Gå til innhold

Mini-anmeldelse av det siste albumet du hørte

Programvare

Anbefalte innlegg

Som du sikkert har skjønt så kan du nevne det siste albumet du har sett og en liten kommentar hadde helle ikke gjort noe. Vil gjerne at det skal diskuteres litt om album som dukker opp slik at det ikke blir en typisk hw-tråd.

Det er viktig at du får med artist og sjanger og at du faktisk har hørt gjennom HELE albumet og ikke bare en eller to sanger...

Happy diskusjon folks!

edit: skriveleif... + Vil skal heller ikke ha noe sjangerhoring og flaming e.l her så holder tråden seg levende.

Storm - Nordavind

Fin folkemetall, men kvinnevokalen som dukker opp nå og da blir fort irriterende. Ellers er det et album med gode, men kanskje litt skarpe riff, men jeg liker det uansett.

6,5/10 :)

Endret av Metalheart
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arcturus - Sideshow Symphonies

Avante Garde Metal

Arcturus' siste album med ISC Vortex på vokal hele veien. Musikken er veldig variert; fra Vortex' vakre vokal, til harde og raske riff og mektig synthspilling. Stemningen er ganske mystisk og spennende. Dette er en så god skive at jeg tør å gi den full pott !

10 av 10

Anbefales for alle som liker symfonisk metal, og Vortex' fantastiske vokal

Lenke til kommentar

Deathspell Omega - Fas - Ite, Maledicti, in Ignem Aeternum

Nyeste skiva, og et herlig kaotisk og atonalt mesterverk dette her. Rangering med tanke på resten av diskografien er ikke akkurat lett. Driver fortsatt og blir kjent med skiva, siden det er krevende saker vi får servert. Dog, meget bra skive fra et meget bra band.

9/10 så langt

Lenke til kommentar

Satyricon- Now,Diabolica

Har bare falt får Now Diabloica, K.i.n.g, Pentagram Burns og That Darkness Shall Be Eternal.

Ganske rolig album men veldig bra.

9/10 Alle sangene er ikke like kule.

Goatwhore- A Hunting Curse

Ganske bra Black Metal Band, som ikke er altfår hardt.

Har ikke hørt så mange men de jeg har hørt er veldig kule.

8/10 har ikke hørt mer en ca.2 sanger enda, sitter her og hører på den nå :blush:

Lenke til kommentar

Iron Maiden - Somewhere in Time (1986

Genre: Progressive Heavy Metal

2091.jpg

Maidens mesterverk fra 86 åpner med tidenes beste Maiden-intro; "Caught Somewhere in Time", synthen slår deg bakover, mektig. Perlene kommer på snor; herlige "Wasted Years", kanonlåtene: "Sea of Madness", "Heaven Can Wait", "Loneliness of the Long Distance Runner", "Deja Vu", kommersielle, men akk så gode "Stranger in a Strange Land" og epicen "Alexander the Great"

Ved å innføre synth gitar og la Adrian Smith ta seg av mesteparten av låtskrivningen på dette albumet, nådde Maiden sitt kariere-høydepunkt. Dickinsons vokal har aldri vært bedre, albumet er nokså langt (50 min) og låtene er fantastiske.

Anbefalte låter: Caught Somewhere in Time, Wasted Years, Sea of Madness, Heaven Can Wait, Stranger in a Strange Land og Alexander the Great

10/10

Endret av NightKeeper
Lenke til kommentar

Dream Theater - Train of Thought

Genre: Progressive Metal

Dream_theater_tot.jpg

Helt klart mitt favoritt album fra Dream Theater. Alle sangene er geniale og DT viser sin raske metall side med høyt tempo og raske takter. Mine favoritter på dette albumet er "Stream Of Consciousness", "Honor Thy Father", "This dying soul" og "As I am". Som sagt er vel dette albumet en av de hvor DT virkelig lagt på fart og Jordan Rudess' keyboard spill er bare helt genialt.

10/10

Endret av Adey
Lenke til kommentar

Kanye West - Graduation (2007)

Genre: Hip-hop

494216.jpg

La meg gjøre en ting klinkende klart; Kanye West er omtrent den eneste hip hop-artisten jeg hører på, med unntak av Public Enemy & Beastie Boys, så jeg kan ikke mye om genren, div. utrykk o.l.

Kanye West slo jo igjennom med glimrende College Dropout, han var jo en annerkjent produsent før dette, produserte Jay-Z o.l.

Graduation er hans tredje soloalbum.

Mange gode låter her, den første som slår meg er "Champion", her sampler han Kid Charlemagne av Steely Dan, skikkelig feel-good låt. "Stronger" har vel alle hørt, en av årets beste låter, fet Daft Punk-sample og jævlig stilig refreng, men jeg har vel allerede begynt å gå lei den etter et par fester allerede. "I Wonder" har en flott oldies-sample og Kanye rapper tøft. Førstesingelen "Can't Tell Me Nothing" er knallbra, digg beat. "Barry Bonds" er en tøffing, her har han med seg Lil'Wayne. Jeg har hørt mye bra om Wayne, og det stemte, jævlig tøff og upolert stemme. "Homecoming" er en ny feel-good låt, her har Kanye fått med seg Chris Martin fra Coldplay, og med sin glimrende stemme gjør Martin denne låta.

Dette er da høydepunktene imo.

8/10

Endret av NightKeeper
Lenke til kommentar

Rwake - Voices of Omens

post-133280-1190201267_thumb.jpg

Jeg hadde lenge lett etter en plate som kunne erstatte gamle darkthrone sin mørke og dyriske atmosfære. Til min overrsakelse var det ikke en BM plate som fylte dette tomrommet. Det var den jævliske, ondeste og skummleste plata jeg noen gang har fått fingra i. Sjanger er jeg ikke sikker på, men det er faen meg mye skrik,hyl og melodiske riff. Er et slags DoomBlackHardcoreProg-Monster. Min absolutte favoritt for tiden, Must have for folk som er litt lei av tradisjonel BM.

minus: var litt kort

9,5/10

Entombed - Serpent Saints

post-133280-1190202521_thumb.jpg

Har gravd meg gjennom hele diskografien til Entombed siden jeg hørte Morning Star, og jeg må medele at det har vært en fantastisk opplevelse. Når jeg etter en ventetid på fire lange år fikk fatt på den nye skiva må jeg si jeg nok en gang ble fornøyd med disse gutta. De har levert en klassisk Entombed plate som kanskje er litt mørkere enn forgjengerne (dog ikke i nærheten av Voices of Omens). HVis du liker det nye Entombed liker du dette.

minus: De tukler ikke akkurat med oppskrifta, men kanskje like greit.

8/10

Endret av PiratKamerat
Lenke til kommentar

Plain White T's - Every Second Counts (med "Hey There Delilah" og "Take me Away")

Überemo-punkpop fra statene. Nok en plate med altfor-fengende refreng og silkemyk produksjon. Vel, for min del er denne litt mer. Tom Higgenson har en finfin vokal, trommis De'mar Hamilton er rå (skjønner ikke hvorfor han ikke spiller i et musikalsk bedre band, han må vel like det han gjør) og tekstene er faktisk på en måte dypere og samtidig overfladiske på en gang.

Bandet har jo fått en skikkelig oppsving i karrieren etter at de lagde en ny video til låta "Hey There Delilah" (Forresten en vakker akkustisk låt om kjærleik og avstand) som opprinnelig er fra andreplata deres "All that we needed". På grunn av denne suksessen (noe som må si skyldes at Fall Out Boys og Panic! at the disco har fått suksess tidligere innenfor nogenlunde samme type musikk) har de valgt å gjenutgi fjorårets utgivelse, og 3. album, "Every Second Counts" med "Hey there delilah" og den andre "suksessen" fra "All that we needed"; "Take me away". Men det er ikke bare disse to låtene som gjør denne plata så hørbar, de opprinnelige låtene "Our Time Now", "Hate (I really don't like you)", "Friends don't let friends dial drunk" og "Figure it out" gjør at "Every Second Counts" helt klart klarer seg på egen hånd!

Uansett god plate for de koslige avslappingstimer

7/10

Lenke til kommentar

Maximum The Hormone - Buiikikaesu

Nyeste albumet til disse japanske rockerne, kanskje mest kjent for sine låter "What's Up, People?!" og "Zetsubou Billy" som ble brukt som åpnings/avslutningslåt i animeserien Death Note. De har av og til blitt beskrevet som et slags japansk svar på System of a Down, noe jeg ikke er helt enig i selv om jeg forsåvidt skjønner hvorfor. Det er mye humor i musikken. Uansett, her får man servert en blanding av rock, metal og punk, med slapbass og fengende melodier. Kvinnelig og mannlig clean vokal, tilnærmet growling av og til, en hyper og hes rappende vokal, joda de har det meste.

...og hvordan kan man feile med låttitler som "Chu Chu Lovely Muni Muni Mura Mura Purin Purin Boron Nururu Rero Rero" :)

8.5/10

Lenke til kommentar

Iron Maiden - Seventh Son of a Seventh Son (1988)

Genre: Progressive Heavy Metal

2089.jpg

Etter mesterverk "Somewhere in Time" fra to år tidligere, skulle det godt gjøres å overgå den skiva, her klarer de det nesten. Dette albumet er det siste i gullrekka, og det siste virkelig gode Maiden-albumet etter min mening (Brave New World) er nære.

Dette konseptalbumet åpner med en prolog om den syvende sønnen i "Moonchild". Introen kommer alarmerende, før den tar tak i deg og river deg med. Rett og slett en fantastisk sang, og en av de beste åpningene Maiden noensinne har hatt. "Infinite Dream" følger etter, og den er ikke så mye dårligere, herlig lyrikk! Neste ut er hiten "Can I Play With Madness", dette er uten tvil den dårligste sangen på dette albumet, ingen konkuranse. Cheesy og fæl, hadde vel også egen ræva musikkvideo. Neste spor, "The Evil That Men Do" bedrer heldigvis inntrykket, herlig raspete vokal fra Bruce og han treffer fantastisk høyt på refrenget. Herlig sang som jeg håper å få se live en dag. Neste sang er uten tvil albumets høydepunk, selve epicen og tittelsangen; "Seventh Son of A Seventh Son" Nesten 10 minutter lang, men føltes aldri slik, den er rett og slett fantastisk. Og den har et av de beste midtpartiene jeg noensinne har hørt i en sang, hvertfall når riffet kommer pågående. Spiller de denne neste sommer dør jeg. "The Prophecy" og "The Clairvoyant" følger etter, to strålende sanger, ikke minst "The Clairvoyant". Dette glimrende albumet slutter med "Only The Good Die Young". En råtøff sang, som er altfor undervurdert, albumet avsluttes med en epilog.

Maiden har her gjort det igjen, flott synthbruk, og flotte progressive sanger, deres nest beste album etter "Somewhere in Time"

Anbefalte låter: Moonchild, The Evil That Men Do, Seventh Son of a Seventh Son, The Clairvoyant og Only The Good Die Young

9/10

Endret av NightKeeper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...