Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

vurderer nytt anlegg, pris ca 4-6k+-

Brian

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en BMW 320i E36 som jeg vurderer å invistere i nytt anlegg i. Akkurat nå har jeg en stygg spiller som ikke passer engang, og orginalhøyttalere frem og bak. Nå har jeg ikke kjennskap til hvor gode orginalhøyttalerne er, siden jeg ikke vet om det er spilleren som suger eller høyttalerne.

Jeg har også tenkt mye frem og tilbake ang sub i den, men saken er den at jeg ikke er ute etter slapp pløsebass uten kontroll. Hm, det er litt vanskelig å forklare, men jeg vil ha bass som er dyp, fast og kjapp, og ikke slike treige subber som durer et halvminutt etter de faktisk skal slutte. Jeg spiller for det meste rock og slikt, og vil ha best mulig lydkvalitet ettersom jeg er ganske bortskjemt fra hifi anlegget hjemme. :) Budsjettet kan flyttes litt opp og ned alt etter hvor bra utstyr jeg kan få for prisen, og jeg kan selvfølgelig gå litt opp hvis det er noe rått jeg kan få for bare litt mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville sett på:

www.morel.no

www.installbay.no

www.iceaudio.no

Disse har noen av de få merkene med høytalere jeg kunne tenkt meg. Morel, focal og hertz. I første omgang om jeg hadde vært deg ville jeg satset på spiller å et komponent sett fremme. Så ville jeg ha spart til forsterker til dette komponent settet og forsterker til subben og subben. Hvis du gjør det litt etter litt vil du ha et godt anlegg etterhvert, istede for å gjøre kompromis på lyden nå.

Endret av Defus
Lenke til kommentar

Jeg kan godt gå litt opp i pris, men jeg har ikke erfaring med bilstereo i det hele tatt, så jeg vet ikke helt hva jeg kan få til prisen. Får jeg bare et jallaanlegg til 6k så går jeg selvfølgelig litt opp i pris. Skal forresten se litt på de sidene.

Lenke til kommentar
Hei

Jeg har en BMW 320i E36 som jeg vurderer å invistere i nytt anlegg i. Akkurat nå har jeg en stygg spiller som ikke passer engang, og orginalhøyttalere frem og bak. Nå har jeg ikke kjennskap til hvor gode orginalhøyttalerne er, siden jeg ikke vet om det er spilleren som suger eller høyttalerne.

9493167[/snapback]

Originalhøyttalerene er nok ikke all verdens, men om du skal kjøpe nytt anlegg til en pris opp til 6 000 hadde jeg ikke engang vurdert å investere i bakhøyttalere. Du bør fokusere mest mulig på deg selv som blir sittende foran. En god spiller og et godt frontsett bør gi deg en bedre opplevelse.

Jeg har også tenkt mye frem og tilbake ang sub i den, men saken er den at jeg ikke er ute etter slapp pløsebass uten kontroll. Hm, det er litt vanskelig å forklare, men jeg vil ha bass som er dyp, fast og kjapp, og ikke slike treige subber som durer et halvminutt etter de faktisk skal slutte.

9493167[/snapback]

Kan ikke si jeg kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen her, men en korrekt bygget, lukket kasse med et godt element, drevet av en forsterker som leverer nok skal nok klare brasene.

Skal nevnes at om du har lukket kupé i bilen din er det veldig vanskelig å få det helt store basstrykket i bilen i en BMW.

Hvis jeg var deg hadde jeg gått opp i pris, eller ventet med subwoofer i det minste.

Lenke til kommentar
Jeg kan godt gå litt opp i pris, men jeg har ikke erfaring med bilstereo i det hele tatt, så jeg vet ikke helt hva jeg kan få til prisen. Får jeg bare et jallaanlegg til 6k så går jeg selvfølgelig litt opp i pris. Skal forresten se litt på de sidene.

9493479[/snapback]

For å gi deg ett lite innblikk i hva ett anlegg koster

skal jeg liste opp mitt.

Cd spiller: 3,500 (koster egentlig 7,000)

Forsterker 5-kanaler: 7,000

Høyttalere (2x 4" + 4x 6,5") 4,000

Sub: 1,700

Kasse: 800

Kabler: minst! 1,000

Sum: 18,000

Skal sies at de eldste produltene er ca 5 år gammle.

Lenke til kommentar

Her er et lite tips:

Forsterker: Dynabel Bf 0756: 3500,-

Frontsett : Morel Ovation Dotech 6

Spiller : Pionner 5900 eller 6900

Bare her vil du få veldig bra og fin lyd.

En 12`` i ei lita lukket kasse vil jeg anbefale når du skal oppgradere mer, denne kan du koble på den 6 kanaleren jeg anbefalte her :)

Lenke til kommentar

Har ombestemt meg litt nå, jeg kjøper ikke sub til å begynne med. Jeg tenkte å heller sette et par 6,5" midbasser fremme, siden det da blir litt trøkk fra de. Men en mellomtone er vel bedre med tanke på lyden?

Så da blir det frontsett + cd spiller som gir best mulig lyd og om det er litt trøkk i høyttalerne så er det også bra. Er forsterker nødvendig da?

Lenke til kommentar

Bør ha forsterker, men det går uten også.

Da ikke med den stor kontrollen en forsterker vil gi.

Du vil vel ikke få samme trykket heller.

Alt avhenger av hvilken høyttaler du velger.

Men det er absolutt en grei start om budsjettet ikke

strekker til noe mer.

Vil annbefale deg å kjøpe en forsterker i neste omgang :thumbup:

Lenke til kommentar

Altså, ja, du merker utrolig forskjell både på trøkket og volumet når du bruker forsterker på høytallerne!

Grunnen til at jeg anbefaler dyr spiller er fordi den skal levere fin og god lyd, pluss at du har endel sjekke inns. muligheter til råde!

De Morel høytallerne spiller virkelig helt fantastisk, og utkonkurrerer absolutt alt i den prisklassen.

Men de trenger noe til å levere all strømmen, og istedenfor å slite livet ut av spilleren så er forsterker absolutt å anbefale!

Det er opp til deg så klart, men om du hadde hørt forskjellen med å uten forsterker

Lenke til kommentar

Altså, ja, du merker utrolig forskjell både på trøkket og volumet når du bruker forsterker på høytallerne!

Grunnen til at jeg anbefaler dyr spiller er fordi den skal levere fin og god lyd, pluss at du har endel sjekke inns. muligheter til råde!

De Morel høytallerne spiller virkelig helt fantastisk, og utkonkurrerer absolutt alt i den prisklassen.

Men de trenger noe til å levere all strømmen, og istedenfor å slite livet ut av spilleren så er forsterker absolutt å anbefale!

Det er opp til deg så klart, men om du hadde hørt forskjellen med å uten forsterker, så hadde du aldri ville brukt høytallerne på spilleren ;)

Lenke til kommentar

Du bør ikke ha sub baki med mindre du har skipose. Så vidt jeg vet har E36 lukket kupé , så hvis du ser bak baksetet er det en svær stålplate der (ikke slik som på f.eks. Golf, hvor du kan krype bak baksetet og legge deg i bagasjerommet).

Sats på et frontsett og en CD-spiller i første omgang, så kan du bygge ut senere. Bedre å kjøpe kvalitet med en gang, enn å kjøpe en Xplod "basspakke" til 3000, hvo alt suger. :p

Lenke til kommentar
Her er et lite tips:

Forsterker: Dynabel Bf 0756: 3500,-

Frontsett  : Morel Ovation Dotech 6

Spiller : Pionner 5900 eller 6900

9497154[/snapback]

Har sett litt på det der, men vil det ikke være en fordel å bytte diskantene som sitter i dørene også? Eller duger de? Er det noen plass jeg kan kjøpe disse delene? gjerne på samme butikk slik at jeg slipper å betale frakt tre ganger. :)

Lenke til kommentar

Frontsett får du kjøpt fraktfritt hos Morel bare du gosnakker litt tror jeg:)

Forsterker har du fri frakt på hos Dynabel :)

Du kan kanskje velge den spilleren de har hos Morel også, ikke Alpine men den andre, så får du kanskje litt rabatt med dem siden du kjøper 2 dyre ting :)

Men noen her som har peiling på om den spilleren er bra eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...