Gå til innhold

Beskjæring av bilder og" normal printstørrelse".

Anbefalte innlegg

Prøvde å søke etter noe om dette, men fant det ikke. Forøvrig et kjempefint forum dette, mye å lære for en forholdsvis nybegynner. Det jeg lurer på er: Når man beskjærer et bilde, på den ene eller andre siden, eller tar et utsnitt midt i og lagrer det i best mulig kvalitet, for så å sende det inn for kopiering/utprinting, hvordan blir det da med en "normal" bildestørrelse på dette beskårne bildet? Det har jo da mistet de vanlige proporsjonene. Vil man få en "hvit" kant som fyller ut, eller hva? Takknemlig for svar, hvis noen forstår spørsmålet mitt :!: Har liksom aldri innlevert beskårne bilder før.

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg er så «gammeldags» at jeg alltid sjekker eller korrigerer alle utsnitt før jeg sender dem inn til papir-kopiering. MEN... tror kanskje de alller fleste fotolab-er varierer bredden på bildene automatisk. F.eks. ser jeg at de oppgir samme pris på 10x13, 10x15, 10x16 ett-eller-annet. Ergo: jeg tror dette justerer seg «automatisk» i fotolab-en med tanke på bredde.

Lenke til kommentar
Ja, jeg er så «gammeldags» at jeg alltid sjekker eller korrigerer alle utsnitt før jeg sender dem inn til papir-kopiering. MEN... tror kanskje de alller fleste fotolab-er varierer bredden på bildene automatisk. F.eks. ser jeg at de oppgir samme pris på 10x13, 10x15, 10x16 ett-eller-annet. Ergo: jeg tror dette justerer seg «automatisk» i fotolab-en med tanke på bredde.

9496429[/snapback]

OK, så det blir ikke et fordreid bilde ut av det da :!: , det er altså bare å beskjære "i hytt og vær", slik man synes det ser best ut, og sende inn "restene" for print 10x15 f.eks.

RandiA

Lenke til kommentar
OK, så det blir ikke et fordreid bilde ut av det da  :!:  , det er altså bare å beskjære "i hytt og vær", slik man synes det ser best ut, og sende inn "restene" for print 10x15 f.eks.

RandiA

Du kan som oftest bestemme om du vil beskjære eller legge på hvite kanter når du bestiller bildene, hvis de ikke matcher utskriftsformatet helt...
Lenke til kommentar
OK, så det blir ikke et fordreid bilde ut av det da  :!:  , det er altså bare å beskjære "i hytt og vær", slik man synes det ser best ut, og sende inn "restene" for print 10x15 f.eks.

RandiA

Hehe, tja, du må kanskje holde deg litt innfor grensene da!

Men f.eks. hvis jeg tar en tilfeldig nett-butikk står det følgende:

10x10-15 cm  1,00 (1,50)

11x11-17 cm  2,50

20x20-30 cm

Så det ser ut som du må holde deg litt innenfor forholdet 1:1,5. Men «smalere» formater ser jo ut til å gå greit da.

:yes:

Lenke til kommentar
Så det ser ut som du må holde deg litt innenfor forholdet 1:1,5. Men «smalere» formater ser jo ut til å gå greit da.

9496641[/snapback]

Jeg har sett i Photoshop at det står en del ulike mål for beskjæringsredskap, og markerings-firkant, kanskje de har noe med å "beholde proporsjonene"? :hmm:

RandiA

Lenke til kommentar

9496641[/snapback]

Jeg har sett i Photoshop at det står en del ulike mål for beskjæringsredskap, og markerings-firkant, kanskje de har noe med å "beholde proporsjonene"? :hmm:

RandiA

9496863[/snapback]

I photoshop Elements er det valg for diverse faste forholds-tall. 10x15 er ikke et valg, men 6"x4" (eller omvendt ?) som er det samme - vil ikke forbause meg om at de store utgavene har det også. Dropdown listen heter Ratio

Tom

Lenke til kommentar
I photoshop Elements er det valg for diverse faste forholds-tall. 10x15  er ikke et valg, men 6"x4" (eller omvendt ?) som er det samme - vil ikke forbause meg om at de store utgavene har det også.  Dropdown listen heter Ratio

Tom

9496960[/snapback]

Ja, ser det, (Photoshop 7.0) sjekket, det står 4x6..ikke noe " , da er det kanskje lurt å holde seg til den da...og ikke drive og "dra ut" firkant-markeringen. :!:

RandiA

Lenke til kommentar

Ja, ser det, (Photoshop 7.0) sjekket, det står 4x6..ikke noe " , da er det kanskje lurt å holde seg til den da...og ikke drive og "dra ut" firkant-markeringen.  :!:

RandiA

9497041[/snapback]

Tanken er at når du velger disse faste størrelsene, så kan du justere utsnittet som du vil, men programmet sørger for at sideforholdet holder seg konstant - meget greit, spør du meg.

Tom

Lenke til kommentar
Bruker ikke Photoshop lenger, men mener å huske at hvis du merker hele bildet først.. i beskjærings-modus... og holder ned SHIFT-tasten etterpå, så beholder du riktige proposjoner hvis du prøver å flytte på et beskjærings-hjørne.

9497392[/snapback]

Ja, den var litt smart...skal notere meg den.(Men jeg har merket at jeg bare i markeringen kan flytte, og dra i hjørnene, får aldri til noe "håndtak" midt på sidene, (det får jeg sannsynligvis bare ved valg av rektangulært markeringsverktøy, og valg av fri transformering)....mye å huske på...

RandiA

Lenke til kommentar
Bruker ikke Photoshop lenger, men mener å huske at hvis du merker hele bildet først.. i beskjærings-modus... og holder ned SHIFT-tasten etterpå, så beholder du riktige proposjoner hvis du prøver å flytte på et beskjærings-hjørne.

9497392[/snapback]

Ja, den var litt smart...skal notere meg den.(Men jeg har merket at jeg bare i markeringen kan flytte, og dra i hjørnene, får aldri til noe "håndtak" midt på sidene, (det får jeg sannsynligvis bare ved valg av rektangulært markeringsverktøy, og valg av fri transformering)....mye å huske på...

RandiA

9497518[/snapback]

Tja, det er mulig. I GIMP, som jeg bruker, kommer det helt an på hvilke hjørner du drar i. Hvis jeg holder inn SHIFT-tasten... og drar i høyre, nedre hjørne... forandrer jeg størrelsen på utsnittet. Det samme hvis jeg heller bruker venstre, øverste hjørne.

Men, hvis jeg slipper SHIFT-tasten etterpå, og drar i øverste, høyre hjørne – eller ned på venstre hjørne... flytter jeg utsnittet og beholder størrelsen på rammen. Prøv dette i Photoshop også. Tror det skal ligne litt, skjønner du

:thumbup:

Lenke til kommentar
Ja, fungerer greit med den shift-tasten    :!: ...tror jeg skal merke meg den ja...

RandiA

9497590[/snapback]

Den er god. Og dette med å bruke SHIFT, ALT, CTRL, og i alle mulige kombinasjoner, er nok typisk både i Photoshop og GIMP. I Photoshop vet jeg at det kommer frem en liten hjelpetekst nederst på statuslinjen når du trykker en av disse tastene – slik at du ser hviken funksjon som blir brukt hvis du bruker disse. Genialt, spør du meg.

Men mange vil kanskje si at dette virker noe «rotete». Poenget fra Adobe, som lager Photoshop, er nok at meningen med dette er at du skal jobbe med begge hendene samtidig.

Høyre hånd på musen, bestandig, uten å flytte den til tastaturet.

Venstre hånd har bestandig kontroll på venstre side av tastaturet. SHIFT, ALT og CTRL. På denne måten jobber du hurtig.

:mrgreen:

Lenke til kommentar

Tja, velger du å skrive ut et bilde i e.g. 16:9-format (APS-H-formatet) i 10x13 får du som oftest to valg - fill-in eller fit-in. Fill-in beskjærer bildet ditt dersom det er i feilformat - skjer helt automatisk, og er strengt tatt ikke å anbefale, mens fit-in sørger for hvite kanter på bildet, så lengste side av bildet blir 13cm langt.

Har du mulighet, bør du heller croppe bildene i ønsket format på egenhånd, eller bestille bildene i det formatet du har på bildene. I nyere utgaver av Photoshop (i hvert fall CS2 og CS3, husker ikke med de tidligere) har du mulighet til å bruke 'crop tool', og skrive inn hvilket format du ønsker, så kan du markere det området du ønsker med automatisk riktig sideforhold, evt. rotere det litt hvis det er f.eks. innscannet eller du har tatt bildet med skjev horisont. I tidligere utgaver av Photoshop er det mulig du må velge faste størrelser selv, som sagt husker jeg ikke det sikkert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...