Gå til innhold

Legge til e-postaliaser automatisk i Exchange?

Anbefalte innlegg

Det er ofte bruker vil ha flere aliaser tilknyttet sin Exchange-bruker. Det er ikke noe kjempeproblem å legge inn dette manuelt pr bruker i små miljøer, men det er fryktelig kjedelig og utsatt for manuelle feil. Så lenge man kan sette opp de typiske, som fornavn, fornavn + første bokstav i etternavn, fornavn.etternavn, etc via informasjonen som alt ligger i AD slipper man unna feil, og det er lett å gjøre før kunden ber om dette.

Jeg har sett litt på dsmod, men ser ingen mulighet til å legge inn en rekke aliaser via denne. Hva er den anbefalte løsningen for å automatisere eller scripte dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er den anbefalte løsningen for å automatisere eller scripte dette?

9494310[/snapback]

script det :)

Er ikke noe problem å lage et vbscript som kobler opp mot ad og lager de aliasa du vil til de brukere du vil at skal ha det.

Desverre så jobber jeg ikke gratis, så siden jeg ikke har akkurat det scriptet du spør om fra før må du nok sette deg ned og skrive det selv(hvis ingen andre her gidder å lage det da).

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir jo i så fall hvordan man scripter det :) Som sagt har jeg sett på dsmod uten å finne det jeg trenger der. Det er mulig jeg er dårlig til å søke, men min erfaring er at å putte active directory og exchange i søkefeltet til google resulterer i alt annet enn det man leter etter. Søket til MS/Technet har jeg heller aldri skjønt meg på så dermed kommer jeg ikke så mye lenger.

Jeg ber selvfølgelig ikke konsulenter om å lage et fiks ferdig script til meg på fritiden, men noen dytt i riktig retning hadde vært fint for en som ikke er vidt bevandret i scripting mot AD, og som ikke har jobbet med vbscript på mange år.

Lenke til kommentar
Hvis det bare er å lage alias utifra info i AD, så er det vel bruk av Recipient Policies i Exchange System Manager du er på utkikk etter.

Exchange Recipient Policy

9496756[/snapback]

Ved hjelp av variablane i det dokumentet gjorde nok den jobben mye enklere

:)

Enden:

Technet veldig bra kilde til info angående microsoft produktene, hvis du lærer å bruke søkefunksjonen der bra er den endel ganger bedre enn google.

her er et standardscript for å endre ad-info med vbscript

Dim oContainer
   Set oContainer=GetObject("LDAP://OU=Marketing,OU=Accounts,DC=contoso,DC=com")
ModifyUsers oContainer
'cleanup
   Set oContainer = Nothing
   WScript.Echo "Finished"
   WScript.Quit
Sub ModifyUsers(oObject)
   Dim oUser
   oObject.Filter = Array("user")
   For Each oUser in oObject
       oUser.Put "st","Washington"
       oUser.Put "streetAddress","One Microsoft Way"
       oUser.Put "postalCode","98052"
       oUser.Put "l","Redmond"
       oUser.SetInfo
   Next
End Sub

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...