Gå til innhold

Mus eller minnepinne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med i pakken får du en eske som rommer ladekabel, mottager og mus, ment for bruk når man er på farten.

Hvem gidder å dra med seg både ladekabel, mottager og mus når man er på farten?

 

Og ennå verre: Hvem gidder å dra med seg både ladekabel, mottager og mus når man er på farten uten å ta med seg PCen? For det er vel ikke mye vits å lagre ting i minnet på musa hvis man ikke har tenkt til å bruke dette sammen med en annen PC.

 

Hvis man bare skal flytte data mellom to PCer f.eks hjemme så er det jo en smule upraktisk å måtte koble ladekabel, mottager og mus over til den andre PCen for å få over innholdet, noe som gjør at man bør koble fra den eksisterende musa fra den PCen og at man må koble en mus til den første PCen dersom man vil bruke begge samtidig under overførigna.

 

Huff, jeg ser bare problemer og lite muligheter her. Tenk hvor praktisk vi har det i dag når vi kan ha minnepinne og mus som separate enheter ;)

Lenke til kommentar

tja musa og specs ser ganske gode ut, Men som vanlig kjører jo simen1 anti MS propaganda. annet er jo ikke ventet.

 

Det MS prøver på er å legge til en "feature" som ingen andre har som samtidig ikke koster så mye. Syns det er morsomt at produsentene tenker "out of the box" selv om resultatet kanskje ikke er det beste. Så får heller linux fanboysa sutre en annen plass....

Lenke til kommentar
tja musa og specs ser ganske gode ut, Men som vanlig kjører jo simen1 anti MS propaganda. annet er jo ikke ventet.

 

Det MS prøver på er å legge til en "feature" som ingen andre har som samtidig ikke koster så mye. Syns det er morsomt at produsentene tenker "out of the box" selv om resultatet kanskje ikke er det beste. Så får heller linux fanboysa sutre en annen plass....

9491848[/snapback]

Han argumenterer i hvert fall for sine syn. Forklarer _hvorfor_ det ikke blir praktisk, og nevner ikke produsenten med et ord.

 

Din eneste argumentasjon mot hans post er at han gjør anti-MS propaganda. Skal du svare negativt til et innlegg så prøv å faktisk skriv noe meningsfullt, ikke bare noe surt svada ment for å irritere.

 

Angående musa må jeg si meg enig i at det ikke er det stedet jeg helst ville hatt minne. Minnepenner er i dag fryktelig små, fryktelig billige, og langt mer transportable enn en mus med alt sitt tilbehør. En kablet mus, med plass til kabelen inni musen hadde vært et skritt i riktig retning synes jeg.

 

Men samtidig, er vel ikke store grunnen til at musen _ikke_ skal ha det. Å lage 1024 mb minne i noe i dag koster vel utrolig lite for produsenten, tar ingen plass osv..

Lenke til kommentar
tja musa og specs ser ganske gode ut, Men som vanlig kjører jo simen1 anti MS propaganda. annet er jo ikke ventet.

 

Det MS prøver på er å legge til en "feature" som ingen andre har som samtidig ikke koster så mye. Syns det er morsomt at produsentene tenker "out of the box" selv om resultatet kanskje ikke er det beste. Så får heller linux fanboysa sutre en annen plass....

9491848[/snapback]

Joda... Det er en feauture som er lett og billig å implimentere. Men hvor er nytteverdien? I mine øyne er det her snakk om en reklame-verdi uten reell nytteverdi.

 

Ja, man får en GB ekstra lagring. Men det er mye mer tungvindt å bruke dette enn en minnepenn f.eks. En minnepenn er mye mer fleksibel i bruk. Den tar f.eks. mindre plass og er lettere å ta med seg. Om man skal flytte noe data med denne så må man koble ut musa og da har man plutselig ikke mus. Man kan i teorien legge til flashminne i nesten alle produkter, men hva er vitsen. Faktisk så hadde en lighter med flashminne hatt større verdi for meg for lighter har jeg jo alltid med meg. (Dette gjelder selvfølgelig bare for oss som røyker da ;) )

 

Det er mye man kan lage, men det er ikke alt som er noe vits i å lage. Man kan f.eks. lage en WiFi-AP/Kaffetrakter men det er det de færreste som trenger...

Lenke til kommentar
tja musa og specs ser ganske gode ut, Men som vanlig kjører jo simen1 anti MS propaganda. annet er jo ikke ventet.

9491848[/snapback]

Jeg la faktisk ikke merke til at det var Microsoft før du nevnte det. Innlegget mitt hadde ikke vært en smule annerledes om det hadde vært Logithech, Trust, eller noe annet.

 

At du kaller saklige argumenter om de tekniske og praktiske funksjonene for propaganda mener jeg er skivebom.

 

Men samtidig, er vel ikke store grunnen til at musen _ikke_ skal ha det. Å lage 1024 mb minne i noe i dag koster vel utrolig lite for produsenten, tar ingen plass osv..

9491879[/snapback]

Hvis vi trekker paralleller til mobilbransjen så kan vi se på det som en mus som prøver å være flere ting på en gang omtrent som mobiltelefoner prøver å være mange ting på en gang. Ofte står mange av funksjonene ubrukte fordi folk bare har bruk for et utvalg av de og da blir de overflødige funksjonene unødvendig ekstra vekt og kostnad samt at det inngås kompromisser som gjør at man ikke får det beste av alt på en gang. F.eks kamera og mobiltelefon eller mus og minnepinne. 1GB flash koster omtrent 60 kroner i innkjøp for produsenten. Trenger man det ikke så er det 60 kroner kastet ut av vinduet. Ikke så mye i rene kroner og øre, men når resten av musa koster kanskje 30 kroner å produsere, inkludert emballasje, ledninger, driver-CD osv så blir det store prosenter av prisen som er bortkastet.

 

Faktisk så hadde en lighter med flashminne hatt større verdi for meg for lighter har jeg jo alltid med meg. (Dette gjelder selvfølgelig bare for oss som røyker da ;) )

 

Det er mye man kan lage, men det er ikke alt som er noe vits i å lage. Man kan f.eks. lage en WiFi-AP/Kaffetrakter men det er det de færreste som trenger...

9491934[/snapback]

Minnepinne og lighter er ikke så dumt så lenge lighteren er mulig å fylle med gass og flint når den går tom. Lighter og minnepinne er noe man sjelden trenger å bruke samtidig så det forstyrrer ikke hverandres bruk så mye. Det blir en ting mindre å glemme igjen.

 

Men kaffetrakter/Wifi-AP er jo særdeles upraktisk. Det krever at man har nettverksuttak der kaffetrakteren står eller at man plasserer kaffetrakteren der man vil ha Wifi-AP.

 

L4r5: Dette er fine eksempler på hva som er gode og dårlige produktkombinasjoner.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Men kaffetrakter/Wifi-AP er jo særdeles upraktisk. Det krever at man har nettverksuttak der kaffetrakteren står eller at man plasserer kaffetrakteren der man vil ha Wifi-AP.

9491945[/snapback]

Likevel er jo dette mer praktisk enn mus/minnepinne-kombinasjonen. En kaffetrakter kan jo brukes som en kaffetrakter selv om du ikke bruker den som Wifi-AP, mens en mus ikke kan brukes til noe uten at den er tilkoblet en PC (i motsetning til en minnepinne som har sin nytteverdi *mellom* PC'er).

Lenke til kommentar
...

Men kaffetrakter/Wifi-AP er jo særdeles upraktisk. Det krever at man har nettverksuttak der kaffetrakteren står eller at man plasserer kaffetrakteren der man vil ha Wifi-AP.

...

9491945[/snapback]

Tuller du? Det hadde jo vært kjempenyttig. ;)

 

Da kunne jeg overvåket trakteren fra naborommet, startet ny trakting mens jeg satt på plassen min osv. :p:tease:

Lenke til kommentar

Står at musen lades via magnet-ett-eller-annet, hva vil det si; at musen ikke må være plugget inn?

Må man bruke mottaker dersom man har BT innebygget i maskinen? Holder det å bare installere driveren?

 

Dersom dette er mulig, så trenger man plutselig bare musen.

 

Tror det ville vært mer praktisk å putte minnebrikken i mottakeren (som jeg antar er USB), da den er mye mindre og enklere å ta med rundt, samtidig som man alltid har den når man bruker musen.

Lenke til kommentar

Det står at det er ladestasjon. Jeg antar at du plugger ladestasjonen i usb'en. Om den kan overføre direkte til usb så kan man jo kanskje laste direkte til musa og så laste ned fra en annen maskin. Men da blir bare musa et ekstra ledd i overføringen man kunne tatt fra maskin til maskin med blåtann uansett...

Lenke til kommentar
tja musa og specs ser ganske gode ut, Men som vanlig kjører jo simen1 anti MS propaganda. annet er jo ikke ventet.

9491848[/snapback]

Jeg la faktisk ikke merke til at det var Microsoft før du nevnte det. Innlegget mitt hadde ikke vært en smule annerledes om det hadde vært Logithech, Trust, eller noe annet.

 

At du kaller saklige argumenter om de tekniske og praktiske funksjonene for propaganda mener jeg er skivebom.

 

Men samtidig, er vel ikke store grunnen til at musen _ikke_ skal ha det. Å lage 1024 mb minne i noe i dag koster vel utrolig lite for produsenten, tar ingen plass osv..

9491879[/snapback]

Hvis vi trekker paralleller til mobilbransjen så kan vi se på det som en mus som prøver å være flere ting på en gang omtrent som mobiltelefoner prøver å være mange ting på en gang. Ofte står mange av funksjonene ubrukte fordi folk bare har bruk for et utvalg av de og da blir de overflødige funksjonene unødvendig ekstra vekt og kostnad samt at det inngås kompromisser som gjør at man ikke får det beste av alt på en gang. F.eks kamera og mobiltelefon eller mus og minnepinne. 1GB flash koster omtrent 60 kroner i innkjøp for produsenten. Trenger man det ikke så er det 60 kroner kastet ut av vinduet. Ikke så mye i rene kroner og øre, men når resten av musa koster kanskje 30 kroner å produsere, inkludert emballasje, ledninger, driver-CD osv så blir det store prosenter av prisen som er bortkastet.

 

 

1024mb flashminne koster nok endel mindre en 60kr for de store produsentene ja.... Men såklart det blir en ekstra kost og microsoft selger nok dette produktet minst 200kr dyrere en et tilsvarende produkt uten minne. Men jeg syns det er kult. Grunnen til jeg nevnte anti MS propaganda er at flertallet av dine poster handler om negativitet rundt MS eller hvor fantastisk open source er.. ;)

Lenke til kommentar

I følge DRAMeXchange er spotprisen på 8Gbit flashbrikker (NAND MLC) nå mellom 6 og 7,3 dollar. Så du har rett, det er litt lavere enn jeg sa. (Det har vist sunket en del siden sist jeg sjekket) Dollarkursen har vist også sunket en god del de siste ukene og er nå nede på 5,6375 kroner. Altså mellom 34 og 41 kroner per GB, i innkjøp for produsenter.

 

Påstanden om hva de fleste av mine innlegg handler om synes jeg er alt for drøy, men jeg skal forskåne denne tråden for den avsporingen. Kan vi prate om mus-minnepinne-kombinasjonen igjen?

Lenke til kommentar

Enig at kombinasjonen mus/minne ikke nødvendigvis hører så godt sammen, men må innrømme at jeg tenkte "kult, sikkert kjekt" med en gang jeg så overskriften. Hadde egentlig ikke tenkt så nøye over det, men har ofte tenkt på hvorfor f.eks ikke samtlige usb enheter inneholder ihvertfall littegrann minne hvor de kan ha f.eks drivere til enheten lagret slik at man slipper å ha drivercd`er eller en skokk med drivere lagret på harddisken til enhver tid.

 

En annen "dingz" jeg kunne tenkt meg å se er rett og slett noe så enkelt som en minnepenn som igrunn fungerer som en vanlig usb minnepenn bare at den inneholdt et batteri og enten bluetooth eller Wifi e.l slik at når den var innenfor rekkevidde til et trådløst nettverk f.eks så kunne den nås via det. Kunne jo også da vært slik at den automatisk ble ladet opp når man brukte den på den gode gammeldagse måten, koblet til en usb port. Likte også forslaget her med minnepenn/lighter kombo :) Så mitt håp er at det kommer en Wifi eller bluetooth minnepenn med lighter og gjerne lommelykt. :w00t: Dette er ting jeg bruker ganske mange minutter i løpet av en dag på å gå rundt å lete etter.

Lenke til kommentar

Rett å slett genial, tror ikke det finnes andre mus du kan bruke mens du lader den?

 

Bare det er jo grunn god nok til å kjøpe denne musen, selv om det er Microsoft som lager den.

 

Tøff ekstra gadgetfunksjon at man har 1 gb lagringsplass=)

 

Dyr var den heller ikke, kjøpte nylig Logitech VX Nano, den har ikke bluetooth, ikke oppladbar, ikke 1 gb minne, men koster ca det samme.

Lenke til kommentar
I følge DRAMeXchange er spotprisen på 8Gbit flashbrikker (NAND MLC) nå mellom 6 og 7,3 dollar. Så du har rett, det er litt lavere enn jeg sa. (Det har vist sunket en del siden sist jeg sjekket) Dollarkursen har vist også sunket en god del de siste ukene og er nå nede på 5,6375 kroner. Altså mellom 34 og 41 kroner per GB, i innkjøp for produsenter.

 

Påstanden om hva de fleste av mine innlegg handler om synes jeg er alt for drøy, men jeg skal forskåne denne tråden for den avsporingen. Kan vi prate om mus-minnepinne-kombinasjonen igjen?

9492286[/snapback]

 

Tror nok også volumpriser/ langtidsavtaler og slikt gjør at den faktiske prisen er noe lavere også.. menmen

Lenke til kommentar

Angående lademetoden så kom A4Tech for et par år siden med en lignende trådløs overføring av strøm som fungerer under bruk. Kilde

 

Ellers så synes jeg _ziggy_ hadde noen svært gode produktønsker :)

- Innebygget driver er jo genialt.

- Trådløs NAS minnepenn er jo også genialt, men da bør det være en ørliten høytaler inni den så man kan lokalisere den ved å trykke på f.eks G:\minnepenn\lokaliser.exe Litt pipelyd og blinking fra en LED bør gjøre den lett å finne i rotet. En annen genial ting er at den kan nås fra flere PCer samtidig.

Lenke til kommentar
Angående lademetoden så kom A4Tech for et par år siden med en lignende trådløs overføring av strøm som fungerer under bruk. Kilde

 

9492720[/snapback]

 

Det virker ikke som denne musa ifra A4Tech akkurat var av fantastisk kvalitet da.

 

Microsoft er jo kjent for kvalitet, så har større tro på musa ifra dem.

 

Men bruker Microsoft musa også en ladematte?

Klarer ikke finne ut hvordan lading under bruk skjer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...