firkantsopp Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Dere kristne tror jo at Jesus kunne gjøre undere utelukkende fordi det står skrevet i Bibelen at folk var vitne til dere. Mitt spørsmål er: Vil dere si at disse karene også gjør undere? http://youtube.com/watch?v=AJxo_4fjNCg Hvis nei, hva skiller Jesus sine kunststykker fra denne utrolige illusjonen? Jeg tror at dersom Jesus eksisterte og gikk for å gjøre undere, kan han ha vært en illusjonist. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Eventuelt at illusjonisten gjordet dette vha. djeveldyrkelse, da passer historien om Nefu.....Jesus igjen. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Eller en fjær blir til 10 høns? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Eller en fjær blir til 10 høns? 9494554[/snapback] Akkurat. Dette skjedde (eller skal ha skjedd) for over 2000 år siden, og Bibelen er vel det eneste som "beviser" at Jesus gjorde alt det han skal ha gjort? Kan vi stole på en 2000 år gammel bok? Lenke til kommentar
Vaenas Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Akkurat. Dette skjedde (eller skal ha skjedd) for over 2000 år siden, og Bibelen er vel det eneste som "beviser" at Jesus gjorde alt det han skal ha gjort? Kan vi stole på en 2000 år gammel bok? 9494586[/snapback] det er vel opp til enkelt og en å bedømme om det er sant. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Jesus har aldri levd. Kilde. Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Jesus har aldri levd. Kilde. 9495334[/snapback] Til og med de fleste ateister vet at det en gang levde en mann ved navn Jesus. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Å benekte at det eksisterte en mann ved navn Jesus for 2000 år siden blir vel litt mye benektelse uten beviser. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Se første del av filmen or stfu. Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 Å benekte at det eksisterte en mann ved navn Jesus for 2000 år siden blir vel litt mye benektelse uten beviser. 9495449[/snapback] Det er like teit å hevde at han eksisterte, er det ikke? Poenget er at det ikke eksisterte en mann som kunne gjøre undere. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Såg hele filmen som ikke har noe med om en person ved navn Jesus har eksistert eller ikke. At han utførte undre, nei det tror ikke jeg heller. I beste fall var han en illusjonist. Les heller hva jeg skriver før du ber meg stfu. Lenke til kommentar
Evil Eye Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Se gjerne DENNE så skjønner man hvor flyktig historiene i Bibelen er. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Såg hele filmen som ikke har noe med om en person ved navn Jesus har eksistert eller ikke.At han utførte undre, nei det tror ikke jeg heller. I beste fall var han en illusjonist. Les heller hva jeg skriver før du ber meg stfu. 9495976[/snapback] Du tuller? De første 20-30 minuttene dreier seg kun om at Jesus bare er et symbolt for sola. Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Dersom Jesus som beskrevet i bibelen er et symbol for solen utelukker dette på ingen måte at forfatter(ene) har tatt utgangspunkt i en virkelig person og tilført ham symbolikken. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Godt mulig, men det er ikke en gang sikkert at den personen het Jesus. Faktisk så har ingen historikere rundt middelhavet og midtøsten skrevet ned noe som helst om Jesus, og de eneste kildene vi finner om personen er Bibelen. Lenke til kommentar
galskapen Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Faktisk så har ingen historikere rundt middelhavet og midtøsten skrevet ned noe som helst om Jesus, og de eneste kildene vi finner om personen er Bibelen. 9496668[/snapback] Det er jo nettopp det som er gjort. Bibelen består av mange bøker skrevet av forskjellige personer, hvorav mange av dem omtaler Jesus. edit: Jeg har funnet noe stoff om at historikere har skrevet om Jesus. Skal lete videre og se om jeg finner mer detaljerte og sikre kilder som kan underbygge følgende ord om saken: Det finnes historikere som har skrevet om Jesus. Den jødiske historiker Flavius Josephus, som levde fra omkring året 38 til 100 etter Kristus, forteller oss at Pontius Pilatus dømte Jesus til døden, og at det fantes mennesker som kalte seg kristne, fordi Jesus hadde fremvist seg til dem etter hans død. Den romerske historiker Tacitus, som levde fra omkring året 55 til året 120 etter Kristus, forteller oss også at Jesus ble korsfestet av Pontius Pilatus. Dette skjedde mens Tiberius var keiser i Roma. Tiberius var keiser fra året 14 til året 37 etter Kristus. Han etterfølgte keiser Augustus som døde året 14 etter Kristus. Augustus ble keiser året 27 før Kristus. Endret 14. september 2007 av galskapen Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 Hehehe. og alle de kristne som hevder han er en historisk faktisk person... :!: Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Jesus er nevnt minst en gang av Josefus ( det finnes to sitater, men det ene er muliggens forfalsket ). Tacitus nevner Kristus, uten å nevne at han skulle være noen annen enn hvem de kristne hevdet at han var. Celsus kritiserte kristendommen i siste halvdel av det andre århundre, uten så mye som å antyde at Jesus som person ikke har eksistert. Tvert imot gir han Jesus en alternativ herkomst. Forøvrig het personen sannsynligvis Yeshu, Yeshua, eller en variant derav, men det er ikke relevant i forhold til om han eksisterte eller ikke... Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 Uansett må Jesus ha hatt en biologisk far dersom han eksisterte. Det er latterlig å si at siden Jesus sannsynligvis eksisterte, så er kristendommen sannsynligvis sann. Forrsten, når jeg skal skrive kolon ":" i word, kommer det at ">" i stedet. Dette har aldri skjedd før. Hva er problemet? Det har visst skjedd mye annet også. Æ, ø og å er fucka for eksempel... Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Om man mener Jesus hadde en bilogosk far eller ikke avhenger av hvorvidt man er kristen, men det var heller ikke poenget mitt. Hvis vi skal diskutere hvorvidt Jesus var en illusjonist må vi vel ta utgangspunkt i de foreliggende beskrivelser av hans virksomhet og vurdere ut fra beskrivelsene vi finner der? På det grunnlag vil jeg hevde at om Jesus var en illusjonist var han en meget dum sådan, som valgte å dø fremfor å tilstå. Sender deg en PM om tastaturet dit... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå