Gå til innhold

Bytte hovedkort på data!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på en ting ang å bytte hovedkort!

 

Dersom jeg vil bytte det hovedkortet jeg har med ett nyere hovedkort og flytte alle diskene og greier over på det nye kortet, må jeg da formatere stasjonen jeg har operativsystemet mitt på?

 

Og, de interne diskene jeg har, vil de dukke opp uten at jeg trenger å bruke program lignende PartitionMagic til å hente dem fram?

 

mvh ipa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg lurte på en ting ang å bytte hovedkort!

 

Dersom jeg vil bytte det hovedkortet jeg har med ett nyere hovedkort og flytte alle diskene og greier over på det nye kortet, må jeg da formatere stasjonen jeg har operativsystemet mitt på?

 

Og, de interne diskene jeg har, vil de dukke opp uten at jeg trenger å bruke program lignende PartitionMagic til å hente dem fram?

 

mvh ipa

9495513[/snapback]

 

Det må du etter mine erfaringer ikke gjøre nei. Det er bare å flytte over, så vil det nye hovedkortet lese dataen på de gamle diskene :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Hei, jeg lurte på en ting ang å bytte hovedkort!

 

Dersom jeg vil bytte det hovedkortet jeg har med ett nyere hovedkort og flytte alle diskene og greier over på det nye kortet, må jeg da formatere stasjonen jeg har operativsystemet mitt på?

 

Og, de interne diskene jeg har, vil de dukke opp uten at jeg trenger å bruke program lignende PartitionMagic til å hente dem fram?

 

mvh ipa

9495513[/snapback]

Du kommer ikke til og miste det du har på harddiskene dine nei?

Lenke til kommentar
Hei, jeg lurte på en ting ang å bytte hovedkort!

 

Dersom jeg vil bytte det hovedkortet jeg har med ett nyere hovedkort og flytte alle diskene og greier over på det nye kortet, må jeg da formatere stasjonen jeg har operativsystemet mitt på?

 

Og, de interne diskene jeg har, vil de dukke opp uten at jeg trenger å bruke program lignende PartitionMagic til å hente dem fram?

 

mvh ipa

9495513[/snapback]

 

Det må du etter mine erfaringer ikke gjøre nei. Det er bare å flytte over, så vil det nye hovedkortet lese dataen på de gamle diskene :)

9495528[/snapback]

 

Men, vil operativsystemet fortsatt være intakt?

Lenke til kommentar
Du burde formatere systemdisken, for å få en fresh install av drivere osv.

9495560[/snapback]

 

Jeg må si jag støtter den. Du vil nesten garantert oppleve mye problemer om du ikke installerer operativsystemet på nytt, noe som ikke er særlig hyggelig! ;)

9495569[/snapback]

 

Alright, da satser vi på det da :D

 

Takker for raske svar :D

Lenke til kommentar

Når man bytter hovedkort så må man som oftest innstalere OS på nytt.

Under installasjon så blir det ofte lagt in drivere til enkelt komponenter,

som ikke vil/kan fungere med andre oppsett.

F.eks, hvis jeg har et hovedkort med Intel 945 chipset, så

vil jeg mest sannsynlig få problemer med et hovedkort som har

f.eks. Nvidia Nforce 650. Jeg gjetter at man vil få blåskjerm så det

holder i det tilfelle der.

 

Dog, du kan jo alltids prøve å avinstallere alt som har med drivere og

hardware å gjøre, så hive inn nytt kort og installere de nye driverne.

Skal teoretisk kunne gå, men jeg har en magefølelse av at Windows

vil bli litt ustabilt hvis du gjør det på denne måten.

Lenke til kommentar
hmmm..... merkelig :hmm:

 

Jeg var helt sikker på at du fikk konflikt mellom HDD og hovedkort når du bytter om slik denne tråden omhandler. Jeg har ikke tatt sjansen på dette, men man lærer mens man lever heter det.....

 

Må få høre hvordan det går.

9495685[/snapback]

 

Nei det gjør du ikke. Faktisk er det slik at hos samme produsent kan du ofte bytte HK innen samme brikkesettserie uten at du trenger å gjøre noe som helst. Skifter du til nyere brikkesett, men bruker samme produsent kan det faktisk gå bra selv uten reinstall. Det kan nemlig være at produsenten har brukt mye av den samme innmaten, og det meste således starter greit opp og litt oppdateringer av drivere i ettertid løser eventuelle problemer..

 

Men som oftest kreves en "fresh" install eller i noen tilfeller holder en "repair" install. Og det er lurt å gjøre en "fresh" install av andre grunner, nemlig bli kvitt alt rusket man har samlet opp etterhvert.

 

@racers: Alle HK med formfaktor ATX eller mATX passer i et kabinett laget for ATX. mATX passer også i kabinett som er noe mindre enn dette. Har du 7 ekspansjonsporter bak er kabinettet uten tvil ATX eller større, 4 porter er mATX.

Lenke til kommentar
ok, forstår.

 

Men hva med Vista og OEM software som direkte er styrt opp mot serienummer? Regner med at det pga dette så går det ikke an å bare bytte hovedkort for da betyr det en ny PC.

 

Var litt spent på om trådstarter fikk til dette bytte uten nevneverdige problemer...... :hmm:

9513814[/snapback]

 

Dette varierer. Jeg har en XP OEM kjøpt i 2003. På den PC-en som den ble installert på er det skiftet skjermkort, HK pga at jeg klokket i hjel det første (samme brikkesett, men rimeligere versjon, samme produsent), satt i mer minne. Nå sist ble HK flyttet over i nytt kabinett med nye harddisker, 2 nye PCI-kort og diverse. Installerte uten problemer (slipstreama versjon med SP2). XP er ikke bundet til noe serienummer, det registerer bare endringer i hw, der HK teller svært mye. Samme gjelder Vista, kan skifte HK uten problemer, men du endre fort i taket slik at du må bruke telefon for reaktivering når du setter inn din nye HD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...