Gå til innhold

Nye DDR2 minnebrikker

RamGuy

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tenkt til å skaffe nye DDR2-minnebrikker til en PC her hjemme.

Det skal hovedsakelig være 100% rettet imot spilling.

Jeg fant frem et par alternativer, skal helst være i 1'500-2'000 klassen.

Her er hva jeg fant:

OCZ DDR2 2048MB Titanium Alpha VX2 Dual (1000MHz. (4.4.4.15))

OCZ DDR2 2048MB Reaper Heat Pipe Conduit (1066MHz. (5.5.5.15))

Mushkin DDR2 2048MB extreme Performance (1066MHz. (5.5.4.12))

Mushkin DDR2 2048MB extreme Performance (800MHz. (4.4.3.10))

Også har vi to litt "andre" varianter. Vi har et litt dyrt sett (litt dyrere enn ønsket) og ett 4096MB sett.

OCZ DDR2 2048MB FlexXLC Dual Channel (1150MHz. (5.5.5.18))

Mushkin DDR2 4096MB S. Performance Plus (800MHz. (5-5-5-18))

Det var de forskjellige alternativene jeg har kommet frem til.

Men så var det jo hvor viktig frekvensen vs latency var osv da.

Jeg har alltid hørt at latency, spesielt i Intel-baserte PC-er (som disse skal inn i), så er latency på minnet det viktigste for gaming. Og at et sett med 800MHz 4-4-3-10, kan være en del bedre enn 1066mhz 5-5-5-15. Uten at jeg har noen som helst peiling på detta. Nettopp derfor jeg spør her.

Prisforskjellene har egentlig ikke en døyt å si, alle disse er like aktuelle, så prisene på de forskjellige trenger dere ikke å ta med i vurderingen. Bortsett fra OCZ DDR2 2048MB FlexXLC Dual Channel (1150MHz. (5.5.5.18)) som er priset bittelitt høyere enn hva jeg hadde planer om, men hvis de er verdt de ekstra hundrelappene iforhold til alle de andre, så tar jeg de.

Tok også frem ett sett på 2x2048MB minnebrikker her, jeg tror nok de er ganske uaktuelle. I og med at de ekstra 2GiB med RAM, ikke gir noe bedre ytelse i spill. Det er hvert fall helt minimalt. Men 4GiB er jo praktisk med tanke på 64-bit systemer osv, dog syntes jeg ikke det er noe godt argument. Er ute etter de av disse brikkene som gir best ytelse i spill per dags dato. Og ikke noe annet, skal jeg ha 4GiB, så kjøper jeg heller ett ekstra sett av de jeg går for, når jeg føler det er nødvendig.

Så hvilket sett burde jeg gå for?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flisespikkeri på minnet har veldig liten påvirkning på systemets totale ytelse. Her snakker vi 1-3 FPS i forskjell på spill med over 100 FPS. Forskjellen er nok målbar, men den er overhodet ikke merkbar.

Du bør heller tenke på hvilken hastighet du vil få bruk for fremover. Enten i forbindelse med overklokking eller ved kjøp av råere komponenter (f.eks 1333 MT/s FSB). DDR2-1066 vil kanskje være greit å ha til seinere.

Så hvis du kun skal ha minne uten å tenke fremover, er det egentlig bare til å elle-melle mellom dem uten å tenke noe særlig mer.

Men som sagt, så ville jeg ha sett på 1066 som en fordel til seinere bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...