talisar Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Noen som kan gi en kort, oversiktelig , men detaljert & teknisk forklaring på hva som er forskjell på disse to? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 CCD er den mest populære brikken for digitale kamera, og blir generelt betraktet som den brikken som har høyst bildekvalitet. CCD'en konverterer ganske enkelt lys om til elektriske ladninger, og sender disse ladningene (analoge data) til en annen del av kamera som prossesserer data. Dette minimaliserer støy og øker bildekvaliteten. CMOS-brikken utfører flere oppgaver. Den kan bli programmert til å konvertere elektriske ladninger (analoge) til digitale data samt utføre bildeprossessering. Dette gjør at kamera kan bygges mindre enn kamera med CCD. CMOS bruker mindre strøm, og produserer lav elektrisk støy. De er billigere å produsere. Men alle disse ekstrafunksjonene er også med på å produsere støy pga motstand og interferens. CCD sensoren dominerer markedet, mens CMOS gjerne blir brukt i billigere kamera. Nyere teknologi har imidlertid økt ytelsen på CMOS betraktelig ved å utnytte CMOS-sensorens egenskaper maksimalt. F.eks. har man på Canon sin nye profesjonelle EOS-1Ds brukt en CMOS-sensor som viser seg å ha imponerende egenskaper. Lenke til kommentar
talisar Skrevet 20. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2003 Tusen takk, akkurat det jeg trengte. Lenke til kommentar
beh Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 I en CMOS sensor så kan jo hver pixel kjenne av RGB, i motsetning til CCD kun kan se svart/hvitt. For å få farger må en CCD ha fire ganger så mange pixler som en CMOS der 1/4 er blå, 1/4 er røde og 2/4 er grønne. Disse blir så satt sammen til RGB bilder og mye av det røde og blå blir interpolert. Du kan lese mer om det her. CMOS sensoren er følsom for forskjellige bølgelengder på ulike dybder i matrialet og derfor kan man si at en CCD trenger fire ganger høyere oppløsning for å gi bilder med samme oppløsning. Jeg tror at når CMOS produksjonen kommer igang for fullt barnesykdommene blir fjernet og prisene går ned så kommer den å erstatte CCD i alle vanlige kameraer. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 beh Jeg tror du blander kortene. I stedet for CMOS, så tenker du antagelig på FoveonX3? Lenke til kommentar
beh Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Ja det gjør jeg nok, ta en s/ CMOS FoevonX3 så blir alt bra igjen :oops: Denne sensoren virker meget spennede... gleder meg til å teste et slikt kamera i en av de billigere prisklassene. Poengen var at Foevon X3 er en CMOS sensor, en meget bra sådan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå