darp Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Har tenkt å gå til innkjøp av ny disk, er det noen som vet om fordelerulemper med S-ATA? Er det noen som har testet S-ATA og kan fortelle litt ? Hvordan funker det med RAID og S-ATA, er det muligt? Og til slutt, er disse diskene merkbart raskere enn ATA100, er vel 50% raskere? Takker for svar Lenke til kommentar
Chief Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 S-ATA er et interface som har en maks overføringshastighet på 150MB/s, men dette er bare interfacet's makshastighet, pr. idag er det ingen IDE disker som klarer å utnytte et ATA66 interface, så hvorfor de har laget ATA100 og 133 er meg en gåte! Fordeler med S-ATA er at man har en P2P kobling mellom disken og kontrolleren, denne kabelen er ganske slim og tar opp lite plass i kabinettet. Og så kan man koble til og fra diskene når maskinen er på! RAID fungerer som på ATA. Ulemper er at man må ha en overgang til strømkontakten, og så er diskene dyrere. Ytelsen vil jeg tro er noelunde det samme! I tester er det IBM's nyeste diskserie som har best ytelse, på noen av testene har WD SE disker best ytelse, begge ligger stort sett forran Seagate Barracuda V S-ATA m/8mb Cache. Selv om IBM er best, så ikke kjøp de! Og bare så de som leser dette vet, ikke gidd å begynne å diskutere om IBM er bra eller dårlig, det er det nok av tråder av fra før! WD er best, Seagate tar inn på! IBM er og forblir ustabile disker gjør livet surt for oss forbrukere, nesten like ustabil som en floppy! Men jeg er selv ute etter 2 S-ATA disker, men til nå er det bare Seagate som har laget en sånn disk, og lansert den! Men det er for såvidt en meget bra disk! -Chief- Lenke til kommentar
darp Skrevet 20. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2003 Utnytter S-ATA hele makshastigheten sin da? Jeg får maks 45,7 mbs på min wd 80gb 2mb cache, ata100 disk, vil jeg kunne få 150 mbs på en S-ATA disk. Det ville jo vært en syk forskjell i tilfelle. ATA66 skal vel teoretiskt klare 66mbs ? har aldri vært over 45.7 jeg i hvertfall. IBM har elendige disker ja, det har jeg og venner erfart. Takk for svar Lenke til kommentar
darp Skrevet 20. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2003 Har lest en del benchmarks og funnet ut at S-ATA er omtrent tregere enn de vanlige IDE diskene vi har nå. De fleste testene var med prototyper av diskene og i alle testene mente de at benchmark programmene ikke var nøyaktige på å måle ytelsen til S-ATA enda. Men det er jo klare fordeler med diskene uansett, mindre kabler, mulighet for hotswapping, bruker mindre strøm.. og jeg går ut i fra de nye diskene er noe raskere en prototypene som ble testet. Maks hastighet er 100MegaBytes uansett på dagens hovedkort og det er enda noen måneder til det kommer så raske S-ATA disker (stod på en test) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå