Gå til innhold

Lightroom 1.2 Klar


Anbefalte innlegg

Hei,

 

da er Lightroom 1.2 klar for nedlasting : Lightroom 1.2 & Camera Raw 4.2

 

Mulig jeg er sent ute, men såg ingen artikkel om dette.

 

I Lightroom 1.2 er dette nytt :

 

Lightroom 1.2 Notes and Corrections:

Lightroom 1.2 includes corrections for the following issues

 

    * Lightroom 1.1 catalogs with user-specified sort order could not be imported into another catalog

    * Lightroom 1.1 for Windows could at times display gray boxes instead of image thumbnails

    * Lightroom 1.1 for Windows could at times display gray boxes instead of image thumbnails

    * The preference to write XMP metadata automatically in Lightroom 1.1 could attempt to write metadata indefinitely for offline images causing significant performance problems

    * Images could be dropped from the Quick Collection upon reordering of the source folder

    * Catalogs could not be exported to drives smaller than 250MB

    * The Web Module was not accessible in Lightroom 1.1 on the Macintosh platform when Lightroom was installed on case-sensitive volumes such as the Case Sensitive HFS+ (Journaled) volume

    * Errors occurred exporting to a Linux SMB network volume

    * Scroll position in the grid view was not maintained when changing the view option using the J shortcut key

    * The tokens for image number and image count were not displaying properly in the Slideshow module

    * The metadata panel could display incorrectly on Windows

    * Slideshows on the Macintosh platform did not display properly when a 256MB ATI graphics card was connected to 30 " LCD

    * The Lightroom 1.1 Web module export did not position the copyright tag in the same location displayed in the preview

    * The auto-eject functionality on Windows ejected the card reader device in addition to the card

    * 1:1 previews were not discarded according to the timing set in the Lightroom preferences

    * 1:1 previews are not built for an entire set of images when requested after import

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flott! Jeg legger straks ut nyhet på det. Takk for tipset!

9495208[/snapback]

Åhh, såpass.

 

Men å legge ut nyheten om Corels siste versjon av Paint Shop Pro Photo som jeg annonserte litt lenger ned på denne siden, neida. :roll:

9495363[/snapback]

 

Slapp av, jeg holder på med den, men samler flere programmer i samme nyhet. Har ikke fått svar fra Corel ennå, på spørsmål om jeg kan få en testlisens. Ikke min feil om de er treige. ;)

 

For øvrig har Erik blitt dobbeltpappa nå nettopp, og jeg kommer derfor til å være alene på jobb frem mot jul. Ting kan derfor ta litt mere tid enn vanlig, men jeg lover å slite meg loddrett ut for å bringe dere så mange og gode tester og nyheter så mulig, hvis dere lover å være snille med meg, okay? :)

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Nåja, er absolutt ikke sikkert det blir noen test av PSP - det var ikke det jeg sa. Uansett så har vi ennå ikke fått noe svar fra dem, og de sender heller ikke ut pressemeldinger - ikke til oss i alle fall.

 

Det er dessuten naturlig at vi velger å dekke Photoshop fyldigere enn andre programmer, på grunn av den posisjonen programmet har i bransjen og markedet, men vi forsøker å skrive også om andre programmer - som vi nettopp gjorde mht Bibble, f.eks.

Lenke til kommentar

Hei,

 

men dette er helt helt helt feil.

 

Adobe legger til moms.

Du får IKKE kjøpe fra Adobe (educational) uten å betale moms.

Adobe legger det til prisen på produktet og så returnerer momsen til myndighetene.

 

Det var hvertfall slik det gikk for meg når jeg kjøpte Lightroom v1.0 som educational.

 

Videre kan jeg skjønne at dette er en nyhet som dukker opp på Akam sine sider. Adobe har tross alt størsteparten av markedet.

Dessuten var informasjonen også om Adobe Raw Converter 4.2, noe som generellt sett blir ansett som en 'relativt' stor nyhet.

 

At Akam ikke har kommet til det stadiet at de dekker bl.a. Corel er en helt annen sak som bør bli tatt opp i en helt annen tråd.

 

@ Oceanborn :

Selv har jeg nå lastet ned PSP og liker interface'et i det programmet. For min del er det bare snakk om å bli bedre kjent med det.

Jeg kan skjønne at du reagerer på måten dette kom fram på Akam.no. Men tross alt, du må innrømme at når det gjelder publisitet så har Adobe litt mer og gå på enn Corel.

 

Dette betyr ikke at de nødvendigvis har et dårligere produkt (noe som var grunnen til at jeg stillte spørsmål i tråden din om Corel PSP.).

Men Lightroom har tross alt på meget kort tid blitt en meget anerkjent RAW-converter.

 

Ideellt sett skulle alle slike verktøy ha fått publisitet for å gjøre alternativene kjent blandt oss. Men verden er ikke ideell. Desverre.

 

Mvh,

Beej80

PS: Alle stavefeil osv. er Hansas Fatøl sin skyld. Jeg nekter å ta noen som helst skyld for de ;)

EDIT: Hansa sine feil ;)

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
@ Oceanborn :

Selv har jeg nå lastet ned PSP og liker interface'et i det programmet. For min del er det bare snakk om å bli bedre kjent med det.

Jeg kan skjønne at du reagerer på måten dette kom fram på Akam.no. Men tross alt, du må innrømme at når det gjelder publisitet så har Adobe litt mer og gå på enn Corel.

Hehe, joda, jeg har forstått at det er mange som sikler på gensern sin når guden kommer med en oppdatering. I dette tilfellet vil jeg påstå at det er "kun" en mindre oppdatering av Lightroom, med tanke på versjonsnummeret 1.2 og en oppdatert RAW-pluggin. Corel kom med en helt ny versjon, ikke f.eks 11.2, noe jeg synes veier tyngre enn en oppdatering av en eksisterende versjon. Dessuten er jeg ikke noe særlig tilhenger av forskjellsbehandling.

 

Og det var måten det ble gjort på; skynde seg å legge ut nyheten. :dribble:

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
Det var bare det at én time etter at nyheten om en oppdatering av et Photoshoprelatert program dukker opp, så er det på forsiden av akam, men én uke etter at Corel annonserte den nye utgaven av Paint Shop Pro Photo er det stille som i graven fra akams side. ;)

Gi meg en PM når PSP X2.01 elns kommer, så skal jeg sørge for litt blest ;o)
Lenke til kommentar
Og det var måten det ble gjort på; skynde seg å legge ut nyheten. :dribble:

9497938[/snapback]

 

Er enormt mye mindre arbeid å legge ut en notis av den typen - det er gjort på fem minutter. En helt ny versjon av et program krever derimot fyldigere omtale.

 

Når jeg tilfeldigvis hadde fem minutter til overs akkurat da, så la jeg liksågodt ut nyheten med en gang.

Lenke til kommentar

Jeg har heller aldri skjønt hvorfor Adobe med sine priser er så oppskattet og omtalt. Har brukt både Photoshop og Psp (+ Corel side programmer ellers) men fordi jeg bruker Psp i undervisningen er det dette jeg bruker mest. Det har i alle fall en pris som gir mye mer for pengene enn Adobeprogrammene, siste versjon X2 ser så langt super ut :thumbup:

Hvem som skal få omtale først og sist bestemmer ikke jeg men å fyre opp under adobe sine enemerker er jo ikke nødvendig...

Lenke til kommentar

En ting som irriterer meg med versjon 1.2 av Lightroom er at "import from device" ikke fungerer som det skal. Dersom en har bilder tatt på ulike dato og i ulike sammenhenger er det ikke mulig å importere disse hver for seg dersom en ikke tar ut minnekortet fra minnekortleseren og setter det inn igjen. Skuffende. mulig det er en bug.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det ser ut for meg som om Lightroom koster ca 2600 kroner i Norge, men at man kan laste ned det samme programmet fra Adobes nettside i usa for 299$.

 

Er det så enkelt tro?

 

Kan man laste ned Lightroom fra Adobe USA for kun $299? Dette er jo med dagens dollarkurs kun 1600 kroner. Med moms slipper man da med 2000 kroner. Er det noen her som har gjort dette, eller er man nødt å punge ut med 2600 for programmet?

Lenke til kommentar
Det ser ut for meg som om Lightroom koster ca 2600 kroner i Norge, men at man kan laste ned det samme programmet fra Adobes nettside i usa for 299$.

 

Er det så enkelt tro?

 

Kan man laste ned Lightroom fra Adobe USA for kun $299? Dette er jo med dagens dollarkurs kun 1600 kroner. Med moms slipper man da med 2000 kroner. Er det noen her som har gjort dette, eller er man nødt å punge ut med 2600 for programmet?

Det er vel ikke moms på software. Men når du skal handle fra Adobe sin Webshop, så blir du geleidet over til en norsk side, med norske priser...

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...