olopolo Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Hei alle sammen. Jeg er 14 år og litt over middels interressert i fotografering. Jeg har derfor tenkt å gå til innkjøp av mitt første speilrefleks-kamera. Jeg har ikke tenkt å svi av titusenvis av kroner og et nybegynnerkamera er perfekt for meg, i og med at jeg sannsynligvis kommer til å bytte kamera en gang i framtiden. Aktuelle kameraer i den kategorien(og i min prisklasse er Canons EOS 350d og Nikon d40 evt. d40x) Noen gode argumenter for og imot de ulike kameraene? Jeg er glad for alle tips og innvendinger. Klarer ikke å bestemme meg, så håper dette kan hjelpe. KsG Lenke til kommentar
operg Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Hvorfor vurdere 350D og ikke D50, som du helt sikkert kan finne lett brukt for en billig penge? Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 Jeg er ganske blank når det gjelder speilrefleks-kameraer. Er d50 et bedre kamera enn 350d? Eller d40x for den saks skyld... Lenke til kommentar
operg Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 D50 er samme "generasjon" som 350d. Sammenlignet med D40(x) har D50 mindre skjerm og 4 færre megapiksler (enn D40x, D40 har 6 megapiksler som D50). Dessuten har D40 mulighet for ISO 3200, og D40x også mulighet for 100 ISO. Sannsynligvis har D40(x) også noe bedre ISO-egenskaper, uten at jeg kan si noe om det for sikkert siden jeg ikke har prøvd D40(x). På den annen side har D50 LCD-skjerm på toppen av kameraet, og viktigst av alt (min mening): D50 har integrert fokusmotor, som gjør at du kan bruke alle Nikons AF-objektiver. På D40(x) må du begrense deg til de få objektivene med innebygd fokusmotor, noe som utelukker alle Tamron-objektiver, de fleste Sigma-objektiver og de fleste Nikon-objektiver. Nødvendigheten av fokusmotor har blitt grundig diskutert før, se litt rundt på forumet. En sammenligning mellom D40, D40x og D50 samt D70s (også et godt valg hvis du kan finne et pent brukt eksemplar) og D80 finnes forøvrig her: http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...on_d80&show=all Lenke til kommentar
buitre Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Det finns mange fanboys i forskjellige fora som liker å fremheve "sitt" merke. Canon fanboys liker å styre folk unna Nikon. Nikon fanboys styrer folk unna Canon. Slik er det. Når det gjelder bildekvalitet er det liten forskjell mellom 350D og D40. Vanligste argument mot D40 er mangel på fokusmotor i kamerahuset, noe om begrenser utvalget av AF objektiver( spesiellt fastoptikk). Vanligste argument mot 350D er bygekvalitet og ergonomi. Ville anbefalt å sjekke bruktmarkedet p foto.no etter brukte 20D, 30D, D80. Da får du et kamera med bedre bygekvalitet, mye bedre ergonomi, optisk søker og autofokus. Med D80 får du i tillegg tilgang til all Nikon optikk samt all nikon kompatibel optikk fra tredjepartsprodusenter. Det er i mine øyne bedre å bruke en tusenlapp ekstra for et bedre kamera. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Det finns mange fanboys i forskjellige fora som liker å fremheve "sitt" merke. Canon fanboys liker å styre folk unna Nikon. Nikon fanboys styrer folk unna Canon. Slik er det. Når det gjelder bildekvalitet er det liten forskjell mellom 350D og D40. Vanligste argument mot D40 er mangel på fokusmotor i kamerahuset, noe om begrenser utvalget av AF objektiver( spesiellt fastoptikk). Vanligste argument mot 350D er bygekvalitet og ergonomi. Ville anbefalt å sjekke bruktmarkedet p foto.no etter brukte 20D, 30D, D80. Da får du et kamera med bedre bygekvalitet, mye bedre ergonomi, optisk søker og autofokus. Med D80 får du i tillegg tilgang til all Nikon optikk samt all nikon kompatibel optikk fra tredjepartsprodusenter. Det er i mine øyne bedre å bruke en tusenlapp ekstra for et bedre kamera. 9495216[/snapback] et brukt Canon 10D eller Nikon D70 er også svært gode kamera som er å få billig nå for tiden. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Har også sett D80 ned til rundt 5.5k... Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 6 eller sju andre kameraer en det jeg lurte på får jeg til svar... Det jeg trenger hjelp til er å finne et nybegynner dslp- kamera til en grei pris (4000-6000). Som sagt jeg er en NYBEGYNNER, NOOB, IKKE ERFAREN... Jeg trenger ikke et kamera med mulighet til å velge mellom hundrevis av proffobjektiver til mange tusen kroner. Hvis fotografering er noe jeg vil fortsette med oppgraderer jeg helt sikkert til et bedre kamera, og jeg kommer nok til å gå til innkjøp av nye objektiver når lommeboka tillater det... Men i første omgang, og etter hva jeg har lest og sett, virker d40(x) og 350d som verdige nybegynnerkameraer. Så spørsmålet er: HVILKEN SKAL JEG TA? (beklager et noe overreagert svar, men jeg trenger ikke valget mellom 10 kameraer) KsG Lenke til kommentar
preje Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 6 eller sju andre kameraer en det jeg lurte på får jeg til svar... Det jeg trenger hjelp til er å finne et nybegynner dslp- kamera til en grei pris (4000-6000). Som sagt jeg er en NYBEGYNNER, NOOB, IKKE ERFAREN... Jeg trenger ikke et kamera med mulighet til å velge mellom hundrevis av proffobjektiver til mange tusen kroner. Hvis fotografering er noe jeg vil fortsette med oppgraderer jeg helt sikkert til et bedre kamera, og jeg kommer nok til å gå til innkjøp av nye objektiver når lommeboka tillater det... Men i første omgang, og etter hva jeg har lest og sett, virker d40(x) og 350d som verdige nybegynnerkameraer. Så spørsmålet er: HVILKEN SKAL JEG TA?(beklager et noe overreagert svar, men jeg trenger ikke valget mellom 10 kameraer) KsG 9498404[/snapback] Jeg hører deg, jeg hører deg :!: Du må huske på at stiller du et slikt spørsmål her, så vil erfarne brukere prøve å gi deg litt råd og tips om ting du kanskje ikke har tenkt på. Da er det ikke noe lurt å "feie det vekk", hvis du skjønner. Blir ikke mye hjelp å få senere da dessverre Når det gjelder kameraene du nevner, så vet jeg at det er gode kameraer alle tre. Jeg ville faktisk sagt at du burde utelate D40x og heller konsentrere deg om de to andre. D40x mener jeg ligger en liten klasse over de andre, også prisen forteller det. Og helt naturlig - vurderer du det kamera, er ikke spranget langt opp til både 400D og D80, som jeg vil påstå er hakket bedre igjen, men slik kan du holde på til du blir gal Jeg gikk med samme tanker som deg, kjøpe nybegynnerkamera, men etter endel undersøkelser, mye lesing på dotten, pluss testing av kameraene, falt valget på Nikon D80. Med dette kamera føler jeg at jeg har flere muligheter til å utvikle meg som fotograf. Men det viktigste er hvilket kamera du synes passer best når du holder i dem. Jeg gikk til flere fotobutikker, spurte og gravde, og fikk testet de ulike kameraer, og alle tar veldig gode bilder. Men for meg ble det noe spesielt, noe ekstra når jeg fikk D80 mellom fingrene. Dette kameraet er som skapt for mine hender, og alt føltes så riktig når jeg stod i butikken og knipset ivei. Fikk til og med gå ut en tur og prøve det. De andre kameraene passet liksom ikke meg når jeg holdt i de. Selvfølgelig hadde jeg valgt et av dem hvis ikke D80 eksisterte, men heldigvis gjør det det. Er veldig fornøyd med valget mitt. Jeg kan ikke si, "løp og kjøp D40", eller 350D for den saks skyld. Det blir som å kjøpe bil, du må teste først samme hva andre mener. Jeg er helt sikker på at det valget du ender opp med blir riktig for deg. Men husk på at kjøper du et kamera nå som har "litt mer å fare med" enn de du nevner, slipper du kanskje å bytte på noen år, og kan heller bruke pengene på objektiver Med tanke på at du er 14 år og virker veldig bestemt angående "nybegynnerkamera", står jeg fast ved at du bør sjekke D40 og 350D. Jeg vil også nevne at du ikke bør glemme det andre har svart i tråden din. Kameraer som D50, D70 er vel så gode (kanskje mer "bang-for-the-buck") som de andre, og du kan gjøre et kupp ved å kjøpe brukt Lykke til! Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 Tusen takk, nå blir det straka vegen til nærmeste forhandler for å teste Det var nok dumt å være så avisende i forhold til andre forslag, men det er så mye å velge mellom. Takk til alle som har brukt tid på å legge igjen et svar i denne tråden. Jeg skal prøve å følge rådene deres og mulig det blir et bruktkjøp også? Hvem hvet... Kanskje jeg kan skrape sammen noen flere penger til et kamera som er hakket hvassere enn 350d/d40x (Komfirmasjon til våren ) Uansett kan ikke vente, og jeg lover at de første bildene vil bli lagt ut her på forumet. Takk for meg så langt KsG Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 skjønner at du tenker å kjøpe et som du kaller "nybegynnerkamera", nå har det seg slik at slike kamera finnes egentlig ikke. Hvorfor ikke kjøpe et brukt high end kamera så slipper du å oppgradere senere. de er like lett å bruke som D40, eos 350d. Men om valget er D40 VS Eos 350D så sier jeg 350d, det har kanskje ikke det beste kitobjektivet, men du har større tilgang på optikk. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Siden du skriver at du ikke trenger tilgang til mange forskjellige typer optikk, så synes jeg at du bør velge D40. Det er billig og moderne, og optikken holder mål. Du beskriver deg selv som en noob med et klart definert ambisjonsnivå, og med de ambisjonene du har så taper du lite på å velge D40, siden diskusjonene om innebygd fokusmotor har kommet opp. Hvis du kan vente et halvt til et år tid før du oppgraderer objektivet, evt utvider med makro, så trenger du ikke å bry deg om alt maset om fokusmotor og kompabilitet. De færreste slr-brukere kaster seg over makro tidlig, og du virker som en av de kjøperene. Det er de forbrukerene at D40 er beregnet på, så hvorfor ikke velge D40 da? Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 Har fått ett tilbud på et nytt Nikon d 40x til 5.000 nå. Har testet de forskjellige kameraene når det gjelder grep. Både Canon 350d og Canon 400d passet ikke ordentlig, om ikke de var for små passet ikke grepet. Nikon d40(x) derimot satt som et skudd. En drøm å holde i (for mine hender). Grei pris? Godt kjøp? Noen innvendinger`? KsG Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Grei pris, ingen innvendinger. Er det prisen for et kit? Kamera er godt, og hvis du vet at du ikke får bruk for makro veldig fort, så er det ingen grunn til å ikke satse på den modellen. Hvis du kun ønsker et kamera som tar bedre bilder enn en kompakt, så kan du ikke gå feil med en D40-variant. Det er først når du har spesielle krav til optikk at de modellene kommer til kort. Det problemet er forøvrig overgående, og innen rimelig tid kommer Nikon til å levere AF-S både på sin 50mm'ere og makroer. Sigma er også raskt ute med AF-S/HSM, så det er ingen grunn til å bekymre seg for en nybegynner innen slr. Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 Følger med en standard 18-55mm. Og jeg tror foreløpig ikke jeg vil bruke penger på ny optikk før jeg ser behovet. Vil først lære meg kameraet og det grunnleggende innen fotografi, så kommer nok objektivene til å tømme lommeboka etterhvert Foreløpig ser det da ut til å bli en Nilkon d40x på meg =) Tusen takk for alle svar og hjelpende råd her på forumet. KsG Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Det er nok lurt å ha en slik holdning som du har. Det er ikke alle som har behov for å ha utstyr til enhver type motiver. Jeg er en av dem, og kanskje du er litt mer lik meg enn de mer utstyrsfikserte og allsidige fotografene her på forumet. Lenke til kommentar
Lars! Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Har også sett D80 ned til rundt 5.5k... 9495652[/snapback] Uten moms det då? Lenke til kommentar
preje Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Har fått ett tilbud på et nytt Nikon d 40x til 5.000 nå. Har testet de forskjellige kameraene når det gjelder grep. Både Canon 350d og Canon 400d passet ikke ordentlig, om ikke de var for små passet ikke grepet. Nikon d40(x) derimot satt som et skudd. En drøm å holde i (for mine hender). Grei pris? Godt kjøp? Noen innvendinger`? KsG 9514058[/snapback] Du er sikker på at det er D40X, og ikke bare D40? Hvis det er det, og nytt i tillegg, så vil jeg si at det er en brukbar pris Gratulerer så mye med kamera, og velkommen som DSLR-bruker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå