Gå til innhold

Nytt skjermkort, hva trenger jeg?

zyrex

Anbefalte innlegg

Driver å bygger opp en ny maskin til meg selv, men er litt usikker på hva slags skjermkort jeg skal ha..

Oppsettet mitt er:

Intel E6600

2x1 GB Apacer DDR2, 667 MHz

abit Fatal1ty FP-IN9 SLI

...

Men hva slags skjermkort?

Jeg er en person som spiller lite. Om jeg skulle finne på å spille noe som helst, så blir det en omgang CS1.6, Warcraft 3 og C&C3.. Ikke noe annet egentlig.

Jeg har kikki på XFX 8500GT, og på 7900GT Fatal1ty er det vel..

Ikke spesielt hardcore har jeg forstått.

Det jeg trenger, er egentlig bare DVI, ikke noe HDMI og lignende, ingen HTPC dette. Kan tenke meg å bruke pluss/minus 1000 kroner.

Har dog en følelse av at det 8500GT-kortet kan bli litt for lite i lengden.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til den prislappen, vil jeg si ATI's HD 2600 serien kort gir deg mest for pengene.

nVIDIA GF 8600 serien gir klart bedre ytelse, men da må du også overstige din satte makspris med en rundt 300 kroner+ Radeon HD 2600 gir bedre ytelse enn GF 8500, og dette til omtrent samme pris.

PowerColor Radeon HD 2600 PRO 256MB, GDDR3 ~695,-

Sapphire Radeon HD 2600 PRO 256MB, GDDR3, Overclock Vers ~799,-

Sapphire Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR3 ~849,-

HIS Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR3 w/Zalman Fan ~849,-

Sapphire Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR4 ~995,-

Siden HD 2600 kortene er kjent for å støye litt under last med stock cooler, ville jeg gått for

HIS Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR3 w/Zalman Fan

Lenke til kommentar

Ser at jeg ble ganske så interessert i Sapphire Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR4, ser da ut som et veldig så bra kort til prisen å være.

Hvor mye lavere ytelse har dette i forhold til 8600 GTS til Gainward som ble nevnt over her?

Alt blir en oppgradering når man tenker på at jeg har et ATi Radeon 9200SE m/64MB ram nå ;)

Lenke til kommentar

Type minne på skjermkort kan gi god ytelsesforskjell. Du vil se forskjell på et kort med GDDR3 i forhold til skjermkort med DDR2 minne. Du vil også se ytelsesforbedring på GDDR4 kontra GDDR3. Et GF 8600 GDDR3 og et Radeon med GDDR4 gir sum sumarium samme ytelse. Forskjellen ligger i at ATI kortet er 300 kroner+ billigere enn nVIDIA.

- Når er det også slik at det er forskjell på type og størrelse. Mange innbiller seg blindt at om et skjermkort har mer ram, så må det også være bedre enn de andre kortene i samme produktklasse. Dette kan fortelles at er langt fra tilfelle.

Men som sagt i min post over, så viser omtrentlig alle tester at HD 2600 skjermkortene støyer en del ved last, som ved kjøring av tunge 3D applikasjoner som spill. Ved normal bruk, vil du ikke høre den. Det har ikke vært samme "klagestorm" på støynivået til GF 8600 kortene.

Lenke til kommentar

riktig riktig. Jeg forstår hva du mener.

Jeg sitter her og sammenligner litt resultater, mellom 8600GTS og 2900 XT GDDR4.. De virker egentlig ganske like, men jeg synes nVidia ligger ørlittegranne foran. Jeg blir litt blind på ram-hastighet og lignende, riktignok. Men på den linken til tom's hardware, så vil jeg vel konkludere i at nVidia'n er litt mer kos. Og iogmed at det tydeligvis støyer mindre, så kan det virke som et godt valg.

Så, jeg tror nok jeg skal ha råd til de 300 kronene ekstra. Hvis ikke, så blir det ATi-kortet ;)

Takk for hjelpen, dere fikk meg inn på andre og bedre veier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...