Gå til innhold

X-Fi XtremeMusic i Vista 64bit med 4GB Ram Problem

Anbefalte innlegg

Har hørt mange erfaringer med dette kortet kombinert med Vista 64bit og 4GB ram. Det lager statiske sprakelyder, spesielt i ventrilo / teamspeak.

Har lest litt rundt og kommet fram til at problemet kan delvis skyldes at det faktisk står 4GB ram i maskinen, eller at det er driverene (v 2.15.0002). Andre sier det kan løses ved å flytte kortet til en annen PCI slot, mens enda fler løser problemet ved å bruke eldre drivere (v 2.13.0012).

Noen der ute som har opplevd dette problemet, og klart å løse det på noen måte?

Har tilsvarende kort hjemme som ikke er åpnet, og står foran valget mellom 4GB ram og Vista 64Bit eller 2GB ram og XP Pro når jeg skal oppgradere resten av pcen.

Discuss! :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte de gamle driverene som ligger på PirateBay,

de heter; Creative_X-fi_for_Vista-ISO-CRM-2007

Litt morsomt at man må bruke det som for det meste er en warezside for å hente en funksjonell driver.

Creative's trusted forum staff anbefaler tilogmed at man gjør det :-P

Jeg fikk ikke static med 4GBs men jeg fikk ikke miken til å funke.

Disse fikk alt på skinner igjen for meg, fikk også GUI panelet til å funke.

Endret av TrooperTom
Lenke til kommentar

Har selv problemer med dette.

Kjører Vista x64, med 4gb ram.

Har brukt disse drivere med følgende erfaring :

• 2.15.0002 - Krystallklar lyd, helt til maskinen restartes, avslutter eller disconnecter fra Ventrilo. Da blir microfonen helt håpløs. Fixen for dette var å febrilsk endre på instillinger i kontrollpanelet til ventrilo og lydinstillingene i Windows. Dog krevde MYE tid, mtp at man må endre en og en ting om gangen og høre med en stakkars jævel om lyden er ok :p

• 2.13.0012 - Ved første oppstart etter at driveren var installert fungerte alt som det skulle, klok av skade gjorde jeg en reboot. Og resultatet av det ble å fikle i 2sec med lydinstillingene i Ventrilo så var det ok. dessverre så begynte lyden jeg selv spilte av å skrape mer og mer ettersom hvor lenge jeg spilte av lyd. Og her hjelper det ikke å tukle frem og tilbake i lydinstillingene til Windows. En annen ting jeg legger merke til er at lyden skraper ekstra ved start/stopp eller pause av lydavspilling.
    Creative hadde en knowedgebase artikkel om dette, men i hovedsak la skylden på overklokkede skjermkort i 3d-baserte spill eller dual-chan systemer som kjørte på single-chan. Ingen av disse faktorene har vært gjeldene for min testing.

Det kan virke på meg slik at, dersom Creative hadde kombinert aspilling fra 2.15.0002 og lydopptak fra 2.13.0012 så hadde alle sorger blitt løst. Men så enkelt er det neppe.

Uansett vurderer jeg å gå tilbake til mitt Live Digital 5.1 kort, dersom det finnes Vista x64 drivere til dette. Om ikke annet er det alltids en AC'97 basert chip på hovedkortet. Begynner i alle fall å bli lei av at Creative ikke gjør jobben sin (Har nemlig hatt store problemer før i tiden med å finne korrekt driver og fungerende driver til tidligere nevnte Live Digital 5.1 kort.)

Dersom noen har noen tips tar jeg gjerne i mot.

Endret av IDNorth
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg brukte de gamle driverene som ligger på PirateBay,

de heter; Creative_X-fi_for_Vista-ISO-CRM-2007

Litt morsomt at man må bruke det som for det meste er en warezside for å hente en funksjonell driver.

Creative's trusted forum staff anbefaler tilogmed at man gjør det :-P

Jeg fikk ikke static med 4GBs men jeg fikk ikke miken til å funke.

Disse fikk alt på skinner igjen for meg, fikk også GUI panelet til å funke.

9512892[/snapback]

De driverne kom først i Creative sitt forum og senere har brukere lagt de ut på pirate bay.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...