Pennywise Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Jeg flyttet nettopp til Trondheim i en hybelleilighet i en privatbolig. Leiligheten ble skaffet via en annonse i avisa, og ble forhåndssett av min bror siden han bor her. Alt så bra ut, og avtalen ble inngått og sendt i posten. Depositumkonto på to husleier ble opprettet, samt at 2 husleier ble betalt på forhånd. En uke etterpå ringer huseier meg og sier det har vært vannskader på badet i leiligheten, og at en større oppussing er påkrevd. Han sier dette muligens kan ta noe tid og gir meg muligheten til å backe ut av hele greia. Siden jeg var på ferie da han ringte så jeg ingen annen mulighet enn å bare godta situasjonen og heller bo midlertidig hos en kompis mens oppussingen finner sted. Ting tar tid, og etter cirka 3 uker etter at jeg ble opplyst om skadene er det "innflyttbart" i leiligheten. Dette vil si at det fortsatt er store mangler på leiligheten. Nå, 3 uker etter at jeg har flyttet inn, har det imidlertid ikke skjedd stort mer med oppussingen. Badet mangler lys, oppvarming, skap, speil, listverk på dører og håndtak på døra, samt at taket er umalet. I gangen ut fra badet er veggen sparklet og umalet samt at det henger en del ledninger ned fra taket. På soverommet mangler vinduskarm (hvorfor dette er fjernet aner jeg ikke). I tillegg ble det oppdaget svært kjapt at vaskemaskinen er defekt, noe jeg informerte huseier om umiddelbart. Dette har han nå lovet meg i snart 3 uker skal bli en ordning på, noe som ikke har skjedd. To ganger på rad har han sagt "jeg kommer og henter maskina om et kvarter", noe han ikke gjorde. Første uka maste jeg hver dag om manglene uten at mye skjedde (det var et par polske håndverkere her og monterte noen sponplater på en vegg). Nå er det 5 dager siden jeg snakket med huseier hvor han bedyret at han skulle snakke med håndverkerne og hente vaskemaskinen. Alt står fortsatt urørt. I går ble WPA-kryptering av nettverket påslått uten at jeg ble informert eller ble gitt noe passord. En nabos ukrypterte nett er nå min redning. Kontrakten er ikke tidsbestemt og har en normal oppsigelsestid på 3 mnd. Videre sier kontrakten: Mangler ved husrommet må gjøres gjeldende skriftlig innen 14. dager fra overtakelse av husrom. Leieren kan kreve mangler rettet innen rimelig tid, dersom mangelen ikke blir rettet, gir dette leietaker rett til avslag i leie etter Husleieloven §2-11 eller ved vesentlig mislighold rett til å heve leiekontrakten. Det jeg da lurer på er om nevnte mangler er grunnlag for hevelse av leiekontrakten? Hvilke rettigheter har jeg? Jeg finner det svært utilfreds å bo her og jeg føler huseier ser det som en belastning hver gang jeg banker på for å 'mase'. Jeg føler jeg er i en noe håpløs situasjon, så all hjelp mottas med stor takk. Endret 14. september 2007 av Pennywise Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Som leieboer kan man si opp en avtale uten noe spesiell grunn. Bare gi ham det skriftlig. Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 Som leieboer kan man si opp en avtale uten noe spesiell grunn. Bare gi ham det skriftlig. 9494623[/snapback] Ja, det er nok riktig. Men vanlig oppsigelse i dette tilfellet er 3 mnd. Jeg er ikke så sikker på om jeg klarer å bo under disse forholdene i 3 måneder til. Det er ganske tungvindt å vaske klær for hånd i lengden, i tillegg til at jeg praktisk talt må ha med meg lommelykt på badet. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 lovdata.no er din venn. I dette tilfellet vil jeg påpeke http://lovdata.no/all/hl-19990326-017.html §§1-2, 2-10, 2-11 og 3-2 §§2-1 og 3-2 sammen fastsetter at du ikke KAN betale mer enn en måneds husleie på forskudd §§2-10 og 2-11 sier at du kan kreve å ikke betale leie for de tre ukene innflyttingen ble forsinket og at du kan kreve avlsag i leiesummen som tilsvarer den standen leiligheten er i nå i forhold til slik leiligheten vil være når den er i fullgod stand. Jeg er ikke en advokat, men det er slik jeg leser loven. Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 Takker for svar. Det med forskuddsbetaling visste jeg ikke. Jeg stusset litt over det, men ettersom han utgav seg for å være en "profesjonell" utleier, regnet jeg med at dette var ok. Det at jeg har krav på reduksjon av leie vet jeg, da det faktisk framgår av kontrakten (sitat over). Det jeg lurer på er om at forholdene tilsier at jeg kan bryte kontrakten umiddelbart og flytte, og da med andre ord forbigå den vanlige oppsigelsestiden på 3 mnd. Prisreduksjon er vel og bra, men det veier egentlig ikke opp for de, i følge mitt syn, elendige forholdene som er her. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Da foreslår jeg at du leser §2-12 og egentlig hele husleieloven så du vet hva som står skrevet der. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Jeg er ikke en advokat, men det er slik jeg leser loven. 9494870[/snapback] Og dette er ein meget viktig del av jussen, korleis folk med ikkje juridisk bakgrunn tolkar lova jf. ei naturlig språklag forståing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå