håvard87 Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Hei! Jeg har hørt fra flere at det ikke er mulig å benytte seg av WLAN på routere når DHCP er deaktivert. Noen som kan bekrefte dette? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Hvis DHCP er deaktivert så må du ha den koblet til en DHCP-server eller et annet device som deler ut ip. Ellers så går det kanskje an å angi ip manuelt da. Har ikke prøvd det på trådløst før. Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 OK. Takk for svar. Men hvordan er det å sette modem i bridge modus? Jeg har først et modem, så en switch og deretter en trådløs router. Hvis jeg setter modemet i bridge modus, vil det fortsatt bli delt ut ip-adresser fra switchen som kommer etter modemet? Lenke til kommentar
Mathan Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 OK. Takk for svar. Men hvordan er det å sette modem i bridge modus? Jeg har først et modem, så en switch og deretter en trådløs router. Hvis jeg setter modemet i bridge modus, vil det fortsatt bli delt ut ip-adresser fra switchen som kommer etter modemet? 9494811[/snapback] Det kommer an på hvilke porter du bruker. Om du bruker Uplink (wan) porten kan en enhet fungere som router eller bro (bridge). Da vil normalt ikke dhcp fungere gjennom enheten. PÅ den annen side kan du bruke en vanlig nettverksport. Da vil switchen (den fungerer ikke som router eller bro i denne konfigurasjonen) videreformidle forespørsel om ip til dhcp og svar fra dhcp server. Håper dette var til hjelp. Jeg tror det løser seg ved å koble sammen kablene på forskjellige LAN porter. Mathan Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) OK. Takk for svar. Men hvordan er det å sette modem i bridge modus? Jeg har først et modem, så en switch og deretter en trådløs router. Hvis jeg setter modemet i bridge modus, vil det fortsatt bli delt ut ip-adresser fra switchen som kommer etter modemet? 9494811[/snapback] For det første har du et modem som kan settes i brigde-modus, da har du et routermodem. Reine modem er i utgangspunktet bare brigded (kan ikke fungere som DHCP-server). Punkt to er at en switch vel ikke har funksjonalitet for DHCP i det hele, dvs at den hjelper deg ikke på noen måte. Om du da ikke har en lag 3 switch. Det er fullt mulig å deactive DHCP i et et kombinert router/trådløst aksesspunkt. Men det varierer fra trådløs router til router (du kan ikke på alle). Men på de fleste du kan gjøre det, gjør du det ved å koble kabel fra switch/routermodem i lan 1 i stedet for WAN. Da fungerer bare switchen og det trådløse aksesspunktet, mens routerdelen er ute av drift. Men på noen gjør du det også i oppsettet. Men så lenge du har en switch i mellom må du bruke routerfunksjonaliteten i modemet og "koble" ut routerdelen av den trådløse routeren. Så hvilket routermodem og trådløs router bestemmer hva du kan gjøre, og hva som er det mest rasjonelle. Jeg har satt opp på begge måter, men aldri med en switch mellom. De få gangene jeg har brukt en ekstra switch i tillegg, har den kommet etter den trådløse routeren. Endret 14. september 2007 av Bolson Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Dette er totalt off topic, men det varmer mitt hjerte hver gang noen bruker uttrykk som "lag 3 switch"... Det betyr nemlig at jeg ikke er alene om å vite hva dette er Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 (endret) OK. Takk for svar. Men hvordan er det å sette modem i bridge modus? Jeg har først et modem, så en switch og deretter en trådløs router. Hvis jeg setter modemet i bridge modus, vil det fortsatt bli delt ut ip-adresser fra switchen som kommer etter modemet? 9494811[/snapback] Det er fullt mulig å deactive DHCP i et et kombinert router/trådløst aksesspunkt. Men det varierer fra trådløs router til router (du kan ikke på alle). Men på de fleste du kan gjøre det, gjør du det ved å koble kabel fra switch/routermodem i lan 1 i stedet for WAN. Da fungerer bare switchen og det trådløse aksesspunktet, mens routerdelen er ute av drift. Men på noen gjør du det også i oppsettet. 9494992[/snapback] Jeg har en Linksys WRT54GL og sliter med at når jeg slår av DHCP og kobler den til switchen via LAN1-porten på routeren (ikke WAN), vil ikke det trådløse fungere lengre. Har du et svar på hvorfor det skjer? I tillegg mister jeg helt tilkoblingen til routeren (selv med kabel) og er nødt til å resette routeren for å kunne bruke den igjen. Jeg vet oppsettet mitt er litt latterlig, men jeg kan ikke ha den trådløse routeren i kjelleren sammen med modem og switch da de trådløse signalene ikke er sterke nok til å trenge gjennom massiv bettong og over en avstand på nærmere 20m. EDIT: Ser under basic setup på routeren min at jeg har en "rullmeny" hvor jeg kan bytte ut "Automatic Configuration - DHCP", med f.eks; -"Static IP" -"PPPoE" -"PPTP" -"L2TP" -"Telstra Cable" Og litt lenger ned på siden under "basic setup" står det DHCP Server - "Enable" - og "Disable", skal jeg fikle med den øverste rullmenyen kanskje? For det jeg har gjort så langt er bare å prøve å bytt DHCP Server til Disable - og da får jeg som sagt problemer med det trådløse signalet. Endret 14. september 2007 av håvard87 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Dette er totalt off topic, men det varmer mitt hjerte hver gang noen bruker uttrykk som "lag 3 switch"... Det betyr nemlig at jeg ikke er alene om å vite hva dette er 9495701[/snapback] Jeg var så uheldig å måte lese OSI protokollen med de ulike lag på slutten av 90 tallet. Så da jeg ved en tilfeldighet såg det i specs på en switch, forsto jeg hva det var. @håvard87. Jeg satt opp en WRT54GL for 3 - 4 uker siden. Fikk heller ikke til å koble ut routeren på den. Nå hadde jeg ikke tid til å fikle, og for de som jeg skulle fikse oppsettet for (bytte trådløs router grunnet feil i en gammel) betyr ikke noen ms ekstra i ping noe. Men søk på Google eller her om noen har oppskriften. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Jeg var så uheldig å måte lese OSI protokollen med de ulike lag på slutten av 90 tallet. Så da jeg ved en tilfeldighet såg det i specs på en switch, forsto jeg hva det var. 9496196[/snapback] Lærte dere også den "Alle piker sier trusa ned litt fort"? (a)pplication, (p)resentation, (s)ession, (t)ransport, (n)etwork, Data (L)ink, (ph)ysical Endret 14. september 2007 av L4r5 Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Jeg har en Linksys WRT54GL og sliter med at når jeg slår av DHCP og kobler den til switchen via LAN1-porten på routeren (ikke WAN), vil ikke det trådløse fungere lengre. Har du et svar på hvorfor det skjer? I tillegg mister jeg helt tilkoblingen til routeren (selv med kabel) og er nødt til å resette routeren for å kunne bruke den igjen. Grunnen er veldig enkel,pcen(nettverks kortet) dit får ikke ip adresse (egentlig så gir windows kortet en standar ip) Setter du manuel ip(samme range som router) på pcen så kommer du inn på WRTen både via kabel og tråløst. Så til tråstarter,nei du kommer fint på nett fordet om du skrur av DHCP,du trenger bare vite hvilken ip range og nettverks maske routeren er på + eventuelt kryptering. Di vanligste er 10.0.0.x/192.169.1.x/192.168.0.x nettverks maske 255.255.255.0 Endret 14. september 2007 av taz Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 Supert! Takk for hjelpen alle sammen! Nå ser det ut til at alt er oppe å går. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Jeg var så uheldig å måte lese OSI protokollen med de ulike lag på slutten av 90 tallet. Så da jeg ved en tilfeldighet såg det i specs på en switch, forsto jeg hva det var. 9496196[/snapback] Lærte dere også den "Alle piker sier trusa ned litt fort"? (a)pplication, (p)resentation, (s)ession, (t)ransport, (n)etwork, Data (L)ink, (ph)ysical 9496241[/snapback] Nei, tror nok faget jeg tok hadde for høy "sjefsfaktor", det var del av en Mastergrad. Du forstår nok av signaturen at jeg har litt fartstid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå