Zethyr Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Javel? Så en må ha vannmerkeleser på hjemmestereo, bilstereo, hyttestereo, MP3, PC, PC til madamen, båtstereo osv...? 9493665[/snapback] Nei, absolutt ikke. Dette er først og fremst ment som et sporingsverktøy, så man kan finne ut hvem som har distributert ulovlig materiale. Hva skjer om du pitcher musikken et lite hakk? Så lite at det ikke er merkbart, men allikevel endrer på bitmønsteret? Ettersom vannmerket ligger innenfor dette spekteret vil det vil også bli endret? 9493859[/snapback] Vannmerket vil bli endret ja. Det er bare å pitche tilbake så ligger det der igjen, greit for eventuelle etterforskere å gjøre. Det finnes nok andre, mer robuste måter å gjøre etterforskernes jobb vanskeligere. Lenke til kommentar
nyvvo Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Til dere som tenker på det å forandre lydbilde sånn at vannmerke blir ugjenkjennelig/ ødelagt, vil det da fungere å spille det av? Lenke til kommentar
Peter Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Leste en artikkel der jeg mener å huske at forbrukerrådet elns. sa at det ikke er ulovlig å dele musikk med nærmeste krets (gode venner og familie). DERSOM dette stemmer, så blir det vel fort et problem å bevise at det var du som gjorde noe galt? Når jeg tenker meg om, så betyr dette at alle kan dele alt, man må bare gå via folk man kjenner. Det sies at dersom man går seks ledd ut, så kjenner man stort sett hele verden. (Litt OT, men interessant tankegang) Lenke til kommentar
Pezo Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Betyr dette at om jeg glemmer igjen en CD på en fest, og noen tar den med hjem å begynner å dele. At jeg kan bli saksøkt lang opp etter veggen da? Fordi et eller annet sted står det at jeg betalte for musikken den gangen den ble kjøpt? Blir det da umulig å kjøpe en cd som er brukt? Hva om jeg finner på å kjøpe en signert cd på Ebay? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Leste en artikkel der jeg mener å huske at forbrukerrådet elns. sa at det ikke er ulovlig å dele musikk med nærmeste krets (gode venner og familie). DERSOM dette stemmer, så blir det vel fort et problem å bevise at det var du som gjorde noe galt? Når jeg tenker meg om, så betyr dette at alle kan dele alt, man må bare gå via folk man kjenner. Det sies at dersom man går seks ledd ut, så kjenner man stort sett hele verden. (Litt OT, men interessant tankegang) 9494043[/snapback] Det stemmer. Åndsverksloven paragraf 12. "Eksemplarfremstilling til privat bruk" Merk at norske lover selvsagt bare gjelder i Norge. Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Nå skal det sies at alle utviklere av DRM og tilsvarende glemmer en ting. Så lenge musikken kan høres på, så kan den også taes opp. Det er ikke værre enn å skaffe et stille rom, en skikkelig mic, og voilla, en hvilken som helst sang kan taes opp og lagres som piratkopiert MP3. Ja, det er tungvindt, men hvis det er eneste måten, så vil den nok fortsatt bli brukt. Pirater vil alltid finnes Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Er det mulig å selge "brukt" musikk filer kjøpt på feks. Itunes? På lovlig vis.. Endret 14. september 2007 av taz Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Nå skal det sies at alle utviklere av DRM og tilsvarende glemmer en ting. Så lenge musikken kan høres på, så kan den også taes opp. Det er ikke værre enn å skaffe et stille rom, en skikkelig mic, og voilla, en hvilken som helst sang kan taes opp og lagres som piratkopiert MP3. Ja, det er tungvindt, men hvis det er eneste måten, så vil den nok fortsatt bli brukt. Pirater vil alltid finnes 9494176[/snapback] Det er ikke her snakk om å forhindre noen (teknisk sett) i å ta opp musikken. Det det er snakk om er å markere (vannmerke) musikken du kjøper med info om deg, så musikk "på avveie" kan spores tilbake til deg. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Betyr dette at om jeg glemmer igjen en CD på en fest, og noen tar den med hjem å begynner å dele. At jeg kan bli saksøkt lang opp etter veggen da? Fordi et eller annet sted står det at jeg betalte for musikken den gangen den ble kjøpt? 9494099[/snapback] I teorien finnes det en mulighet for at det vil fungere slik, men i praksis blir det neppe noen bekymring. Pirater vil alltid finnes 9494176[/snapback] Dette er kun et tiltak for å lettere kunne spore opp pirater, det er ikke et tiltak for å stoppe piratkopieringen direkte. Lenke til kommentar
astroleif Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Nå skal det sies at alle utviklere av DRM og tilsvarende glemmer en ting. Så lenge musikken kan høres på, så kan den også taes opp. Det er ikke værre enn å skaffe et stille rom, en skikkelig mic, og voilla, en hvilken som helst sang kan taes opp og lagres som piratkopiert MP3. Ja, det er tungvindt, men hvis det er eneste måten, så vil den nok fortsatt bli brukt. Pirater vil alltid finnes 9494176[/snapback] Som det står i artikkelen så er "vannmerket" laget slik at det overføres også om man konverterer til analog signal, så så enkelt er det nok ikke -denne gangen!? Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Dette er kun et tiltak for å lettere kunne spore opp pirater, det er ikke et tiltak for å stoppe piratkopieringen direkte. 9494210[/snapback] Det jeg mistenker kommer til å skje er at folk kommer til å kjøpe musikken med fiktive personopplysninger, slik at det ikke kan spores. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Ford sa også at ingen kunne stjele Sierra når den kom, tok omtrent 1 uke. ( tror det var en ren sierra) Altså, ingenting er umulig. Endret 14. september 2007 av JD_Scrubs Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Det er jo lov å dele musikk med nære venner, hvordan har de tenkt til å løse denne probematikken? Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Det er jo lov å dele musikk med nære venner, hvordan har de tenkt til å løse denne probematikken? 9494336[/snapback] Dette er vel kun lov i Norge (?). Microsoft, som holder til i USA, bryr seg vel lite om dette. Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Som det står i artikkelen så er "vannmerket" laget slik at det overføres også om man konverterer til analog signal, så så enkelt er det nok ikke -denne gangen!? 9494264[/snapback] Det var vel snakk om hvis man overfører via lydkabel så alt av data blir tatt med, hvis du tar det opp med mikrofon så tviler jeg på at vannmerket vil bli beholdt. Unnskyld, tenkte på DRM, ikke vannmerking =P Men jeg tror IQ har rett, folk kommer til å finne måter å skjule hvilken identitet som ble brukt til å skaffe musikken også, kanskje nettopp ved å ta opp musikken igjen som jeg skrev over, og så distribuere den.. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Dette er kun et tiltak for å lettere kunne spore opp pirater, det er ikke et tiltak for å stoppe piratkopieringen direkte. 9494210[/snapback] Det jeg mistenker kommer til å skje er at folk kommer til å kjøpe musikken med fiktive personopplysninger, slik at det ikke kan spores. 9494305[/snapback] Jeg er spent på hvordan de har tenkt å løse dette. Det har imidlertid hatt suksess før å vannmerke de cd'ene som album-anmeldere har fått utdelt. Når materialet da dukket opp på nett mens kun 20-50 stk hadde hatt tilgang til hver sin cd, var det lett å spore opp hvem synderen var. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 wow, folk her må virkelig begynne å LESE artikkelen før de svarer, framfor å bare lese tittelen og annta at de vet hva som står i resten av artikkelen. Dette er IKKE snakk om teknologi som forhindrer deg i i kopiere. Det bare markerer filen ved å forandre lyden bittelitt. Du kan kopiere i vei enten digitalt eller analogt, men vannmerket vil fremdeles ligge der. pga. spead-spectrum som brukes så vil ikke vannmerket bli uleselig før lydkvaliteten på musikken har blitt ødelagt uansett, så det er på ingen måte en løsning å ta opp fra analogt, komprimere til MP3 eller andre slike løsninger. Poenget med å vannmerke musikken er ikke å ta de som har kopiert. Det er å kunne se hvem som har lekket den ut ulovlig, og dermed kunne saksøke der eller hva de nå ønsker å gjøre. Det sagt så tror jeg også at dette problemet vil løses, omgåes eller crackes før eller siden (jeg tror det vil ta en del tid). Er det hele tatt riktig å kalle dette for DRM? Det sperrer jo ikke for bruk ved mindre spilleren selv nekter å spille det av... Det er mer likt Digital Rights Insurance eller noe sånt =P -Stigma Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Det er mer likt Digital Rights Insurance eller noe sånt =P 9494471[/snapback] eller for å få en litt stiligere forkortelse: "Digital Rights Insurance Technology" aka: drit... Er litt overtrøtt her Endret 14. september 2007 av IQ Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Betyr dette at om jeg glemmer igjen en CD på en fest, og noen tar den med hjem å begynner å dele. At jeg kan bli saksøkt lang opp etter veggen da? Fordi et eller annet sted står det at jeg betalte for musikken den gangen den ble kjøpt? Blir det da umulig å kjøpe en cd som er brukt?Hva om jeg finner på å kjøpe en signert cd på Ebay? 9494099[/snapback] Vel, neppe i Norge, men om du bodde i USA, og du ikke hadde rapportert CDen som stjålet/tapt så kan jeg tenke meg at noe sånt kunne skjedd ja. På trynet? absolutt, men det ligger absolutt innenfor toleransegrensene til RIAA osv. å gjøre noe sånt. -Stigma Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Tror du virkelig at de kommer til å logge hvem som har enhver CD? Sånt er bare gjennomførbart på materiale som er i bruk før det kommer i salg i sjappene. Det blir noen avanserte databaser og programvarer, og mye ekstra arbeid for både platesjapper, produsenter og kunder, om man skal logge hvilke vannmerker som hører til enhver CD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå