Ozwald Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Bruker pc på skolen, og er irriterende å måtte vente så lenge p åat pcen skal starte hver time. Bruker nå XP og Ubuntu, men begge har en kjip oppstartstid, noen spesielle distrore jeg burde teste? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Sikker på at det ikke er bios som bruker tid? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Archlinux starter en god del kjappere enn Kubuntu gjorde for min del ihvertfall. Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 Hvis ikke BIOS kan senke hastigheten på loadbaren, så ja jeg er sikker. Tar litt tid med DELL loading baren også, men jeg snakker om etter at jeg har valgt OS i GRUB. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Da er det os et som bruker lang tid ja . Jeg bruker ventemodus jeg og slipper slike bekymringer (Min løsning). Jeg aner ikke hvilke distroer som bruker kort tid så det får andre svare for. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Arch bruker relativ kort tid, men Arch er gjerne et mye større herk å sette opp og i forhold til Ubuntu... Lenke til kommentar
olear Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Prinsippet er enkelt, mindre "bloat" gir raskere oppstart. Det vil saaklart gaa utover brukervennligheten. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Du trenger en distro uten så mye ekstragreier. Da kan du f.eks begynne med et core-system og bygge litt på det (noe ala Arch Linux), men det er litt tungvindt og knotete. Eller så kan du ta en enkel distro som f.eks Debian, og legge et lett skrivebordsmiljø oppå den, f.eks Fluxbox eller xfce4. Fluxbox kan være litt knotete å jobbe med, men er til gjengjeld fjærlett å starte opp, mens xfce4 er både brukervennlig og rimelig lett (men litt tyngre enn Flux). På min maskin (se profil for specs) så starter Arch med xfce4 på 30 sek fra Grub. På en Intel PIII 600 MHz m/ 128 MB RAM starter Debian med Fluxbox på kanskje 1 min. Hvor rask oppstartstid er trådstarter ute etter? Lenke til kommentar
slemKaffe Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Hva med å bruke en distro som takler dvalemodus (suspend to RAM). Funker ihvertfall veldig bra for meg, og bruker ikke særlig mye batteri helller. Endret 14. september 2007 av latUllsokk Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Arch takler dvale veldig bra, iallefall her! Nei, det beste er nok baseinstall av Arch uten alt tullet. Fluxbox har det du trenger. Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Jeg tror du kan få mer igjen ved å hacke litt på den distroen du allerede bruker enn å skifte til en annen og "bedre" distro. På nesten alle distro-forum finner du tips for raskere boot; hindre at unødvendinge servicer starter, parallel starting av servicer, etc etc Du kan også erstatte SysVInit med eINIT om du er modig eINIT is primarily designed to be as small, efficient, and feature packed as possible, with an emphasis with embedded systems but serves as a great sysvinit replacement for the desktop as well, with boot times as low as a few seconds after the kernel loads it. Currently eINIT supports GNU/Linux, FreeBSD, and Mac OS X eINIT funker på et vis på min Gentoo-box, det er raskt, men litt ustabilt Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 (endret) Jeg kan ikke gi noe bedre svar enn å understreke det som allerede er sagt. Få suspend to ram eller hdd til å funke. Hvis du kjører dvalemodus til harddisk halverer en bootup tid(i alle fall hos meg) og med suspend to ram er det snakk om sekunder. Endret 15. september 2007 av zeltex Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 Ah, jeg visste ikke om suspend to ram, dette er jo genialt! Funker perfekt når jeg skal mellom hver time. Vanlig boot tid tar 45 sek, for å komme til login, og 40 sek etter login med Ubuntu. Hvordan er Arch iforhold til Ubuntu, me tanke på bugs o.l? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 40 sek etter login høres fælt ut. Har du mye drit som starter opp? Med Ktorrent, Pidgin og Amarok tar det ca. 10-15 sek hos meg. Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 Kjører nå Compiz Fusion og AWN så det er nok det som spiser de siste sekundene tenker jeg. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 hva er AWN? Compiz Fusion suger ikke så mye oppstartstid, med mindre du da bruker XGL... Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 Vel det er nettopp XGL jeg bruker, hurra for Ati.. AWN = Awant Window Navigator Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Vel det er nettopp XGL jeg bruker, hurra for Ati.. AWN = Awant Window Navigator 9504953[/snapback] hehe, XGL bruker en god del lengre tid enn vanlig X.org å starte opp, det er derfor ting tar litt lengre tid. Om en måned så vil nye AMD drivere støtte AIGLX så da kan du jo alltids bytte tilbake igjen Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Var det beta drivere man snakket om? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå