igjen.

 

Lakke vognen, Taket er hvit, så den er grei, men resten av vognen er i "hobby" farger, så det blir å finne noen farger som matcher resten av vognen.

 

Understells behandle vognen med Tectyl, eller lignende stoff. Slikt at vognen ikke tar inn vann fra undersiden.

 

Gå over vognens understell, sjekke bremser, overføringstag og sikre seg om at vognen er Ok, på det området også.

 

Så etterhvert vil vognen bli satt på plassen vår i Reveparken.

 

Vognen skal ut på "veien" men det krever at jeg skaffer meg E`en i sertfikatet og ikke minst en bil som samarbeider litt mer enn den "svake" B230FB motoren som står i Volvo`en.

 

Bilder har jeg, men som skrevet, de er 1.5 mb store, så jeg må finne en plass å legge dem.

 

Vennlig Hilsen

 

Legger med noen linker til bilder.

 

0. Fuktskade Høyre Hjørne.

1. Fuktskade Høyre Hjørne

2. Lang "stygg" skrue inn i veggen på høyre hjørne.

3. Riving av vegg.

4. Riving av vegg.

5. Brannskade under / ved varmtvannsbereder

6. Fuktskade Høyre hjørne

7. Snø inn Takluken ?!?.

8. Oppbyggingen har startet.

9. Oppbyggingen har startet.

10. Kasse ved ny sengestamme.

11. OBS OBS, "farlig" sprekk ved / mellom gulv og vegg. Framme med gasstanken.

12. Takluke før rens. Men demontert.

13. Takluke etter rens.

 

 

14. Ombygging av kjøkkenvifte.

15. Vifte som skal ut og vifte som skal inn. (Zalman)

16. Tetting av hull i "kjøkkenviftekassen".

17. Vifte på plass. 120 mm * 120 mm PC`e vifte.

18. Soveromsvegg før speilet blir montert.

19. Soveromsvegge etter montering av speil.

20. Tv benk, før måle / tilpassning, av ny Tv benk.

21. Tilpassning av DVD og Radio / CD Spiller.

22. Lakkert og snart klart.

23. Alarm montert, Bilde # I

24. Alarm, montert, Bilde # II

25. PC`e som skal monteres inn.

26. Begynner å ta form.

27. Bilde av HK, Type Abit IC7g-Socket 478.

28. Bilde av 3-tre stykker HD`er. (Hardisker).

29. 3-tre stykker vifter bak kjøleskap.Blåser varm luft ut av vognen.80*80 mm

30. Taket på vognen, før pussingen.

31. Taket etter pussing.

32. Hull i veggen, bak lysrampen. Fare for vannlekasje der og....

 

 

Eller`s har arbeidet gått veldig seint, det har vært flere lekkasjer i alle sluker, vanntanken ga meg mye problem, den ville ikke være tett. Tilslutt fikk jeg det og til. Eller`s er vognen 98% ferdig.

 

Takket har blitt lakket hvitt, veggene er grå, og resten svart. Bilder kommer.

 

Alarmer har blitt montert. (Gas Alarm og innbrudsalarm). Alle putene er vasket, trekket er vasket og stelt.

 

Vi mangler enda støttebeina, vi har ventet på de i 2-to måneder nå, og vår lokale forhandler legger skylden på importøren, som igjen legger skylden på tyskerne. Så jeg er veldig irritert på hele systemet.

 

Hobby leverandører vil ikke ta vare på sine fremtidige kunder.

 

Etter masse mas og mange telefoner, fant jeg ut at de støttebeina som var til denne vognen, ikke fantes lengre. Det ble med en annen type støttebein. Disse måtte bores i enden av "T"`en. Dette gikk greit, bortsett fra at vinkelen, mellom bakken og vognen er "for" liten, slikt at belastningen blir større ved "skruen" til støttebeina.

 

Støttebeina skal tåle 1000 Kg, pr stykk, så når vognen har en egenvekt på 1200 Kg, og maksial vekt på 1500 Kg, skal det ikke mye vind til, før belastningen virkelig blir satt på prøve.

 

 

 

Flere bilder vil komme.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Endret av Wild Berries
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...